Letošní rok připadá Světový den zdraví na 7. dubna. Přinášíme tipy, jak drobnými změnami můžete své zdraví utužit. Říká se, že zdraví je zrcadlovým odrazem vašeho jídelníčku. Čtěte a inspirujte se.

____________________________________________________

Vsaďte na bio

K čemu je bio dobré? „Výběrem potravin můžeme ovlivnit, kolik chemie do sebe dostaneme. Je to jedna z mála oblastí, kde toho lze dosáhnout. Proto bychom se měli zajímat o původ surovin, složení výrobku a pečlivě volit, co budeme jíst. U nás v Biopekárně Zemanka dbáme, aby receptury vedly k chuťově lahodnému a zároveň nutričně zajímavému produktu, tedy konkrétně k sušenkám a krekrům. Pečeme proto ze surovin pocházejících z ekologického zemědělství, striktně se vyhýbáme používání umělých barviv, bílého rafinovaného cukru i palmového tuku a hledáme jejich zdravé alternativy. Biosušenky pro děti vyrábíme pouze ze špaldové mouky a doslazujeme přírodními sladidly. Nejčastěji používáme rýžový biosirup, agáve sirup, med či mleté bioovoce,“ říká Jan Zeman z Biopekárny Zemanka.

Dodejte jídelníčku pestrost

Jíst chleba a pečivo pouze z pšeničné mouky by byla věčná škoda. Sáhněte po zajímavějších moukách a připravte si domácí pečivo, které dodá vašemu organismu mnoho živin. Samozřejmě se po něm můžete poohlédnout i v regálech zdravé výživy. „Zařazením produktů z nutričně zajímavějších mouk objevíme nejen nové chutě, ale dodáme organismu vlákninu, minerální látky a vitaminy. Zkuste třeba mouky a výrobky z luštěnin jako hrách, cizrna, čočka či fazole nebo z plodin typu pohanka, amarant, quinoa. Takový pohankový chléb bude mít díky pohance vysoký obsah rutinu, který posílí vaše cévy. Fazolová mouka a výrobky z ní budou cenným zdrojem kyseliny listové, železa, vlákniny a dodají organismu rostlinné bílkoviny,“ dává tip Martin Fuchs ze společnosti Extrudo Bečice.

Nezapomeňte na české superpotraviny

Z řady vitaminů je pro imunitu nejdůležitější vitamin C. Tělo napadené infekcí ho spotřebuje až desetinásobek doporučené denní dávky. Větší množství vitaminu C obsahují šípky, černý rybíz, jahody, papriky, petrželová nať, ale najdete ho i v jablkách. Velmi snadno se zničí tepelnou úpravou, proto je nejlepší konzumovat ovoce i zeleninu v čerstvé podobě. „Jablka můžete sníst i s jadérky, která obsahují amygdalin, jemuž se přisuzují protirakovinné účinky. Zkuste je jako základ každého freshe a smoothie – nenajdete lepšího parťáka do kuchyně. Zároveň chci upozornit na opomíjené kysané zelí. Mléčným kvašením se mnohanásobně zvyšuje obsah vitaminů C, K a B. Jeho konzumací se nadopujete prospěšnými vitaminy, podpoříte svoji střevní mikroflóru, a tím pádem i imunitní systém. Zelím navíc stabilizujete hladinu krevního cukru a zvýšíte libido, což může pozitivně ovlivňovat nejen psychiku, ale i energetický výdej,“ zmiňuje nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

  7:00