Jemnická dráha v létě ožívá, výletníky svezou „hytláky“

  17:15aktualizováno  17:15
Na železniční trati mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi je opět k vidění motorový vlak „osmsetdesítka“, i když jen o víkendu. A v sobotu 8. srpna se tam po čase ukáže taky nedávno zrekonstruovaný výletní vlak nadšenců ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě (SVD-JZM), který výletníky přepraví na pátý ročník oblíbené Jemnické bitvy.

Martin Kouřil ve zrenovovaném vagonu | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Souprava, která v sobotu vyrazí na trať, sestává z malé polské lokomotivy (zřejmě jediného pojízdného kusu svého druhu u nás) a dvou vagonů „hytláků“, které byly původně určené jako služební vozy k nákladním vlakům.

Jemničtí jsou obdivuhodně vytrvalí. O svou trať číslo 243, které ještě před čtyřmi lety hrozil úplný zánik, přijít nechtějí. Prázdninové víkendové osobní vlaky jsou toho alespoň částečným dokladem.

Vlaky na trati 243

Osobní vlaky
Jezdí do 31. 8. 2015 o sobotách a nedělích. Odjezdy z Jemnice v 9:14, 13:14 a 17:14.
Odjezdy z Moravských Budějovic v 9:59, 13:59 a 17:59.

Výletní vlaky
Pojedou:

Jemnická bitva 8. 8. (jeden obrat),

Den Jemnické dráhy 13. 9. (tři obraty),

28. 9. Za Babím létem (dva obraty),

31. 10. Slavnost světla,

5. 12. Mikulášské jízdy,

27. 12. Vánoční vlak.

Časy budou teprve upřesněny.

Jemnická bitva
Uskuteční se od 7. do 8. srpna v zámeckém parku. K vidění budou souboje rytířů, historické tance, dobové tržiště i kejklíři. Více je na www.jemnickabitva.wz.cz.

„Jsme přesvědčeni, že tady koleje nikdo nevytrhá a trať nezanikne. Už proto, že s ní souvisí důležitý detail - je to kulturní památka, likvidace není možná,“ říká místostarosta Jemnice Petr Novotný.

Především díky Jemnickým jezdí v době letních prázdnin v sobotu a v neděli tři páry spojů. Nasazený je zmíněný typ motoráku 810, typický pro tuzemské lokální tratě.

„Někdy ve vagonu sedí čtyři lidé, někdy je jich patnáct a jindy je skoro plný, zprůměrovat to nelze, záleží taky na počasí,“ zmínil Jan Šatava ze společnosti Railway Capital, která vláček provozuje.

Cestující využívají jízdu po kolejích za nákupy i na výlety spojené s koupáním.

„Loni nám jezdilo podle zpětných propočtů průměrně patnáct lidí na spoj. Celkem se za sezonu po trati přepravilo okolo 1 500 cestujících. To je nezanedbatelné číslo, když se vezme v úvahu, že šlo o víkendové spoje. Kdyby vlak jezdil v pracovní dny a nedubloval se s autobusy, jsem přesvědčený, že by jej využívalo dost lidí, co pravidelně míří za prací a do školy,“ myslí si místostarosta Novotný.

Patří mezi ty, kteří aktivně usilují o návrat pravidelné osobní dopravy na údajně nerentabilní Jemničku, jak se mezi místními trati říká. Trať je stále dobře udržovaná. I proto, že ji několikrát do měsíce v průběhu celého roku využívají nákladní vlaky ČD Cargo.

Poprvé tu vlak „profuněl“ už ve zlaté éře páry v roce 1886. Trať se sedmi zastávkami, dlouhá 21 kilometrů, byla odbočkou z významné trasy rakouské severozápadní dráhy, v době vzniku nejkratší spojnice Vídně s Berlínem.

S veteránem se nedá také dělat taxislužba

Martin Kouřil, předseda SVD-JZM, už se těší, až se 8. srpna zase na trati objeví pestrobarevná souprava jejich spolku. „Cesta na tradiční Jemnickou bitvu bude příjemná. Jezdíme jen sporadicky, protože provozujeme typický výletní vlak. Technicky by asi nebylo možné jím zajistit klasickou osobní dopravu. O to nám ani nejde,“ vysvětluje Kouřil.

