Do Kasárenské křižovatky smrti nebylo vidět. Pomohla demolice domu

  13:57aktualizováno  13:57
Na té křižovatce už vyhaslo mnoho životů. Ještě daleko více lidí zde utrpělo vážná zranění. Nyní je nebezpečná křižovatka nazývaná Kasárenská u Markvartic na Jihlavsku přehlednější. Pomohla demolice domu. A to byl teprve počátek rozsáhlých úprav.

Stávala zde 250 let. Teď musela někdejší Zimmermannova kovárna k zemi. Stavení ustoupilo blížící se přestavbě nebezpečného křížení dvou frekventovaných silnic z Jihlavy na Znojmo a tahu Brno - České Budějovice.

Na místě, kterému se říká Kasárna, v budoucnu vznikne okružní křižovatka. Po bývalé kovárně zbyla pouze prázdná plocha. Nebezpečné křížení je díky tomu nesporně přehlednější.

Fotogalerie

„Určitě se to tam teď zlepšilo,“ míní Milan Paseka z jihlavské odtahové služby SOS24.

„Do křižovatky je teď sice líp vidět, ale kdo to tady nezná, může paradoxně přehlédnout, že tady vůbec nějaká křižovatka je. Kdo byl zvyklý, že křižovatka je u toho nyní zbouraného stavení, může ho zmást, že tam najednou ten dům nestojí - a on přitom už vjíždí do křižovatky,“ podotkl další šofér Jan Norbert.

Problémem je příliš vysoká rychlost na hlavním tahu

Podle jeho zkušenosti je v podstatě jediným problémem v křižovatce fakt, že řidiči nedodržují v nepřehledném místě rychlost.

„Protože tu křižovatku znám, tak k ní mám respekt a jezdím tudy opravdu pomalu. Ale jinak tady auta valí po hlavní silnici stovkou až stodvacítkou, protože jedou po zdánlivě rovném úseku. Proto by to tady měli přestavět na kruháč co nejdřív,“ míní Norbert.

S jeho postřehem souhlasí také silničáři a policisté, podle nichž je kruhová křižovatka nejlepším možným řešením.

„Zbouráním rodinného domku se zlepšily rozhledové poměry na křižovatce a tím se částečně zlepšila bezpečnost. Prvotním důvodem demolice je ale uvolnění pozemku pro úpravu křižovatky,“ uvedl Jiří Kučera, komisař jihlavského dopravního inspektorátu.

Zahájení přestavby ŘSD plánuje na jaro příštího roku

Silničáři chtějí přestavbu křižovatky zahájit na jaře příštího roku. „Už jsme podali žádost o stavební povolení, ale zatím se řízení nerozběhlo. Až bude vydáno, zahájíme soutěž na dodavatele a na jaře 2018 určitě stavbu zahájíme,“ řekla Marie Tesařová z jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Podle ní demolice někdejší kovárny sice zvýšila přehlednost křižovatky, ale hlavní riziko tam zůstává. Tím jsou neukáznění řidiči a blízké horizonty na hlavní silnici, za které řidiči z vedlejší silnice nevidí.

„Určitě je dobře, že přijíždějící řidiči lépe do křižovatky vidí, ale zůstává problém s nedodržením povolené rychlosti. Když řidič na vedlejší silnici zastaví na stopce a pak ve chvíli, kdy se začne rozjíždět, se do křižovatky po hlavní silnici od horizontu stokilometrovou rychlostí začne blížit jiné vozidlo, tak to i po té demolici vyjde asi nastejno,“ řekla Tesařová.

Markvartický starosta Josef Nedvěd věří, že přestavbou křižovatky konečně dojde k podstatné změně.

„Mluvilo se už o řadě variant, ale vždycky se jen něco naplánovalo, nakreslilo, ale nakonec to nevedlo k ničemu. Vybudování okružní křižovatky určitě pomůže. Někdo namítne, že se tím zpomalí doprava, ale malé zpomalení dopravy za zmarněné životy a havárie určitě stojí,“ míní Nedvěd.

Kovárna prožila celou historii nebezpečného místa

Kovárna stávala u křižovatky 250 let. Postupně však chátrala a nakonec byla...
Kovárna stávala u křižovatky 250 let. Postupně však chátrala a nakonec byla...
Kovárna stávala u křižovatky 250 let. Postupně však chátrala a nakonec byla...

