Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Integrovaný dopravní systém naplánovaný krajem budí ve městech nevoli

  11:12aktualizováno  11:12
Zatím v bolestech se rodí integrovaný dopravní systém Vysočiny. Proti jeho návrhu, jak jej hejtmanství prezentovalo, se ozývá řada kritických hlasů. „V tak náročném systému není možné uspokojit veškeré požadavky, ale náš cíl byl vyhovět většině potenciálních cestujících,“ říká krajský radní Jan Hyliš.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Výhrady k chystanému dopravnímu systému zaznívají například z Přibyslavi. „Projekt nám byl představen tak, že jeho fungování v podstatné míře zajistí spolufinancování ze strany měst a obcí. O tom musí rozhodnout obecní zastupitelstva,“ uvedl starosta Martin Kamarád.

Jak ale dodal, on sám pro zapojení Přibyslavi hlasovat nebude. „Kraj nový dopravní systém prezentuje tak, že natolik zahustí dopravu, že se nevyplatí jezdit vlastními auty. Jenže lidé auty nejezdí proto, že by jim nejel autobus, ale proto, že něco nebo někoho potřebují odvézt, potřebují se dostat až přímo na místo, potřebují cestovat rychleji,“ vysvětluje starosta.

Například pro spojení Přibyslavi s Havlíčkovým Brodem podle něj kraj navrhuje intervalové spoje v rozmezí 20 až 30 minut. „Bude to drahé a kraj spoléhá na to, že obce toto navýšení spojů zaplatí. Autobusy ale budou jezdit prázdné,“ namítá Kamarád.

Tvrdí, že tento systém možná pomůže menším obcím, kam nyní zajíždějí třeba dva spoje denně. Naopak větší sídla, jež mají dopravu dostatečnou, na tom budou finančně tratit víc než dnes.

„Zatím nedošlo k definitivnímu rozhodnutí, zda bude kraj chtít po jednotlivých obcích příspěvek na veřejnou dopravu, nebo ji zaplatí sám. Je ale nutné si uvědomit, že se jedná o částku, která vznikla vyčíslením nákladů na dopravní obslužnost, kterou kraj v rámci objednávky veřejné služby přejímá od obcí, které ji nyní objednávají samostatně,“ komentuje Hyliš výtky.

Jihlava se bojí, že by krajský systém přebral cestující MHD

Ovšem ještě těžší hlavu než v Přibyslavi mají z nového krajského systému v Jihlavě. Tak, jak byl představený, by totiž obíral o cestující tamní městskou hromadnou dopravu.

„Určitě chceme do systému vstoupit, ale neradi bychom ublížili našemu dopravnímu podniku tím, že by některé linky převzaly linkové autobusy kraje,“ tvrdí náměstek primátora Vratislav Výborný.

Původní návrh, který město připomínkovalo, totiž počítal s tím, že by takzvaný modrý autobus, který by do Jihlavy přijel, neskončil na autobusovém nádraží, jako je tomu teď. Odtud měl totiž objíždět další stanice, jako je například Dům zdraví, nemocnice a další významné body ve městě.

Pro cestující to znamená pohodlí, protože by nemuseli přesedat. Jenže pro jihlavský dopravní podnik úbytek v tržbách. Řadu dojíždějících by to totiž nenutilo využívat linky MHD.

„Krajská linková doprava by nás vykrádala. Máme asi dva tisíce abonentů, kteří nemají bydliště v Jihlavě. Ti, kdyby věděli, že dojedou na nádraží, kde budou mít další autobus, který je dopraví za stejné jízdné do cíle, proč by si kupovali naši jízdenku?“ poukazuje ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Při přestupu by lidé díky QR kódu na jízdenkách už neplatili

Podle jeho názoru by „modré“ spoje měly zajíždět jen na autobusové nádraží, v budoucnu možná na terminál, kde by cestující přesedli do vozů dopravního podniku. Nemuseli by si však už kupovat novou jízdenku.

