Není to naše vina, říká ŘSD o pádu stromů na D1. Chce kácet, ale nemůže

  10:22aktualizováno  10:22
Sto metrů na každou stranu od okraje dálnice sahá její ochranné pásmo. Když v něm někdo chce cokoliv postavit, čeká ho složitá a nejistá procedura. Stromy ale v tomto prostoru být mohou a když nedávno při silném větru popadaly na dálnici D1, ukázalo se, že to je problém. ŘSD proto volá po změnách.

Silničáři 5. dubna 2019 brzy ráno z dálnice D1 nedaleko Řehořova na Jihlavsku odklízeli stromy, které polámal nebo vyvracel silný vítr. Úsek mezi 119. až 134. kilometrem nejdůležitějšího dálničního tahu v České republice byl uzavřený celou noc. | foto: ČTK

„Výskyt stromů a dřevin v ochranném pásmu dálnice žádný zákon nezakazuje. My je tam ale nechceme a už několik let bojujeme za to, abychom je mohli vykácet,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Za pravdu dává silničářům událost z minulého týdne, která se odehrála na dálnici D1 mezi Velkým Beranovem a Měřínem na Vysočině. Od čtvrtečního poledne tam kvůli silnému větru napadalo na vozovku několik stromů. Nakonec musela být dálnice ve směru na Brno z preventivních důvodů na 14 hodin uzavřená.

Spoustu šoférů tak napadla zdánlivě jednoduchá otázka. Proč jsou stromy k jízdním pruhům dálnice tak blízko, že pokud je vítr vyvrátí, zablokují jízdní pás přes celou jeho šíři a komunikace musí být uzavřena?

„Problém je, že v ochranném pásmu nejsou naše pozemky,“ vysvětluje Jan Rýdl. „Kdyby byly naše, tak jsou tam jen svodidla a keře. V kácení stromů nám kladou velmi tuhý odpor jednak vlastníci pozemků, ale také orgány životního prostředí,“ dodává.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) má za to, že pádům stromů lze při jejich správné údržbě předejít. „Prevence před problémy s popadanými stromy tkví v tom, že stromy okolo dálnic a silnic mají být pravidelně udržovány, což se dlouhodobě neděje,“ tvrdí Dominika Pospíšilová z tiskového odboru MŽP.

Fotogalerie

S plošným kácením ministerstvo nesouhlasí. „Jsem pro rozumnou vstřícnost v případech, kde skutečně hrozí nebezpečí. Nechceme ale dát bianco šek na plošné kácení,“ vyjádřil se ministr životního prostředí Richard Brabec.

V dotčeném úseku kolem 127. kilometru, kde stromů ve čtvrtek spadlo nejvíce, se podle policejní mluvčí na Vysočině Dany Čírtkové kácely stromy už před příchodem silného větru. Tím pádem byl les víc „otevřený“ a když přišel vichr, některé stromy popadaly.

„Nějaké stromy zůstaly stát, ale silný vítr způsobil jejich vyvrácení. Museli jsme dálnici zavřít, protože stromy bezprostředně ohrožovaly provoz a některé spadly na komunikaci,“ řekla Čírtková.

„Není to tak, že bychom něco zanedbali,“ brání se častým nařčením mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Stromy u komunikací vnímáme a vidíme jako problém. Chceme to řešit,“ tvrdí.

Co o stromech kolem silnic a dálnic říká zákon

Určující je v tomto případě ustanovení § 35 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, které stanoví:

Vlastníci nemovitostí v sousedství dálnice, silnice a místní komunikace jsou povinni strpět, aby na jejich pozemcích byla provedena nezbytná opatření k zabránění sesuvů půdy, padání kamenů, lavin a stromů nebo jejich částí, vznikne-li toto nebezpečí výstavbou nebo provozem dálnice, silnice a místní komunikace nebo přírodními vlivy; vznikne-li toto nebezpečí z jednání těchto vlastníků, jsou povinni učinit nezbytná opatření na svůj náklad. O rozsahu a způsobu provedení nezbytných opatření a o tom, kdo je provede, rozhodne silniční správní úřad.

„V daném případě šlo o odstranění stromů, které na dálnici vyvrátil mimořádně silný vítr, tedy přírodní vliv,“ upozorňuje mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.

Podle Rýdla vzniká jádro budoucích problémů už při samotné výstavbě dálnic na zelené louce. „Máme dokonce povinnost ze životního prostředí podél nich vysadit stromy. Snažíme se tomu bránit, ale je to podmínka,“ líčí.

