Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

  11:12aktualizováno  11:12
Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak náročném systému není možné uspokojit veškeré požadavky, ale náš cíl byl vyhovět většině potenciálních cestujících,“ říká krajský radní Jan Hyliš.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Výhrady k chystanému dopravnímu systému zaznívají například z Přibyslavi. „Projekt nám byl představen tak, že jeho fungování v podstatné míře zajistí spolufinancování ze strany měst a obcí. O tom musí rozhodnout obecní zastupitelstva,“ uvedl starosta Martin Kamarád.

Jak ale dodal, on sám pro zapojení Přibyslavi hlasovat nebude. „Kraj nový dopravní systém prezentuje tak, že natolik zahustí dopravu, že se nevyplatí jezdit vlastními auty. Jenže lidé auty nejezdí proto, že by jim nejel autobus, ale proto, že něco nebo někoho potřebují odvézt, potřebují se dostat až přímo na místo, potřebují cestovat rychleji,“ vysvětluje starosta.

Například pro spojení Přibyslavi s Havlíčkovým Brodem podle něj kraj navrhuje intervalové spoje v rozmezí 20 až 30 minut. „Bude to drahé a kraj spoléhá na to, že obce toto navýšení spojů zaplatí. Autobusy ale budou jezdit prázdné,“ namítá Kamarád.

Tvrdí, že tento systém možná pomůže menším obcím, kam nyní zajíždějí třeba dva spoje denně. Naopak větší sídla, jež mají dopravu dostatečnou, na tom budou finančně tratit víc než dnes.

„Zatím nedošlo k definitivnímu rozhodnutí, zda bude kraj chtít po jednotlivých obcích příspěvek na veřejnou dopravu, nebo ji zaplatí sám. Je ale nutné si uvědomit, že se jedná o částku, která vznikla vyčíslením nákladů na dopravní obslužnost, kterou kraj v rámci objednávky veřejné služby přejímá od obcí, které ji nyní objednávají samostatně,“ komentuje Hyliš výtky.

Jihlava se bojí, že by krajský systém přebral cestující MHD

Ovšem ještě těžší hlavu než v Přibyslavi mají z nového krajského systému v Jihlavě. Tak, jak byl představený, by totiž obíral o cestující tamní městskou hromadnou dopravu.

„Určitě chceme do systému vstoupit, ale neradi bychom ublížili našemu dopravnímu podniku tím, že by některé linky převzaly linkové autobusy kraje,“ tvrdí náměstek primátora Vratislav Výborný.

Původní návrh, který město připomínkovalo, totiž počítal s tím, že by takzvaný modrý autobus, který by do Jihlavy přijel, neskončil na autobusovém nádraží, jako je tomu teď. Odtud měl totiž objíždět další stanice, jako je například Dům zdraví, nemocnice a další významné body ve městě.

Pro cestující to znamená pohodlí, protože by nemuseli přesedat. Jenže pro jihlavský dopravní podnik úbytek v tržbách. Řadu dojíždějících by to totiž nenutilo využívat linky MHD.

„Krajská linková doprava by nás vykrádala. Máme asi dva tisíce abonentů, kteří nemají bydliště v Jihlavě. Ti, kdyby věděli, že dojedou na nádraží, kde budou mít další autobus, který je dopraví za stejné jízdné do cíle, proč by si kupovali naši jízdenku?“ poukazuje ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Při přestupu by lidé díky QR kódu na jízdenkách už neplatili

Podle jeho názoru by „modré“ spoje měly zajíždět jen na autobusové nádraží, v budoucnu možná na terminál, kde by cestující přesedli do vozů dopravního podniku. Nemuseli by si však už kupovat novou jízdenku.

„Na jízdenkách bude QR kód, s nímž cestující přijde do trolejbusu, kde ho zařízení načte. U nás nebude muset platit, ale uděláme evidenci a budeme toto jízdné chtít po kraji,“ popsal Vilím návrh, který Jihlava poslala na hejtmanství.

Jaká bude odpověď, Vilím netuší. „Smyslem integrace je maximálně zjednodušit, zpřehlednit systém cestování. Doufáme, že se nám jednotlivé obavy podaří vysvětlit jednotlivým provozovatelům městské hromadné dopravy. Každopádně v Kraji Vysočina je hodně MHD, kterou jednotlivá města objednávají u soukromých dopravců, a tato města nás oslovují s prosbou, aby kraj vysoutěžil i dopravní obsluhu města a tím uspořil finanční prostředky měst a na základě jednotného přestupního tarifu umožnil cestovat v rámci zóny po území města,“ ohrazuje se radní Hyliš proti tomu, že nový krajský systém bude parazitovat na místní MHD.

