„S multikárou jsme zatím spokojení. Sice vypadá, že je malá, ale má sklopnou korbu, takže odveze a sama složí náklad třeba na sběrném dvoře nebo v bioplynové stanici. Hodně nám v naší činnosti pomůže,“ míní Miloslav Kovařík, vedoucí pracovní skupiny veřejně prospěšných prací. Průměrně má pod sebou osm pracovníků.
Kolik vydrží multikára na jedno nabití, ukáže teprve praxe. „Nabije se do druhého dne. Maximální dojezd je 74 kilometrů,“ vyčetl z technického průkazu Kovařík.
Baterie mají plnou kapacitu až po deseti až patnácti nabitích. „Když jede vozidlo z kopce, samo se dobíjí, protože je vybaveno rekuperací,“ poznamenal Kovařík. Multikára uveze jednu tunu.
Přesto bude elektrická multikára potřebovat naftu. „Vozidlo je vybavené nezávislým topením, můžeme tedy jezdit i v zimě a rozvážet posypový materiál, který pak ručně roznášíme po schodech,“ zmínil koordinátor veřejně prospěšných prací.
Podle vedení města se investice vrátí nejpozději do tří let v závislosti na výši dotace. Dosud na vozidlo získala radnice příspěvek 220 tisíc, ale v jiném grantu může dosáhnout až na polovinu pořizovací ceny.
„Nově ušetříme na nákladech za odvoz, tuto službu jsme si museli externě najímat,“ poukázal žďárský starosta Zdeněk Navrátil.
Z větších vozidel nemusí zůstat jen u multikáry. Radnice nyní dva měsíce testuje osobní elektromobil. „Zájem vyzkoušet jej projevily všechny naše příspěvkové organizace,“ dodává starosta. Představuje si sej například jako pomocníka sociálních služeb při rozvozu obědů po městě.
Ve Žďáře nad Sázavou jsou tři veřejná dobíjecí místa. Jedno na centrálním parkovišti, druhé u Staré radnice, třetí si před časem pořídili majitelé Penzionu V Kapli. V okolí si mohou příznivci čisté mobility dobíjet svá vozidla i v novoměstské Vysočina Areně nebo bystřickém Edenu.