Na Vysočině se v současné době opravují tři úseky D1. Snímek je z nejnáročnější části, mostu Vysočina nad Velkým Meziříčím. Ministr dopravy chce přijmout taková opatření, aby se eliminovaly případné problémy a mnohahodinové kolony.

Na Vysočině se v současné době opravují tři úseky D1. Snímek je z nejnáročnější části, mostu Vysočina nad Velkým Meziříčím. Ministr dopravy chce přijmout taková opatření, aby se eliminovaly případné problémy a mnohahodinové kolony. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ministr chce na D1 lepší informace, sypače i otevřené krizové odpočívky

  • 33
Na D1 by měla přibýt místa pro odstavení kamionů v případě mimořádných situací. Vzniknout by měla na části uzavřených odpočívek. V zimě by na dálnici měla být v pohotovosti údržbová technika, zlepšit se má i informovanost řidičů. Po jednání na Vysočině to prohlásil ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Na Vysočinu nemířil náhodou. Právě zde se totiž u modernizovaných úseků tvoří kolony a stává se i mnoho nehod. V zimním období tu doprava několikrát totálně zkolabovala, například naposledy loni v prosinci.

„Vladimír Kremlík je první ministr, který vyslyšel mé připomínky, které jsem mu adresoval v Poslanecké sněmovně a byl ochoten vyslechnout si naše zkušenosti a poznatky. Jednání bylo velmi věcné a pracovní,“ pochvaloval si hejtman.

Setkání se účastnili představitelé integrovaného záchranného systému, vedení Krajské správy a údržby silnic, vedení odboru dopravy i zástupci Ředitelství silnic a dálnic. „Hovořili jsme o jednotlivých úsecích dálnice a diskutovali o konkrétních opatřeních, které chceme přijmout na dalším zasedání. To se uskuteční 24. září,“ uvedl ministr Kremlík.

ŘSD má zlepšit informování cestujících a otevřít staré odpočívky

„Smyslem tohoto setkáni bylo minimalizovat všechny možné problémy, které v souvislosti s rekonstrukcí dálnice D1 jak v letním, tak i v zimním období jsou,“ konstatoval hejtman Vysočiny.

Ministr by chtěl například zlepšit informovanost cestujících. „Oslovil jsem média s prosbou informovat řidiče o aktuálním dění. Chceme také, aby ŘSD aktivizovalo svou činnost prostřednictvím svých zařízení pro poskytování informací. Zároveň apeluji na řidiče, aby nevjížděli do kolon pokud ví, že na dálnici je problém. Jeden kilometr kolony znamená 300 lidí ucpaných na dálnici,“ poznamenal.

Ředitelství silnic a dálnic by mělo během července také prověřit kvalitu a stav několika desítek uzavřených starších a menších odpočívadel u dálnice. Ty by se následně mohly využít při mimořádných událostech pro odklonění kamionů z dálnice.

„V červenci dokončíme jejich inventuru a v srpnu budeme vědět, která odpočívadla budeme moci využít a která budou vyžadovat úpravy,“ poznamenal Kremlík

V zimě bude u D1 v pohotovosti vyprošťovací technika i sypače

Na jednání se debatovalo i o hledání a vytipování nových přístupových tras pro Integrovaný záchranný systém s tím, že by se v krizových situacích mohly využívat lesní i polní cesty k dálnici. Podle ministra Kremlíka by se složky Integrovaného záchranného systému neměly bát rozhodovat bezodkladně.

Na Vysočině by měla vzniknout i dvě předsunutá stanoviště pro vyprošťování vozidel. První místo by mělo být na 90. kilometru D1 u Humpolce, další lokalita se teprve vybírá. V rámci zimní údržby budou také po celou zimu stát na exitu 90 dva zimní sypače, které budou připraveny okamžitě vyjet do terénu.

Jedním z opatření pro zklidnění dopravy na dálnici D1 má být podle ministra spuštění úsekového měření rychlosti. Mezi zvažované novinky ministr zařadil i zákaz předjíždění kamionů v konkrétních úsecích D1.

Minulou zimu byly na D1 na Vysočině problémy hlavně v opravovaném úseku měřícím skoro 14 kilometrů mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde stavbaři nestihli dokončit loňské práce před zimou. Při sněžení v prosinci tam na mnoho hodin v kolonách uvízly stovky lidí. Jen o pár dní později stavební firmy po vlně kritiky odstoupily od smlouvy. Aktuálně ŘSD na Vysočině opravuje tři úseky D1.