Zastávku na náměstí Havlíčkův Brod kategoricky odmítá

To námitky Havlíčkova Brodu byly čistě technické. V návrhu provozu nového systému totiž kraj namaloval autobusové zastávky pro linkové spoje přímo na Havlíčkově náměstí. To vedení města kategoricky odmítlo.

„Přes náměstí projedou denně tisíce aut. Nejsou tu žádné zálivy pro autobusy. Jakékoliv jejich zastavení znamená vytvoření dlouhé kolony,“ obhajuje postoj města místostarosta Libor Honzárek.

Už teď přes náměstí jezdí a v jeho středu zastavují autobusy městské hromadné dopravy. Že by měly přibýt desítky dalších linkových spojů, si radnice nedokáže představit.

„Proto jsme navrhli vybudovat zastávku, která by byla nejblíže centru města, v Husově ulici,“ zmínil Honzárek. Husova ulice je od náměstí jen něco přes tři sta metrů. Kde přesně by měla nová zastávka být, ještě není rozhodnuto. „Někde mezi zdravotní školou a soudem,“ pousmál se brodský místostarosta.

Konečnou podobu integrovaného dopravního systému chce vedení kraje předložit ke schválení v průběhu letošní zimy.

Nejčtenější

Dokažte, že remízek je remízek, tlačí finanční úřady na vlastníky půdy

Jedna z nově založených tůněk. Napřesrok jen málokdo pozná, že zde není...

Mnozí majitelé pozemků zažili v lednu nepříjemné překvapení. Museli dokazovat, že jejich příkopy či remízky nejsou...

Dvouletý chlapec z babyboxu žije u pěstounů, ovšem chtějí ho i příbuzní

Babybox v Pelhřimově

Odložený chlapec, kterého našli 18. ledna v babyboxu v Pelhřimově, se možná vrátí k biologické rodině na jih Čech....

Je to Mirek? Není moc tlustý? ptal se sám sebe autor Donutilovy busty

Podle Miroslava Donutila se busta, jejíž finální verzi viděl až při samotném...

Oblíbený filmový a divadelní herec a bavič Miroslav Donutil dostal ke svým čtvrtečním 68. narozeninám od přátel,...

Budiž hala, ale kam s ní? Aneb věčné téma rychlobruslařský ovál

Martina Sáblíková si jede pro rychlobruslařské zlato z trati 5000 metrů.

Už jde tak trochu o český sportovní folklor. Postavme rychlobruslařskou halu pro Martinu Sáblíkovou, ozývá se od roku...

Netrefili jsme se, přiznává magistrát a ustupuje obyvatelům údolí řeky

Parkovací plochy u soukromého parku jsou nedostatečné a tak řidiči improvizují....

Nový ostrůvek v řece - možná ne. Přeložení silnice blíž k rodinným domům - uvidíme. Vedení jihlavského magistrátu...

Další z rubriky

Vedení Žďáru se mě doteď bojí, říká tajemník, který přešel k opozici

Jan Havlík nastoupil coby tajemník na žďárskou radnici v červnu 1997. Pod jeho...

Tajemník Jan Havlík končí na žďárské radnici po více než 21 letech. Vzhledem ke svým střetům s vedením města loni...

Populace tloustne, vidí nemocnice. S obézními pacienty pomáhají i hasiči

Hasiči jeřábem zvedli k oknu přípojný vozík za auto. Pacienta přeložili na...

Obézních přibývá a problémy s nimi zažívají i nemocnice na Vysočině. Nejenže je s takovými lidmi obtížná manipulace,...

Netrefili jsme se, přiznává magistrát a ustupuje obyvatelům údolí řeky

Parkovací plochy u soukromého parku jsou nedostatečné a tak řidiči improvizují....

Nový ostrůvek v řece - možná ne. Přeložení silnice blíž k rodinným domům - uvidíme. Vedení jihlavského magistrátu...

Schöneck je rájem pro děti i dospělé
Schöneck je rájem pro děti i dospělé

Přemýšlíte, kde prožít zimní dovolenou s dětmi? Máme pro vás báječný tip! Kousek za hranicemi najdete areál nevídaných rozměrů a hlavně s pestrou nabídkou možností zábavy.

Najdete na iDNES.cz