Význam křižovatky Kasárna vzrostl po roce 1760, kdy byla dokončena císařská silnice Vídeň - Znojmo - Jihlava. Po jejím protažení až do Prahy šlo o jednu z nedůležitějších cest v monarchii.

Už tehdy zřejmě byla křižovatka Kasárna známá pod dosavadním názvem: v roce 1751 tady byla postavena malá kasárna pro šest vojáků a přepřahací stanice s osmi koňmi pro zajištění provozu státní pošty mezi Vídní a Prahou. Současně u křižovatky provozoval živnost kovář a podkovář.

Poslední kovář z Kasáren byl Josef Zimmermann, který zde svou živnost neoficiálně provozoval ještě před půl stoletím. „U kovárny byla i hájenka a zemědělská usedlost. Jenomže jak začalo ubývat koní, nebylo už co kovat a kovárna nebyla potřeba,“ přiblížil Zimmermannův zeť Petr Plachý.

Dřevěný domek vlastní kovárny stál před nyní zbouraným stavením blíže k silnici I/38 a zbourán byl už v sedmdesátých letech. Pozoruhodné je, že podle katastrální mapy z roku 1835 stavení u domu už tenkrát výrazně zasahovalo do tehdejší silnice ve směru na Třebíč.

Vedle kovárny blíže k Jihlavě stála od roku 1811 hájovna novoříšského kláštera. Ta byla zbourána v říjnu 1986.

U odbočky na Markvartice bývala kdysi i benzinová pumpa. Měla dva nebo tři stojany, u kterých byla i malá prosklená budka - útulek pumpaře před nepohodou. „Benzin se napustil do konve, odměrkou se přilila trocha oleje a rozmíchalo se to takovou kvedlačkou a pak teprve nalilo do motorky,“ vzpomněl si markvartický starosta Josef Nedvěd. Pumpa byla zbourána kolem roku 1977.

Vedle této benzinové stanice stávalo také stavení, které bylo součástí velkého hospodářského dvora. Ten byl od roku 1908 majetkem Františka Staňka, rodáka z nedalekého Strmilova a významného agrárnického politika.

Po roce 1948 na statku hospodařil stát, později JZD. Po roce 1989 byl majetek vydán restituentkám, které jej prodaly. Jeden z následných majitelů chtěl u statku obnovit benzinovou pumpu, v plánu byla i stavba motorestu. Ze všeho však sešlo a před několika lety byly zchátralé obytné budovy statku srovnány se zemí.

Na křižovatce Kasárna stál v květnu 1945 také jeden chmurný pomník: německý tank, zničený explozí. O přestavbě nebezpečné křižovatky se uvažovalo podle pamětníků už tehdy po druhé světové válce.

Křižovatka si každopádně i po válce vybírala krutou daň: bourala tady také švagrová československého expremiéra Lubomíra Štrougala. Jenom v letech 2000 až 2007 zde bylo na čtyřicet havárií.

Na Kasárenské křižovatce se kříží dvě frekventované silnice první třídy.

Na Kasárenské křižovatce se kříží dvě frekventované silnice první třídy.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Na nové trase hradem Roštejn turisté zažijí pravou loveckou hostinu

Kastelánka hradu Roštejn Kateřina Rozinková má napilno. Veškeré stavební práce...

Další etapa obnovy interiérů a exteriérů loveckého hradu Roštejn u Telče se blíží ke konci. Po loňském zpřístupnění...

Vedení Jihlavy po letech jednalo s majiteli továrny kritizované ekology

Letecký pohled na jihlavský dřevozpracující závod Kronospan.

Jihlavská primátorka Karolína Koubová a náměstek pro životní prostředí Vít Zeman v Salcburku jednali s majitelem...

Řidiči na Vysočině popíjeli, nadýchali 3 a 2 promile

Ilustrační snímek

Se dvěma opilými řidiči měli v pátek co do činění policisté na Vysočině. V Křižanově nadýchal 63letý 3,11 promile, v...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROMECHANIK VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 20 000 - 24 000 Kč

Najdete na iDNES.cz