„Na jízdenkách bude QR kód, s nímž cestující přijde do trolejbusu, kde ho zařízení načte. U nás nebude muset platit, ale uděláme evidenci a budeme toto jízdné chtít po kraji,“ popsal Vilím návrh, který Jihlava poslala na hejtmanství.

Jaká bude odpověď, Vilím netuší. „Smyslem integrace je maximálně zjednodušit, zpřehlednit systém cestování. Doufáme, že se nám jednotlivé obavy podaří vysvětlit jednotlivým provozovatelům městské hromadné dopravy. Každopádně v Kraji Vysočina je hodně MHD, kterou jednotlivá města objednávají u soukromých dopravců, a tato města nás oslovují s prosbou, aby kraj vysoutěžil i dopravní obsluhu města a tím uspořil finanční prostředky měst a na základě jednotného přestupního tarifu umožnil cestovat v rámci zóny po území města,“ ohrazuje se radní Hyliš proti tomu, že nový krajský systém bude parazitovat na místní MHD.

Zastávku na náměstí Havlíčkův Brod kategoricky odmítá

To námitky Havlíčkova Brodu byly čistě technické. V návrhu provozu nového systému totiž kraj namaloval autobusové zastávky pro linkové spoje přímo na Havlíčkově náměstí. To vedení města kategoricky odmítlo.

„Přes náměstí projedou denně tisíce aut. Nejsou tu žádné zálivy pro autobusy. Jakékoliv jejich zastavení znamená vytvoření dlouhé kolony,“ obhajuje postoj města místostarosta Libor Honzárek.

Už teď přes náměstí jezdí a v jeho středu zastavují autobusy městské hromadné dopravy. Že by měly přibýt desítky dalších linkových spojů, si radnice nedokáže představit.

„Proto jsme navrhli vybudovat zastávku, která by byla nejblíže centru města, v Husově ulici,“ zmínil Honzárek. Husova ulice je od náměstí jen něco přes tři sta metrů. Kde přesně by měla nová zastávka být, ještě není rozhodnuto. „Někde mezi zdravotní školou a soudem,“ pousmál se brodský místostarosta.

Konečnou podobu integrovaného dopravního systému chce vedení kraje předložit ke schválení v průběhu letošní zimy.

  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Po srážce u Jihlavy zemřel řidič, silnice na Brod byla sedm hodin zavřená

Vážná dopravní nehoda ráno uzavřela hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. U Antonínova Dolu se...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zbídačení psi živořili v provizorní chatce za vesnicí, skončili v útulku

Pracovníci třebíčského útulku odebrali za asistence policie patnáct nemocných a podvyživených psů, kteří živořili v...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Jen je nevzbudit! Každoroční počítání netopýrů musí být tiché a rychlé

Sklepy, půdy, jeskyně nebo třeba opuštěně štoly se na zimu stávají útočištěm mnoha druhů netopýrů. Toho využívají...

Třešťský malíř pozoruje vesmír obřími dalekohledy, které si i sám staví

Hvězdné nebe ho stále přivádí k úžasu. Malíř Petr Mirčev z Třeště na Jihlavsku mu chce být ještě blíž, a tak si staví...

V ten den jsem tam vůbec nebyl, tvrdí muž souzený za ubodání ženy v herně

Krajský soud v Brně začal projednávat vraždu ženy v nelegální herně ve Žďáře nad Sázavou. Obžalovaný je Martin Vosyka,...

Doutníky jsou zatím jen koníček, říká muž, který rozjel byznys v Karibiku

Coby elektrikář havlíčkobrodského podniku jezdil do práce na mopedu. Na území USA se Milan Prchal z Macourova...

Advantage Consulting, s.r.o.
ODBORNÝ OPERÁTOR VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 34 000 - 38 000 Kč

Najdete na iDNES.cz