Besedu moderoval Tomáš Vovsík, který poslední čtyři roky pracuje pro bývalého primátora hlavního města Prahy a dnes náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti).
„Do Jihlavy jsme se před čtyřmi lety nastěhovali s rodinou, máme dvě děti a mám to tu strašně rád. Spolupracuji s městem, s Bránou Jihlavy, na propagačních věcech, protože si myslím, že to za to stojí,“ představil sám sebe Vovsík, syn bývalého náměstka primátora Jihlavy Radka Vovsíka (ODS), který v lednu 2021 v nedožitých pětapadesáti letech zemřel.
Původní myšlenkou bylo, že Bekeho (ODS) oponentem v debatě bude opoziční zastupitelka, architektka Tereza Kafková (Piráti a Fórum Jihlava). „Bohužel to z rodinných důvodů nevyšlo,“ omluvil ji Vovsík.
Mezi probíranými tématy byla chystaná výstavba terminálu vysokorychlostní železniční tratě (VRT) v Pávově, výstavba centrálního dopravního terminálu v lokalitě bývalého městského nádraží nebo revitalizace Masarykova náměstí.
Stávající trubky nedopustí rychle vodojemy
„Lidé si to neuvědomují, ale Jihlava má obrovský problém s vodou. Nám všem sice doma voda teče, ale Jihlava je průtoková a za Jihlavou se staví v různých malých obcích, kam odtéká velké množství vody,“ zmínil Beke jedno z opomíjených témat.
„Přitom jde o obrovský problém. Stávajícími trubkami – a teď nemyslím jejich stav, ale jejich průměr – nejsme dostatečně rychle schopni dopouštět vodojemy, které jsou v Jihlavě,“ pokračuje Beke. „A kdyby se někde něco zavřelo, tak Jihlava není schopná bez vody vydržet déle než jeden den.“
Nebojím se dávat hlavu na špalek, říká nejviditelnější jihlavský radní Beke |
Současné politické vedení města, ve kterém je ODS v koalici s vítězným hnutím ANO, pokračuje v přípravných pracích na výstavbě nového přivaděče vody ze Želivky, stavbě nového vodojemu Bukovno a zkapacitnění tras z Hosova do některých částí města.
„Je to něco, co volič nevidí. Něco, co je mu úplně ukradené. Ale je to ultra důležité, aby Jihlava mohla existovat dál,“ obhajuje Beke investici 150 milionů korun.
Za vodu má koalice pochvalu i od opozice
„Jde o velmi dobrý přístup vedení města, který začalo už v minulosti. Ta investice je pro město velkou prioritou,“ reagoval na dotaz iDNES.cz opoziční zastupitel Libor Kuchyňa (Starostové a nezávislí). „Přiznám se, nejsem odborník na tuto problematiku, ale voda je nezbytná komodita.“
S přípravou řešení (ne)dostatku vody podle něj začalo už předchozí vedení města. „Když jsme byli v radě města, tak jsme to řešili. I vzhledem k tomu, že se plánuje rozšíření Jihlavy, myslím, že ta investice je nezbytná. A je velmi dobrá, protože nemůžeme být závislí jenom na jednom zdroji vody.“
12. listopadu 2024 |
„Tento projekt má podporu napříč celým politickým spektrem,“ říká další opoziční zastupitel Daniel Škarka (Piráti). „Navíc, pokud by se podařilo připojit na Želivku, mohli bychom s VAS (Vodárenská akciová společnost - pozn. red. ) lépe jednat o ceně vody.“
Bekem uvedenou částku 150 milionů korun nemohl Kuchyňa potvrdit. „Bude to větší investice, ale v porovnání s investicemi do Horácké multifunkční arény, která je daleko vyšší, je voda pro město skutečně daleko zásadnější téma,“ doplnil Kuchyňa.
Být u stavby areny je pro Bekeho práce snů
Většina obyvatel Jihlavy radního Bekeho registruje především jako manažera výstavby Horácké arény. „Dvacet let jsem vnímal, že se mluví o projektu, který nikdo neřeší. A viděl jsem, že když ho nikdo nezačne tlačit, tak se nerozjede,“ popisuje Beke, který sám sebe ani neoznačuje jako hokejového fanouška. „Nemám dokonce ani děti, které hokej hrají, nebylo mi to blízké. Ale vím, že taková infrastruktura je ve městě potřeba,“ myslí si.
„Sám jsem mu říkal, že je to pro něj práce snů. Pro člověka, který je v profesním životě architekt, být u takového projektu skoro člověk číslo jedna za investora, je prostě super,“ připouští Kuchyňa.