Nadšenci dávají dohromady vagony, které budou sloužit pro výletní vlak. Jezdit...
Nadšenci dávají dohromady vagony, které budou sloužit pro výletní vlak. Jezdit...
Nadšenci dávají dohromady vagony, které budou sloužit pro výletní vlak. Jezdit...

„Lidé se nás na to ptají, my jim říkáme, že veteránem se taky nedá provozovat taxislužba. Každopádně příští rok bychom chtěli zkusit vyrážet na trať z Jemnice do Moravských Budějovic aspoň jednou týdně,“ plánuje šéf spolku. Petr Novotný říká, že barevná výletní souprava jezdí v režimu „cesta je cíl“. „Jízda z jednoho města do druhého trvá hodinu, osobní vlak musí být rychlejší.“

Trať se ještě nedávno stát pokoušel prodat za cenu přesahující sto milionů korun. Podle místostarosty se cena aktuálně pohybuje někde u desetiny této sumy. Jemničtí čekají na fázi, kdy celý proces skončí nabídkou bezúplatného převodu na obce. Ten by mohl přijít už brzy. O trať mají zájem. Pak chtějí opět jednat v koordinaci s hejtmanstvím o zavedení pravidelné osobní dopravy.

Nejčtenější

Dokažte, že remízek je remízek, tlačí finanční úřady na vlastníky půdy

Jedna z nově založených tůněk. Napřesrok jen málokdo pozná, že zde není...

Mnozí majitelé pozemků zažili v lednu nepříjemné překvapení. Museli dokazovat, že jejich příkopy či remízky nejsou...

Dvouletý chlapec z babyboxu žije u pěstounů, ovšem chtějí ho i příbuzní

Babybox v Pelhřimově

Odložený chlapec, kterého našli 18. ledna v babyboxu v Pelhřimově, se možná vrátí k biologické rodině na jih Čech....

Je to Mirek? Není moc tlustý? ptal se sám sebe autor Donutilovy busty

Podle Miroslava Donutila se busta, jejíž finální verzi viděl až při samotném...

Oblíbený filmový a divadelní herec a bavič Miroslav Donutil dostal ke svým čtvrtečním 68. narozeninám od přátel,...

Budiž hala, ale kam s ní? Aneb věčné téma rychlobruslařský ovál

Martina Sáblíková si jede pro rychlobruslařské zlato z trati 5000 metrů.

Už jde tak trochu o český sportovní folklor. Postavme rychlobruslařskou halu pro Martinu Sáblíkovou, ozývá se od roku...

Netrefili jsme se, přiznává magistrát a ustupuje obyvatelům údolí řeky

Parkovací plochy u soukromého parku jsou nedostatečné a tak řidiči improvizují....

Nový ostrůvek v řece - možná ne. Přeložení silnice blíž k rodinným domům - uvidíme. Vedení jihlavského magistrátu...

Další z rubriky

Zámek byl zralý na demolici, teď ukazuje hasičské poklady z celé země

Stále pojízdná je tato hasičská tatrovka z roku 1920, která kdysi sloužila...

Přibyslavský zámek je pro hasiče z celé republiky výjimečné místo. Vystavují v něm velké vzácnosti. Kromě historických...

Na zámku v Třebíči jsou k vidění betlémy z Filipín, Číny, Izraele i Peru

V třešťském Schumpeterově domě je k vidění i velkolepý betlém, který se každým...

Na Vysočině jsou dvě města proslulá historií výroby tradičních lidových betlémů. Jedná se o Třebíč a Třešť. V každém z...

Ve výstavní síni radnice v Náměšti vyrostl svět z tisíců kostiček

Sběratel, stavitel a návrhář stavebnic Petr Šimr nyní vystavuje na radnici v...

Raketoplán, londýnský Tower Bridge nebo třeba westernový výjev včetně ležení indiánů. Všechno sestavené z dílků lega....

Advantage Consulting, s.r.o.
ÚDRŽBÁŘ VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 27 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz