Městská hromadná doprava ve Žďáře nad Sázavou. | foto: Štěpán Synek

Autobusy žďárské MHD jezdí prázdnější, město zruší 12 procent spojů

  • 3
Ve Žďáře nad Sázavou bude od ledna jezdit méně spojů městské hromadné dopravy. Radní dvacetitisícového města se rozhodli zrušit či omezit asi 25 málo vytížených spojů. Počet ujetých kilometrů se tím sníží o 12 procent. Důvodem je snaha najít úspory i snížení počtu cestujících kvůli covidu.

„Od 1. ledna omezujeme a optimalizujeme některé spoje. Autobusy najezdí týdně o 770 kilometrů méně, což by mělo částečně pokrýt ztráty, které se předpokládají kvůli tomu, že autobusy využívá méně lidí,“ sdělila žďárská místostarostka Romana Bělohlávková (KDU-ČSL).

Přehled změn, které od ledna čekají žďárskou městskou hromadnou dopravu.

Šetření podle vedení města vychází z vývoje současné ekonomické a společenské situace, kdy se při epidemii snížil počet cestujících.

Žďárští přijdou o 25 spojů na šesti linkách.

„Nejvíc se úpravy dotknou linek číslo 4 a 6, a to celkem sedmnácti jejich spojů. Částečně se omezení budou týkat také linek 1, 5, 7 a 8, kde bude omezeno celkem osm spojů,“ řekla Bělohlávková.

Žďár podporuje provoz MHD ročně částkou 9,5 milionu korun. „Pro letošek to bylo dokonce 10,5 milionu, což bylo dáno určitými nedoplatky z minulých let,“ vysvětlila Bělohlávková. Aby dále nedocházelo k navyšování výdajů, rozhodlo se vedení města k tomuto kroku.

Kvůli covidu jeli některými linkami jen tři lidé za den

„Realita je taková, že v covidové době na některých spojích výrazně poklesl počet cestujících. Podle záznamů máme i linky, kterými jeli tři cestující za den. Vytíženost spojů je velice nerovnoměrná,“ argumentuje místostarostka. Podle ní je predikován pokles příjmů z jízdného zhruba o 20 procent, což je zhruba 900 tisíc korun.

Podle statistik dopravce v roce 2019 přepravily autobusy ve městě pod Zelenou horou přibližně 800 tisíc osob a na tržbách z jízdného se vybralo cca 4,3 milionu korun bez DPH.

„Za rok 2020 klesne počet přepravených osob na přibližně 500 tisíc a tržby z jízdného se budou pohybovat kolem 2,7 milionu korun bez DPH. Reálný dopad do rozpočtu města však bude výrazně nižší, než je rozdíl vybraných tržeb, neboť v důsledku výrazného jarního omezení provozu MHD se počet ujetých kilometrů sníží z hodnoty cca 340 tisíc v roce 2019 na hodnotu cca 310 tisíc v letošním roce,“ bilancoval ředitel společnosti ZDAR Richard Latislav. Náklady na jeden kilometr dosahují přibližně 40 korun.

Proč to mají odnést občané? ptá se opozice

Radní zvažovali více variant. Jednou z nich bylo zvýšení cen jízdného, které je nyní 14 korun (při platbě v hotovosti) a 10 korun (při platbě kartou dopravce) či zavedení platby i pro seniory. „Zvolili jsme takovou cestu, aby cena jízdenky zůstala zachována,“ přiblížila místostarostka Bělohlávková.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Například opoziční zastupitel Tomáš Augustýn (koalice TOP 09 a Svobodní) však rušení spojů kritizuje. „Nechci, aby to, že je napjatý rozpočet nebo nejistá situace, odnášeli občané tím, že se zhorší služby, nebo na ně budou doplácet víc než dosud,“ prohlásil Augustýn.

„Jestli musíme šetřit, zrušme nějakou investici v řádu milionů, ale neomezujme služby,“ navrhl.

Dopravce se k situaci vyjádřil na webu MHD. „Z důvodu zachování celkových nákladů na provoz MHD bez nutnosti navýšení tarifů dojde k redukci spojů, a to v objemu cca 12 procent kilometrického rozsahu. V současné době probíhá příprava jízdních řádů dopravcem, po jejich schválení ze strany příslušného správního orgánu budou zveřejněny, a to pravděpodobně v týdnu od 21. prosince,“ uvedla společnost ZDAR v prohlášení.

Jezdíme podle toho, co město objedná, hájí se dopravce

Její generální ředitel doplnil, že město si službu objednává a platí. „Město určuje rozsah dopravy a tarifní politiku, my jezdíme podle objednávky,“ pravil Richard Latislav.

Podle něj jsou chystané změny v mantinelech smlouvy, kterou dopravce s městem má - výchozí roční rozsah dopravy 350 tisíc kilometrů může být upraven až o 20 procent.

Radnice oznámila rušení spojů minulý týden ve středu, návrh změn byl na webu mhdzdar.cz zveřejněn ve čtvrtek a nové jízdní řády byly schváleny hned v pátek. Přesto má město - vzhledem k vánočním svátkům - velmi krátkou dobu na to, aby informaci dostalo k cestujícím.

„Ke konečnému rozhodnutí došlo teprve nedávno, vstupovalo do toho hodně proměnných. Dva týdny je dost krátká doba, máte pravdu. Je to ale i o intenzitě komunikace,“ reagovala na výtku místostarostka Bělohlávková.

Ve Ždáře nad Sázavou jezdí od července 2017, kdy došlo k revoluci v systému MHD, celkem devět linek. Dopravce ZDAR má od letošního roku s městem novou smlouvu. Přepravu zajišťuje nízkopodlažními a bezbariérovými autobusy. Nedávno se otevřel takzvaný přestupní terminál ve Studentské ulici, kudy projíždí většina linek.