Stožáry místo aleje. Přes námitky CHKO bude stezka u Ždírce osvětlena

  14:36aktualizováno  14:36
Zrádná cyklostezka podél hlavní silnice mezi Ždírcem nad Doubravou a Krucemburkem na severu Havlíčkobrodska bude osvětlená. Po letech sporů, dohadů a hledání kompromisů se na tom dohodly obce, Ředitelství silnic a dálnic i Správa chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Osvětlení bude hotové na jaře.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

Cyklostezka mezi Ždírcem a Krucemburkem je dlouhá skoro jeden a půl kilometru. Vede rovně, bez jediné zatáčky či významného převýšení, v dostatečné vzdálenosti od silnice první třídy. Přesto je svým způsobem riziková.

Tato spojnice mezi dvěma většími sídly regionu je totiž hodně využívaná. A to nejen cyklisty, ale i chodci, pejskaři i třeba maminkami s kočárky.

„Hlavně tudy z jedné obce do druhé ještě za tmy dojíždí a dochází spousta lidí do práce. Už se několikrát stalo, že zde došlo k nehodám a zraněním,“ uvedl ždírecký starosta Bohumír Nikl.

Vedení sídel Ždírec i Krucemburk se už před několika lety dohodla na tom, že nechají cyklostezku osvětlit. Tehdy ještě starostové netušili, jaké martyrium je bude čekat. Společnou řeč s dalšími účastníky řízení se jim podařilo najít až po více než dvou letech. Stálo to mnoho nervů, ústupků a konečných kompromisů.

Budování veřejného osvětlení totiž komplikovalo hned několik věcí najednou. Cyklostezka vede podél silnice první třídy, je v jejím ochranném pásmu. Tudíž si ke všemu muselo říct své Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Silnice společně s cyklostezkou navíc prochází chráněnou krajinnou oblastí (CHKO) Žďárské vrchy. Její hranice je na samém konci Ždírce. Právě ochránci přírody vznášeli své připomínky nejdůrazněji.

A v neposlední řadě, aby je obce splnily, musely se dohodnout s několika vlastníky pozemků.

Místo stromořadí alej stožárů? Nemyslitelné, odmítala CHKO

Správa CHKO byla na pozoru z jednoduchého důvodu. V minulosti totiž podél hlavní silnice vedla mohutná a cenná stromová alej. Kvůli bezpečnosti ji ale nechalo ŘSD před několika lety pokácet. Bylo z toho hodně zlé krve, kácení totiž neproběhlo zcela legálně a se všemi povoleními. Státní organizace čelila správním řízením.

„Razantně se tím změnil ráz celé krajiny. A právě dodržet ráz krajiny je jedním z nejdůležitějších úkolů CHKO,“ poznamenal šéf správy chráněné oblasti Václav Hlaváč.

Místo stromové aleje by nyní měla krajinu podél silnice a cyklostezky zdobit alej stožárů veřejného osvětlení? Pro ochránce přírody to bylo zprvu v těchto souvislostech nemyslitelné.

„Už to by byl silně rušivý prvek v krajině. Navíc dalším rušivým prvkem je samotné světlo během nocí,“ upozornil Václav Hlaváč.

Nakonec se ale správa Žďárských vrchů s představiteli obcí dohodla na kompromisu. Výstavbu osvětlení povolí, ale…

„Musíme mezi stožáry vysázet nové keře a stromy tak, aby osvětlení nebylo v krajině tak dominantní,“ vysvětlil starosta Ždírce.

Vyjednali výjimku. A přišel problém s vlastníky pozemků

A to byl problém. Když ŘSD nechalo původní stromy vykácet, povolilo by nyní v ochranném pásmu silnice vysázet nové? Určitě ne.

„Jakákoliv činnost v ochranném pásmu silnice je zakázána. U silnic první třídy je ochranné pásmo do vzdálenosti padesát metrů od osy vozovky,“ konstatovala ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová.

Protože je ale Česko zemí výjimek, po dalších složitých dohadech se je obcím podařilo vyjednat i v tomto případě.