„Pan radní Beke odvádí velkou práci. Tomu projektu se věnuje fakt hodně dobře,“ oceňuje Kuchyňa. Podle něj je tento projekt příkladem, jak by město mělo přistupovat ke všem projektům.
„Má absolutní prioritu, všechny problémy se řeší s maximálním nasazením. Jakýkoliv problém, který se vyskytne, se řeší s velkým nasazením. To se mi líbí,“ pokračuje opoziční zastupitel. „Otázka je, proč i jiné projekty nemají všude dveře otevřené. To je věc, kterou vidím jako negativum,“ doplňuje Kuchyňa.
Proč se náklady zvýšily na dvojnásobek?
V závěru středeční debaty Beke vysvětlil, proč plánovaná cena výstavby multifunkční arény z původně zvažovaných 900 milionů vyšplhala na aktuální částku 2,3 miliardy korun bez DPH (1,9 miliardy stavba, 200 milionů vybavení).
„Poslední multifunkční stadion v České republice se postavil v roce 2014 v Třinci. Nestavěly se ani moc stadiony v zahraničí, což znamená, že původní odhady vycházely z předpokladů, že 1 000 diváků u takové infrastruktury stojí mezi 170 a 200 miliony korun,“ vysvětluje Beke.
„Postupem času se ukázalo, že cena za tisíc diváků není 200 milionů, ale 400 milionů. A potvrdilo se to na všech projektech, které se připravují. Ať už je to Brno, Jihlava, Olomouc, nebo další.“
Navíc cenu ovlivnily další faktory jako inflace či válka na Ukrajině. „Byla to nejlevnější nabídka z pěti nebo šesti,“ připomíná Beke, který je známý i jako spoluautor parkovací koncepce města. „Vím, že to byla politická sebevražda,“ usmál se politik, který ocenil i přítomného koordinátora systému parkování Dalibora Pitucha. „Velmi mi s tím pomáhá, sám bych to dohromady určitě nedal,“ uznal Beke.
„Dělá se to, na co přijdou dotace. Je to zvrácené“Je to hnusné! A je tragédie, že se k tomu vedení města neumí postavit. Já bych je normálně vyházel z okna, aby se probrali. Protože takhle přeci město nemůže vypadat! S hodně velkou nadsázkou reagoval David Beke, radní za ODS, při středeční debatě s občany na téma veřejného prostoru v Jihlavě. „Je to samozřejmě blbé, já s tím souhlasím,“ pokračoval Beke. „Budete se divit, chodím kolem košů, volám na životní prostředí, proč nejsou vysypané. Proč není uklizeno, že je to tady vše počmárané. Ale je to o penězích a o kapacitě lidí, kteří na úřadech pracují.“ Právě finance jsou podle Bekeho alfou a omegou problému, proč na řadě míst jsou například silnice a chodníky ve špatném stavu. „Když máte jednu pokladnu, ta je prázdná, není tam ani na kelímek barvy, tak mi řekněte, jak byste to udělali,“ přemítá Beke. „Dostanete se s rozpočtem do situace, kdy na konci nemáte kapacitu ani peníze, abyste zametla listí. Řeknete, že někde přestanete svítit?“ Bekeho podle jeho vlastních slov štvou městské bytové domy, které mají omlácenou omítku nebo jsou počmárané od sprejerů. „Když přijdu na majetkový odbor, tak mi řeknou: Nemáme na to peníze, museli jsme investovat do něčeho jiného.“ Město tak řeší situace podle priorit. „Školy, školky, infrastruktura, voda. To vše má prioritu, to se musí zaplatit,“ je přesvědčen radní. „Oprava chodníku je sice také důležitá, ale méně než voda ze Želivky nebo bezpečnost dítěte, které půjde kolem přivaděče do Kosova,“ má jasno. Navíc výběr investic hodně ovlivňují také případné dotační programy. „Město dělá věci, které jsou s dotací. A nemůže dělat věci, které potřebuje. Osobně bych si odpustil cyklostezku do Stříteže a raději opravil váš park nebo jakýkoliv jiný veřejný prostor. Ale protože na park nedostanu nic a na cyklostezku devadesát procent částky, priorita je na té cyklostezce. Je to úplně zvrácené, nelíbí se mi to, ale tak je systém nastavený,“ připouští Beke. Veřejný prostor proto často zachraňují peníze z jiných zdrojů. „Na hřiště v Českém mlýně jsme ve finále sehnali peníze od soukromé firmy,“ krčí radní rameny. |