Cyklostezka by měla vést těsně podél břehu řeky místy, kde je dnes kamenitý...

Cyklostezka by měla vést těsně podél břehu řeky místy, kde je dnes kamenitý terén. | foto: Radek Laudin, MF DNES

Cyklostezku podél řeky v Jihlavě občas zaplaví voda, ohlídají ji závory

  • 1
Povodí Moravy zamítlo rošty nad řekou, cyklostezka podél řeky Jihlavy tak v krajském městě Vysočiny povede u Plastikovu těsně kolem vody v záplavovém území. Záměr by neměl nabourat ani soudní spor firmy s magistrátem o necelých pět milionů korun.

Z cyklostezky už zbývá dostavět jen poslední necelý kilometr a Jihlava bude na kole podél řeky průjezdná celá. Zatím trasa končí u sídla firmy Plastikov v Mlýnské ulici.

Lidé z radnice původně plánovali, že by se ve složitém místě u Plastikovu jezdilo sto metrů po visutých roštech přímo nad vodní hladinou (o původním záměru více v článku Cyklisté získají atrakci, pojedou sto metrů po roštech nad řekou).

Pracovníci Povodí Moravy však byli zásadně proti. Argumentovali tím, že by rošty mohla utrhnout velká voda nebo by zabraňovaly volnému průtoku při zvýšení hladiny.

Řešení s rošty navíc přišlo lidem na radnici jako moc drahé. A tak společně našli jiné řešení: stezku vytvoří přímo v korytě řeky v místech, kde je dnes kamenný břeh pod plotem areálu firmy.

„Tím bychom Plastikov minuli,“ uvedl Tomáš Lakomý, který na radnici vede úřad územního plánování.

Cyklostezka bude podél řeky užší, bude mít necelé dva metry

Cyklostezka povede pod úrovní stoleté vody. Její plánovači počítají s tím, že se čas od času zatopí, když se zvedne hladina řeky. Proto by měla v tomto úseku závory, které by se v případě potřeby spustily.

Podle náměstka primátora Vratislava Výborného (ČSSD) je reálné, že by se poslední úsek u Plastikovu příští rok vyprojektoval - a v roce 2019 dostavěl až k nově rozšířené lávce v Helenínské ulici.

Celkově se jedná o 900 metrů. Tím by došlo k napojení na oblíbenou cyklostezku vedoucí do Luk nad Jihlavou, Třebíče a rakouského Raabsu. „Předběžný souhlas od Povodí Moravy máme,“ potvrdil Výborný.

Cyklostezka tam bude ale zhruba asi o metr užší než v jiných částech vedle řeky. Měla by mít necelé dva metry na šířku. Za Plastikovem už bude moci být široká kolem tří metrů.

„V současnosti musí cyklisté jezdit po Polenské ulici, která je také úzká a je na ní značný provoz,“ připomněl exprimátor Jaroslav Vymazal (ODS), propagátor cyklistiky v Jihlavě.

Plastikov žádá po magistrátu pět milionů za zastavení provozu

Podle jednatele Plastikovu Františka Hintnause se mohlo po cyklostezce kolem jejich firmy dávno jezdit. „Už v roce 2014 bylo stavební povolení a vysoutěžený dodavatel. A stejně dodnes cyklostezku nemáme,“ uvedl Hintnaus.

Stavba tehdy měla souviset s budováním městské kanalizace ve zmíněné firmě. A protože se v té době stavět nezačalo, chce nyní Plastikov od radnice soudně téměř pět milionů korun. Kvůli záměru totiž tehdy přerušil provoz ve firmě.

Jednatel Hintnaus upozorňuje, že Plastikovu patří i část pozemků u řeky, kde má cyklostezka vést. Její stavbu ale nemíní blokovat. „Já už to s nimi probral,“ uvedl náměstek Výborný.

V létě 2014, kdy se mělo v Plastikovu stavět, byl primátorem Jaroslav Vymazal. Výrobce plastových oken ale tehdy podle něj prosazoval pro město i vybrané stavební společnosti těžko splnitelné podmínky. „Bylo to nepříjemné, ovšem byli neústupní. Proto jsme tehdy museli oželet i tu cyklostezku,“ sdělil Vymazal. Magistrátu se zdá požadovaná částka přemrštěná.

Cyklostezka vedle řeky se v Jihlavě začala stavět už před více než dvanácti lety. Třeba část za Vodním rájem a obchodem Albert slouží od roku 2005. Dnes tam v části vede dokonce už na obou březích řeky Jihlavy. Navíc zde vznikl hojně navštěvovaný volnočasový areál.

Zatím poslední úsek i s lávkou pro cyklisty a bruslaře byl dokončen letos na jaře v Mlýnské ulici blízko pumpy OMV, vedle soutoku řeky Jihlavy s Jihlávkou. Celkem 635 metrů dlouhý úsek navázal na síť stezek u historického mostu U Jánů.