Jenže to přineslo další problém. Pokud bude nová výsadba dál od silnice, jak ŘSD žádalo, bude potřeba zasáhnout do soukromých pozemků. A s tím ne každý jejich vlastník souhlasil. Příprava projektu se tak zpozdila o další měsíce.

Nakonec muselo dojít ke kompromisům. Ústupky udělaly všechny strany. Jen tak se mohlo začít se stavbou. Na podzim obce vypsaly společné výběrové řízení na dodavatele a chtěly mít do konce roku osvětlení dokončené.

To se nezdařilo. Ve směru od Ždírce stojí jen prvních asi pět stožárů. Na další už se dodavatelská firma kvůli příchodu zimy a sněžení před Vánocemi nedostala.

„Dohodli jsme se na přerušení veškerých prací. Znovu se rozeběhnou na konci února nebo v březnu, až na to bude vhodné počasí,“ řekl ždírecký starosta Bohumír Nikl.

Dílo by pak podle něho mohlo být dokončené během jednoho měsíce. Celkem, spolu s pokládkou optických kabelů, kterými se obce propojí, přijde na necelý jeden milion korun.

A kromě toho už stála tato akce i nepřeberné množství času, energie a úsilí ze strany obou radnic.

Nejčtenější

VIDEO: Při střetu auta s náklaďákem u Jihlavy zemřel řidič a dítě

Při nehodě na silnici 602 z Jihlavy do Velkého Beranova, při které došlo ke...

Dva lidské životy vyhasly odpoledne na silnici 602 u Jihlavy, kde se ve směru na Helenín čelně střetly osobní a...

VIDEO: Majitel pokácel stromy na mezinárodní cyklotrasu, spor pokračuje

Majitel znovu zahradil cyklostezku z Jihlavy na Třebíč. Zdatnější cyklisté přes...

Frekventovaná cyklotrasa z Jihlavy do Třebíče je znovu zatarasená. Přes cestu leží kolem třiceti pokácených stromů....

S výtahem spíš poletíte nahoru, než spadnete dolů, říká zkušený technik

Jan Havel se od poloviny osmdesátých let profesně zabývá výtahy. Opravuje je,...

Jan Havel starší se narodil v roce 1954. Od poloviny osmdesátých let se profesně zabývá výtahy – opravuje je, provádí...

Druhá liga: Budějovice odskočily Jihlavě na devět bodů, Brno je třetí

Momentka z utkání Prostějov (v bílo-modrém) vs. Sokolov. Jan Polák (s míčem)...

Fotbalisté Českých Budějovic porazili ve 23. kole druhé ligy Táborsko 4:0 a v čele odskočili Jihlavě na rozdíl devíti...

Na tahu z Jihlavy na Brod kolabuje doprava, radní chtějí zavést mýtné

Opětovná rekonstrukce povrchu vozovky na Lidické ulici v Havlíčkově Brodě, a s...

Doprava od Jihlavy směrem k Havlíčkovu Brodu začala tento týden opět kolabovat. Na vině je opětovná reklamace a oprava...

Další z rubriky

Na tahu z Jihlavy na Brod kolabuje doprava, radní chtějí zavést mýtné

Opětovná rekonstrukce povrchu vozovky na Lidické ulici v Havlíčkově Brodě, a s...

Doprava od Jihlavy směrem k Havlíčkovu Brodu začala tento týden opět kolabovat. Na vině je opětovná reklamace a oprava...

S výtahem spíš poletíte nahoru, než spadnete dolů, říká zkušený technik

Jan Havel se od poloviny osmdesátých let profesně zabývá výtahy. Opravuje je,...

Jan Havel starší se narodil v roce 1954. Od poloviny osmdesátých let se profesně zabývá výtahy – opravuje je, provádí...

Do nové žďárské obchodní zóny míří místo Teska stavebniny i Mountfield

V plánované žďárské obchodní zóně Novoměstská začaly nedávno stavební práce.

Na východním okraji Žďáru nad Sázavou roste nové obchodní centrum. Jde o stejné místo v Novoměstské ulici, kde měl před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz