Co si máme představit pod pojmem „konzultantka pořádku“?
Přirovnala bych se k fitness trenérce. Když přijdete do fitka s žádostí, že si chcete posílit břišní svaly, taky máte vedle sebe kouče, který vás jen vede. To nejtěžší ale musíte udělat sama. Stejné je to i s uklizenou domácností. Já jsem v bytě od toho, abych radila a vedla člověka, aby si – až odejdu – dokázal vše poskládat a udělat sám.
Šíříte metodu Marie Kondo, jak jste se o ní dozvěděla?
Mám polské kořeny, ovládám polštinu, a protože žiji nedaleko polských hranic, kupuji si i polské časopisy. V jednom z nich jsem se o ní v lednu 2016 dočetla. Začala jsem si zjišťovat víc a dostala jsem se tak i k jejím knížkám. Její metoda KonMari mě nadchla. Uklidila jsem si byt podle jejího návodu a bavilo mě to. Už nic nehledám. Vše má své místo, což mi dodává vnitřní klid.
Nadšení pro tuto metodu je jedna věc, ale stát se konzultantkou jiná. Jaká byla cesta k vaší současné profesi?
Na webových stránkách Marie Kondo jsem se přihlásila k odběru newsletteru a na jaře roku 2017 jsem dostala zprávu, že proběhne kurz pro konzultantky. Chtěla jsem se ho zúčastnit a zjišťovala tedy pravidla. Ta jsou jasná: nejdříve si musíte přečíst knížku, pak si podle ní uklidit domácnost, a až když obstojíte, můžete se přihlásit. A tak jsem se v září vydala na třídenní kurz do New Yorku.
Existuje několik kategorií úklidu. Jaké to jsou?
Vesměs lidi uklízejí po místnostech. To často nefunguje, protože všechno přesouváme z místa na místo a nikdy nemáme pořádně uklizeno. Když uklízíme podle kategorií, je to efektivnější. To je jeden z principů metody KonMari.
První kategorií je oblečení. To je nejjednodušší, protože se na něm naučíte poznat, co ve vás vzbuzuje radost. Naskládáte všechno oblečení na hromadu, a když si danou věc vezmete do ruky, musí ve vás vyvolat emoci. Pokud je emoce pozitivní, víte, že si tento kousek oblečení chcete nechat. Pokud je negativní, tak se s tímto kouskem s vděčností rozloučíte. Zaměříte se na to, co ponechat a čeho se zbavit. Při úklidu šatníku člověk hned vidí výsledek a to v něm vzbuzuje radost.
Následující kategorií jsou knihy, což se dělá úplně stejně. Je nutné vzít do ruky jednu knihu po druhé a uvědomit si, jestli ji máme jen proto, abychom měli napěchovanou knihovnu, nebo proto, že se k ní začas vrátíme.
Třetí jsou papíry, které se dělí na tři části. První jsou ty, které zůstávají napořád. Jsou to rodné listy, smlouvy o bytě a podobně. Druhé jsou na omezenou dobu, třeba záruční listy. Třetí jsou krátkodobé – složenky, objednávky k lékaři… Ty se dají vyfotit a vyhodit.
Čtvrtá kategorie se nazývá komono – jde o různorodé věci a prostory, tedy sklepy, garáže, půda, kuchyň, koupelna. U těchto prostor se lidé často zaseknou, protože úklid vypadá nekonečně. Poslední kategorií jsou sentimentální věci. Ty se vyskytují napříč kategoriemi. V oblečení, knihách i papírech. Řadí se sem třeba i výrobky od dětí.
Kdo si vás nejčastěji zve do domácnosti?
Vesměs si mě zvou ženy i muži, kteří už začali něco dělat a dostali se do slepé uličky. Zpravidla už mají nastudovanou knihu Zázračný úklid od Marie Kondo, ale s něčím si nevědí rady. Většinou se totiž člověk dostane do bodu, kdy má před sebou velkou hromadu věcí a vůbec nic už v něm nevzbuzuje radost, chce to mít hlavně za sebou. Právě v těchto momentech mohu zasáhnout a klientům pomoci, aby to nevzdali a dotáhli do úspěšného konce.
Jaká je cena vašich služeb?
Mé služby určitě nejsou levné, ale je otázka, co je levné? Pokud vám uspořádání domácnosti ušetří čas a nervy do budoucna, tak si myslím, že mé služby nejsou drahé. Tím, že vás naučím, jak si domácnost nejen uklidit a uspořádat, ale hlavně jak ji v takovém stavu udržet do budoucna, pak peněz, které za mé služby zaplatíte, nebudete litovat. Ceny si klienti můžou najít na mých stránkách. První půl hodina je zdarma. Za tu dobu projdeme byt, já se seznámím s prostorem i jeho majiteli. Domluvíme se na postupu a množství času, který jsou úklidu ochotni věnovat. Jestli jsou rozhodnutí pracovat i sami a dělat domácí úkoly. Pak pracujeme formou hodinových konzultací. Nebo děláme tří- a pětihodinové detox maratony.
Jaká z konzultací je nejvyhledávanější?
Pětihodinová. Stihne se toho nejvíce. Vždy pracuji s jednou osobou z domácnosti, která si novým způsobem utřídí své věci. Nikdy to třeba za manžela nemůže dělat jeho žena a naopak. Když jsou oba doma, každý si třídí věci v jiné místnosti, aby se nemohli ovlivňovat. Aby měl člověk pořádek, a to nejen ve věcech, ale i sám v sobě, musí se naučit rozhodovat jako samostatná jednotka. Tedy kromě maminek s malými dětmi. Za děti do šesti let třídí věci samozřejmě máma.
Jaký jste měla k úklidu vztah, než jste se seznámila s touto metodou?
Vždycky jsem měla ráda čisto a uklizeno, ale mívala jsem problém s tím, že jsem sice ve skříni uklidila, ale za nějakou dobu tam byl opět chaos. Navíc naše skříně nejsou uzpůsobeny k tomu, aby se v nich dal pořádek jednoduše udržet.
Jaká byla vaše nejhorší zkušenost? Ať už co se týče samotného bytu, nebo klienta?
Nedokážu říct nejhorší, ale všeobecně nejsložitější je spolupráce s člověkem, který se nedokáže rozhodnout. Když to nezvládne ani v obchodě, kde váhá mezi třemi druhy sýrů, jak to má jít s úklidem jeho domácnosti? Těmto lidem mnohdy vadí, že mají doma chaos, ale zároveň s tím nejsou vlastně schopni nic udělat.
Co vás na vaší práci nejvíc baví?
Asi právě ta vděčnost. Jsem vděčná lidem, kterým můžu pomoci. Ti mi pak dělají radost tím, že mi posílají fotky a popisují, jak jsou vděční oni mně. Jedna klientka se mi svěřila, že poté co se zbavila přebytečných věcí a udělala si v bytě pořádek, mohla po spoustě let vysadit antidepresiva. Takové příběhy mě naplňují a činí šťastnou. Úklid domácnosti má totiž mnohem hlubší význam, než mu zprvu přikládáme.
__________________________________________________________________
Jak vypadá úklid podle metody KonMari v praxi, se dozvíte v reportáži v aktuálním vydání Žena a život, které vychází 14. října.