Čtvrtek 2. července 2020, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. července 2020 Patricie

České dráhy nabízejí pozemky u nádraží a věří ve vysokorychlostní trať

  8:43aktualizováno  8:43
Plánovaná vysokorychlostní železniční trať, absence integrovaného dopravního systému, prodej pozemků u vlakových nádraží, zaměstnanost na Vysočině či konkurenceschopnost regionu. To byla témata akce s názvem Kraj Vysočina - Místo k žití, místo k podnikání.

Podle člena představenstva Českých drah Františka Bureše je cílem, aby se doba cestování po železnici mezi krajskými městy výrazně zkrátila. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Setkání uspořádalo v jihlavském EA Business hotelu vydavatelství MAFRA, pod jehož hlavičkou vycházejí deníky MF DNES a Lidové noviny.

Na začátku představil region Vysočiny ředitel krajského úřadu Zdeněk Kadlec. „Náš kraj patří k těm nejbezpečnějším v rámci České republiky. To je podstatná výhoda, která určuje kvalitu života,“ uvedl. Zároveň ale připomněl, že se Vysočina řadí ke krajům, kde je nejnižší průměrná mzda.

Fotogalerie

Ředitel Kadlec rovněž popsal, jak je to s přípravou integrovaného dopravního systému. Podle něj se ho vedení kraje snaží vybudovat s vědomím, že nebude mít takovou míru integrace jako v blízkém Jihomoravském kraji či ve vzdálenějším plzeňském regionu.

„To jsou kraje, které mají významné centrum. Na Vysočině je to složitější,“ upozornil Kadlec. Třeba spádovost Brna v sousedním kraji ovlivňuje východ Vysočiny, což spíše nahrává integrovanému dopravnímu systému na jižní Moravě. Vysočina má totiž více center, kam směřuje doprava. Není to jen krajské město Jihlava, kde žije padesát tisíc obyvatel.

Zástupce ředitele krajského úřadu Miroslav Březina následně popsal přípravy vedoucí k vybudování vysokorychlostní železniční trati.

„Je to významná záležitost, která ovlivňuje území kraje,“ zdůraznil. Podle něj nyní existuje třináct variant, kudy trasa nově vybudované tratě povede.

Výstavba dopravního terminálu

Na debatu o vysokorychlostní trati navázal František Bureš, člen představenstva Českých drah. Podle něj je plánem, aby se doba cestování po železnici mezi krajskými městy výrazně zkrátila.

František Bureš také připomněl, že České dráhy mají v okolí řady nádraží pozemky. A ty teď nabízejí k prodeji krajům, městům i menším obcím. Mohly by si tam vytvořit dopravní terminály spojující autobusovou a železniční dopravu v kombinaci s parkovišti pro auta. České dráhy jsou ochotné i pomoci s tím, jak získat na tyto projekty dotace.

„Chceme toho využít, abychom dostali více lidí na železnici,‘ vysvětlil František Bureš. A připomněl, že některé dopravní terminály už na Vysočině fungují kupříkladu v Telči a Třebíči. Tam je však nyní v plném proudu rekonstrukce kolejiště a budování podchodu.

Bureš také považuje jako zásadní chystané vybudování dopravního terminálu v prostoru městského nádraží v Jihlavě. „Bude to znamenat zásadní posun v kvalitě služeb pro cestující,“ ujistil člen představenstva Českých drah.

Do diskuze se zapojili náměstek primátora Jihlavy Jaromír Kalina, ředitel krajské hospodářské komory Tomáš Prchal, Libor Joukl z Krajské správy a údržby silnic či Jozef Zetěk z obecně prospěšné společnosti Chaloupky.

Akci zakončil Martin Klusáček, personální ředitel firmy Fraenkische CZ, která sídlí v Okříškách. „Jsme dynamicky se rozrůstající firma,“ řekl. Ve svém příspěvku se zamyslel nad tím, jak se na Vysočině podniká a žije. A to z pohledu zaměstnavatelů i zájemců o práci.

Autor:
  • Nejčtenější

Prodavačky obelstily automat na výkup lahví, vydělaly na něm desetitisíce

Sedmdesát tisíc korun vydělaly pracovnice jednoho z jihlavských obchodních domů v automatu na výkup lahví. Vedoucí...

Déšť zvedal hladiny řek v Česku. Voda hrozila na východě Čech i na Vysočině

Hladiny řek se v pondělí kvůli dešti zvýšily hned v několika krajích. Třetí povodňový stupeň platil během dne na...

Farmář hospodaří jako před sty lety. Když vede kravky, lidé ho filmují

Každý den vstává Karel Vrzáček ráno v pět, spát chodí před desátou. Když se chystá orat nebo sekat trávu, zapřáhne...

Při nehodě na D1 na Vysočině zemřeli dva lidé, tvořily se dlouhé kolony

Dva lidé zemřeli při nehodě na D1 na Vysočině. Na 138. kilometru ve směru na Prahu dodávka narazila do kamionu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Aspoň budu mít co vyprávět, říká překážkář Svoboda o rvačce se zloději

Premium Před pár dny si překážkář z Budišova na Třebíčsku Petr Svoboda zašel v Praze do jednoho z tamních železářství. A když...

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

  • Další z rubriky

Lipnice se jen těžko vzpamatovává z kulišáren, přesto plánuje kanalizaci

Rozvoj Lipnice nad Sázavou, nejmenšího města na Vysočině, v posledních letech ustrnul. Ale i když radnice stále ještě...

Aspoň budu mít co vyprávět, říká překážkář Svoboda o rvačce se zloději

Premium Před pár dny si překážkář z Budišova na Třebíčsku Petr Svoboda zašel v Praze do jednoho z tamních železářství. A když...

Středověké hornické městečko díky virtuální realitě po staletích ožilo

Jedné neděle v sychravém září roku 1269 se kaplan Dětřich vydal sbírat bylinky. U lesa však narazil na zraněného...

Sluneční zátoku rychle požírá kůrovec, Foglarovci nabízejí lesníkům pomoc

Premium Sluneční zátoka umírá. Zvláště mezi skauty oblíbená lokalita u řeky poblíž Ledče nad Sázavou je masívně napadena...

Najdete na iDNES.cz