Zakoupení soupravy na měření rychlosti v rekonstruovaném úseku dálnice D1 by se...

Zakoupení soupravy na měření rychlosti v rekonstruovaném úseku dálnice D1 by se Jihlavě mělo vyplatit i ekonomicky. Po skončení oprav může radar využít jinde ve městě nebo ho pronajímat. Navíc jí zůstanou peníze vybrané na případných pokutách. | foto: ČTK

Kvůli měření na D1 přijala Jihlava čtyři úředníky, očekává miliony z pokut

  • 59
Příprava úsekového měření rychlosti na opravované části dálnice D1 u Jihlavy, jehož spuštění je plánované na pátek, vyšla jihlavský magistrát na milion a půl. Radnice zaměstnala další úředníky, kterým musela připravit kanceláře. Město ale očekává, že se mu náklady bohatě vrátí.

„Technicky i administrativně je úsekové měření rychlosti na dálnici D1 v úseku mezi 112. a 119. kilometrem připraveno,“ informoval mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

Na D1 číhají na řidiče radary na čtyřech úsecích

Za nákup kamerového systému s radary Jihlava vydala 1,6 milionu korun. Ze čtyř opravovaných úseků, kde se na D1 rychlost měří, je to výjimka. Jinde systém pořídilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„ŘSD chtělo systém pořídit. Jenže soutěže na jeho dodání byly opakovaně zrušeny. Proto jsme se nabídli, že soupravu pořídíme sami,“ řekl už dříve Tulis (o rozhodnutí Jihlavy zde).

Radary u Velkého Meziříčí

Jihlavu k tomu vedly specifické důvody. „Pokud se něco stane na dálnici mezi exity 112 a 119, všechna doprava proudí přes Jihlavu. Ve městě je pak dopravní situace dramatická. Letos je to navíc znásobeno uzavírkou Brněnského mostu. I naším záměrem je tedy udržet dálnici plynule průjezdnou,“ vysvětlil Tulis.

Každé překročení nejvyšší povolené rychlosti v omezení, tedy osmdesátky, bude město pokutovat minimálně tisícikorunou. Úřad je přesvědčen, že se mu investice do radarového systému vrátí do měsíce.

Například v nedalekém Velkém Meziříčí totiž za první tři měsíce měření na přelomu roku registrovali zhruba 23 tisíc přestupků, každý měsíc tak kamery s radary městu vydělaly v průměru přes sedm milionů.

Radary už měří, zatím jen zkušebně

Kvůli očekávaným tisícům přestupků jihlavská radnice přijala čtyři nové zaměstnance. „Všechny už jsme přijali, momentálně se zaškolují a zabývají se běžnou agendou,“ přiblížil Tulis.

Úsekové měření na D1

  • V opravovaných úsecích dálnice je rychlost snížená na 80 kilometrů v hodině.
  • Detekční kamery umějí po projetí auta měřeným úsekem automaticky vypočítat jeho průměrnou rychlost a informace předat policii.
  • „S daty nikterak nepracujeme, jen jim přidáme jednací číslo a postupně je ve vlnách odesíláme na městský úřad. Protože řidič nebyl policejní hlídkou přistižen na místě, jde vše rovnou správnímu orgánu,“ vysvětlila postup vysočinská policejní mluvčí Dana Čírtková.
  • Městský úřad pošle majiteli vozidla oznámení o přestupku a výzvu k zaplacení pokuty.
  • Pokud tak vlastník neučiní, pozve si ho úřad ke správnímu projednání přestupku.
  • Obvyklá výše pokuty v první výzvě se pohybuje v závislosti na naměřené rychlosti kolem tisíce korun. Ve správním řízení narůstá.

Město pro ně zřídilo nové prostory úpravou původních kanceláří ve Vrchlického ulici, v nichž dříve sídlila redakce radničních novin. Výdaje za přípravu místností označil Tulis za minimální, rozpuštěné jsou v běžných provozních nákladech úřadu.

Radarová souprava už na dálnici u Jihlavy rychlost měří. Kamery byly u sjezdů v Pávově a Velkém Beranově připevněny většinou na mýtné brány, v jednom případě pro ně musel být postaven zvláštní stožár. Od počátku týdne jsou ve zkušebním provozu, od pátku má systém fungovat naostro.

Úsekové měření rychlosti na D1 má trvat jen po dobu její modernizace a bude se týkat pouze úseků, v nichž je omezení a snížení rychlosti. Poté, co práce skončí, technici kamery sundají. Jihlava je pak použije pro obdobné měření na některé ze svých komunikací ve městě.

Úsekové měření rychlosti mezi Lhotkou a Velkým Meziříčím na podzim 2017:

12. října 2017