Předjíždět a zařadit se do armádní kolony je přestupek, varují vojáci

  16:27aktualizováno  16:27
Pokud řidič civilního auta předjíždí vojenskou kolonu, manévr ukončí dřív a zařadí se mezi armádní vozy, dopouští se přestupku. Názorně takové případy demonstrovala armáda společně s Besipem na letišti v Kámeni na Pelhřimovsku. Lidé při ukázkách viděli i simulace těžkých havárií.

Záložním letištěm u obce Kámen projížděla téměř kilometrová kolona vojenských pandurů. Tu se pokoušelo předjet osobní auto. V protisměru se mu ale objevila dodávka. Obtížný manévr se proto předjíždějícímu vozidlu nepodařil, takže se muselo nakonec zařadit mezi obrněná vozidla kolony.

A to je pokutovaný přestupek, kterého se řidič nesmí dopustit. Jedním z důvodů je, že se při takovém manévru může stát vážná havárie. Brzdná dráha těžkých bojových vozidel je totiž téměř dvakrát tak dlouhá než u běžného osobního auta.

Na letišti v Kámeni jízdu vojenských speciálů v koloně a chování řidičů, kteří se ji snaží předjet, nacvičovali a ukazovali vojáci i experti na dopravu.

„Vzhledem k tomu, že v následujících měsících čekají Českou republiku přesuny vojenské techniky včetně zahraničních konvojů, chceme informovat o problematice doprovodů vojenských speciálů a o tom, co v takových situacích řidiči smějí a nesmějí dělat,“ přiblížila Veronika Vošická Buráňová, koordinátorka dopravní prevence BESIP pro Kraj Vysočina.

Bouračka nikdy nedopadne podle představ, směje se kaskadér

Na letišti se dopoledne potkali také výrobci svodidel, hasiči a záchranáři. Součástí programu byly také crashtesty, při kterých osobní auta narážela do svodidel.

Fotogalerie

První vozidlo řídil filmový kaskadér Luděk Jelen. „I když mám za sebou asi stovku podobných cvičných havárií, nikdy to pro mě není rutina. Vždycky musíte mít k těmto situacím respekt, protože to nikdy nedopadne přesně tak, jak chcete,“ popsal Jelen.

Jím řízené auto v přibližně sedmdesátikilometrové rychlosti najelo na tradiční zemní náběh svodidla, na kterém se auto přetočilo a po dopadu na zem udělalo několik kotrmelců. Několik sekund po nárazu k vozidlu s kaskadérem vyrazili hasiči a záchranáři.

Kaskadér v přilbě ale z auta vystoupil bez šrámů a zranění. „Modřiny nemívám. Druhý den po nárazu jsem takovej lehce naťukanej, ale jinak dobré,“ přiblížil Jelen.

Pokud lidé havárii nevidí naživo, nedovedou si tu sílu představit

Druhé auto řízené rádiem čelně narazilo do ukončení svodidla. „Cílem crashtestů je ukázat, jak se auto v reálu při střetu se svodidlem chová. Lidé samozřejmě v médiích vidí následky dopravních havárií, že byl někdo zraněn a někdo zemřel, ale pokud nejsou přímým svědkem nebo účastníkem havárie, tak samozřejmě nemohou vidět tu demonstraci reálné síly nárazu ve skutečném čase,“ popsala Vošická Buráňová.

Při druhém crashtestu auto narazilo do nového typu ukončení svodidla, zvaného Primus, které by mělo díky svému zdvojení a deformační zóně zmírnit následky nárazu. „Tento nový typ svodidla už se na silnicích objevuje. Může sloužit i k ochraně před pevnými překážkami,“ naznačila Vošická Buráňová.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Světelské sklárny přišly o největšího odběratele. Chystá se propouštění

Den otevřených dveří ve světelských sklárnách Crystalite Bohemia (27. 5. 2017).

Velice úspěšné období skláren Crystalite Bohemia ve Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku na čas končí. Kvůli masivnímu...

VIDEO: Při rekordní salvě burácely v Jihlavě hákovnice i lodní dělo

Střelcům z jihlavského Spolku přátel dělostřelby se podařilo vystřelit postupně...

Lidé na jihlavském náměstí si zacpávali uši a očekávali hlasitou salvu. Ten den už poněkolikáté. Postupně zazněly...

Každé auto musí mít svůj příběh, říká sběratel veteránských tatrovek

František Prosecký je sběratelem všeho, co souvisí se značkou Tatra. Ve svém...

Rozhovor s Františkem Proseckým vznikal za chůze. A to doslova. Přímo mezi exponáty Depozit - muzea veterán Tatra klubu...

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?

Najdete na iDNES.cz