„Zatím ulicemi jezdit nemůže, jelikož nemá vystavený český průkaz způsobilosti. K tomu bude ještě dlouhá cesta. Záleží, co všechno si bude Drážní úřad přát, aby trolejbus měl, a co nám bude ochoten u historického vozidla odpustit,“ říká předseda jihlavského sdružení Zdeněk Sýkora.
Jde zřejmě o čtvrtý nejstarší dochovaný kus ZiU-9, a tedy o raritu.
První prototyp tohoto trolejbusu pochází z roku 1966. Sériová produkce začala zhruba o šest let později a běžela až do předloňského roku. Původně vozidla vyráběl Závod Urického ve městě Engels v Rusku. Dnes se firma jmenuje Trolza.
Nechybělo přitom mnoho, aby vozy ZiU-9 jezdily také v tuzemsku. „V roce 1978 se uvažovalo o ukončení výroby trolejbusů ve Škodě Ostrov. Ve městech, kde by trolejbusy zůstaly, se měla nakupovat právě tato vozidla. K zastavení výroby v Ostrově ale tehdy nedošlo,“ vysvětlil Zdeněk Sýkora.
Vozy ZiU-9, kterých bylo vyrobeno minimálně 42 tisíc kusů, tak jezdí v jiných státech. Kromě zemí bývalého Sovětského svazu se objevily rovněž ve Finsku, Maďarsku, Řecku, Polsku, Jugoslávii či Kolumbii. „A nejdál se dostaly asi do Argentiny,“ doplnil Sýkora.
Trolejbus, který byl vystavený v neděli v areálu dopravního podniku, od roku 1976 jezdil v Budapešti. Sloužil tamní autoškole.
Do ulic Jihlavy vyjely autobusové i trolejbusové retro linky
Lidé se během neděle mohli některými z historických vozidel i svézt na mimořádných retro linkách po Jihlavě.
Na trase R1 pendloval červený trolejbus Škoda 9Tr s velkým písmenem S na předku. Podobné dříve ve městě jezdívaly. Do ulic Jihlavy vyjel také kloubový ikarus. I tento autobus získalo sdružení z Budapešti. Ikarus tam jezdil mezi lety 1989 a 2015.
„Řízení je oproti dnešním autobusům neporovnatelné. Není tady například žádný počítač. Všechno, co chci udělat, proto ten autobus udělá. Jediný počítač, co tento vůz má, je na automatickou převodovku,“ zmínil Sýkora. Autobus jede nanejvýš rychlostí 65 kilometrů v hodině.