Dřeviny a křoviny podél liniových staveb mají podle MŽP svou nezastupitelnou roli. „Pomáhají snížit hlučnost a prašnost. Navíc aktuálně přicházíme o desítky milionů stromů, které mizí z naší krajiny v důsledku kůrovcové kalamity,“ vysvětlila Pospíšilová.

Pokud ale ŘSD navrhne nahradit stromy keři, nebude mít ministerstvo životního prostředí podle Pospíšilové námitky. „Z pohledu stávající legislativy to není žádný problém. Je to zcela v kompetenci ŘSD, které projekt navrhne. Ten pak schvalují příslušné orgány ochrany přírody,“ dodala.

Dosavadní právní úprava, která se týká stromů podél silnic a dálnic, je z hlediska vlastníků lesů vyhovující i podle ministerstva zemědělství. „Stačí, když se budou vlastníci nemovitostí v sousedství dálnice, správci pozemních komunikací i silniční správní úřady chovat tak, jak jim přikazují platné obecně závazné právní předpisy,“ vzkazuje mluvčí ministerstva Vojtěch Bílý.

Svým rozsahem byly čtvrteční problémy se stromy na dálnici dosud největší. Ale i v minulosti už se několikrát stalo, že na nejfrekventovanější české dopravní tepně musel být kvůli popadaným stromům omezen provoz. Naposledy koncem února na 42. kilometru, když strom při prořezávání spadl na projíždějící kamion, odrazil se a zavalil dřevorubce.

Mimo jiné i z těchto důvodů by ŘSD nejraději odstranilo stromy i podél všech silnic první třídy. To je ale ještě větší problém než u dálnic. Silnic prvních tříd je v republice zhruba šest tisíc kilometrů.

Popadané stromy zastavily ve čtvrtek odpoledne provoz na D1

Nejčtenější

VIDEO: Při střetu auta s náklaďákem u Jihlavy zemřel řidič a dítě

Při nehodě na silnici 602 z Jihlavy do Velkého Beranova, při které došlo ke...

Dva lidské životy vyhasly odpoledne na silnici 602 u Jihlavy, kde se ve směru na Helenín čelně střetly osobní a...

VIDEO: Majitel pokácel stromy na mezinárodní cyklotrasu, spor pokračuje

Majitel znovu zahradil cyklostezku z Jihlavy na Třebíč. Zdatnější cyklisté přes...

Frekventovaná cyklotrasa z Jihlavy do Třebíče je znovu zatarasená. Přes cestu leží kolem třiceti pokácených stromů....

S výtahem spíš poletíte nahoru, než spadnete dolů, říká zkušený technik

Jan Havel se od poloviny osmdesátých let profesně zabývá výtahy. Opravuje je,...

Jan Havel starší se narodil v roce 1954. Od poloviny osmdesátých let se profesně zabývá výtahy – opravuje je, provádí...

Druhá liga: Budějovice odskočily Jihlavě na devět bodů, Brno je třetí

Momentka z utkání Prostějov (v bílo-modrém) vs. Sokolov. Jan Polák (s míčem)...

Fotbalisté Českých Budějovic porazili ve 23. kole druhé ligy Táborsko 4:0 a v čele odskočili Jihlavě na rozdíl devíti...

Na tahu z Jihlavy na Brod kolabuje doprava, radní chtějí zavést mýtné

Opětovná rekonstrukce povrchu vozovky na Lidické ulici v Havlíčkově Brodě, a s...

Doprava od Jihlavy směrem k Havlíčkovu Brodu začala tento týden opět kolabovat. Na vině je opětovná reklamace a oprava...

Další z rubriky

Kámen se zbaví tisíců aut i ostré zatáčky, na obchvat čekal desítky let

Díry na rušné silnici z Tábora do Pelhřimova u hradu Kámen. Jsou sice u kraje...

Krajina v okolí obce Kámen, jejíž dominantou je známý hrad, se změní. Cestáři zde budují velký obchvat, na který malá...

V Brodě se stovky ptáků zabijí nárazem do skla, město je chce ochránit

Krytý plavecký bazén je pro ptáky v Havlíčkově Brodě podle ornitologů největším...

Stovky až tisíce ptáků ročně podle odhadu ochránců přírody zahynou v Havlíčkově Brodě po nárazu do skla. Radnice by s...

Kostel na Zelené hoře získává původní okna, jsou jako z doby Santiniho

Petr Švamberg je umělecký sklenář. Pro Zelenou horu vytvořil se svým synem...

Té proměny si museli všimnout všichni, kteří jdou kolem nebo viděli aktuální fotografie. Zatím nejvýraznějším zásahem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz