Autobusové nádraží v Třebíči.

Autobusové nádraží v Třebíči. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Spory končí. Řidičům přidají a autobusy se vrátí na třebíčské nádraží

  • 2
Malá autobusová válka v Třebíči mezi radními a šéfy firmy ICOM transport končí. Vedení města uvolní peníze na zvýšení platů řidičů MHD. Zároveň se začnou vracet linkové autobusy na tamní nádraží. A firma Tredos, která ho musela opustit, dostane od města „odškodnění“ přes 1,2 milionu.

O peníze šlo hned na dvou frontách: ve sporu o platy řidičů městské hromadné dopravy v Třebíči a byly také příčinou zmatků na tamním autobusovém nádraží, kam přestalo vedení firmy ICOM posílat část svých autobusů.

Po čtvrteční schůzi radních to vypadá, že slovní přestřelky končí. Lidovecký starosta, radní ČSSD a nezávislí ve vedení města podlehli nátlaku a souhlasili s tím, že pošlou dopravci více než pět milionů korun na zvýšení platů řidičů v MHD. Na růst mezd podle nich naléhali nejen šoféři, jejichž zástupci jednali se starostou, ale i vedení firmy.

„Město bude kompenzovat náklady do výše, kterou mu umožňuje zákon o zadávání veřejných zakázek. Nicméně radní se ještě neusnesli, kdy a jakou formou to bude. Vedoucí odboru dopravy navrhne do konce ledna příštího roku způsob a obeznámí dopravce,“ uvedla Irini Martakidisová, mluvčí třebíčské radnice.

Průměrná měsíční mzda řidičů třebíčské MHD činí 27 059 korun. Město jako objednavatel dopravy má možnost podílet se na skokovém navýšení mezd nařízeném vládou. A to do částky 5,7 milionu.

„Pokud město schválilo tuto částku, bude plně promítnuta do mezd. V tomto případě by to činilo 17 procent. A stále 83 procent navýšení musíme najít ve firmě,“ sdělila Kateřina Kratochvílová, šéfka koncernu ICOM transport. Firma sama už podle ní zvýšila platy šoférům letos. Další navýšení mezd bude v roce 2018.

Po neděli se na autobusák vrátí polovina odkloněných spojů

Vše se pomalu vrací do normálu i na autobusovém nádraží, což byla druhá část sporů. Vozy firmy ICOM se tam začnou postupně vracet.

„Z odkloněných 75 spojů se po neděli vrátí 35 spojů, ostatní se na nádraží navrátí po Novém roce. Musíme zase přepracovat jízdní řády,“ uvedla Kateřina Kratochvílová.

Na zmatky se zadělalo letos v létě, kdy radní v Třebíči na popud firmy ICOM vyhlásili výběrové řízení na nového provozovatele nádraží. Překvapivě ale vyhrál menší Tredos, který nabídl nájemné 1,6 milionu ročně, tedy víc než ICOM.

Jenže Tredos zůstal na nádraží jen velmi krátkou dobu. Začaly problémy s poplatky za vjezd na nádraží. Kdyby je ICOM platil Tredosu, tak by se tyto peníze vyváděly ze systému veřejné dopravy. A ten platí kraj.

Když se o nádraží staral ICOM, tak těmito penězi snižoval ztrátu z provozu autobusů objednávaných krajem. Proto firma pak přestala posílat část svých vozů na nádraží. A řada cestujících čelila zmatkům.

Nádraží pak raději narychlo přebrala od Tredosu radnice a firmě zaplatí „odškodné“ přes 1,2 milionu korun. Dopravce už totiž do nádraží něco investoval a musel platit i zaměstnance. Radnice jako provozovatel nádraží už má připravenou smlouvu i s nižšími poplatky za vjezd. Podle Martakidisové s ní ICOM a další dopravci souhlasí.

„Vše směřuje k tomu, aby zase všechny autobusy zajížděly na nádraží,“ uvedla mluvčí.