„Snídaně je základ dne.“ Je opravdu pro nás tak důležitá, jak praví přísloví?

_______________________________________________________________________

Většina dietologů a nutričních poradců se shoduje, že snídani bychom určitě vynechávat neměli. Důvod je jednoduchý. Dodá nám energii do nového dne a zároveň se vyhneme obezitě či vysokému cholesterolu. Podívali jsme se proto, jak má správná snídaně vypadat, a přinášíme pár tipů na lahodný gastronomický začátek nového dne.

Co na to průzkum?

Snídáte, nebo své tělo po ránu o přísun energie ochuzujete? Z průzkumu značky zdravyzivot.com vyplývá, že 69 % českých spotřebitelů snídá pravidelně, což je pozitivní číslo. Nepravidelně snídá 24 % respondentů, a dokonce 7 % uvedlo, že nesnídá nikdy. Dalším zajímavým údajem je 84 %, přesně tolik Čechů se alespoň občas snaží snídat zdravě. Jen 16 % nad typem snídaně nikdy nepřemýšlí.

Nepodceňujte snídani

Ideální je snídat do hodiny od probuzení a první ranní jídlo by mělo tvořit čtvrtinu celkového energetického příjmu. Rozložení stravy na více porcí za den, ideálně na čtyři či pět, pak napomáhá k udržení nejen stabilní tělesné hmotnosti, ale také zamezuje návaly neovladatelných chutí na dobroty, které nejsou v jídelníčku zcela žádoucí.

Povolena je sladká snídaně i hemenex

Milovníky sladkých jídel potěší, že si k snídani můžou dovolit pokrm bohatý na sacharidy. Mezi oblíbené snídaňovévariace patří různé kaše, cereálie či kupované müsli. Je ale třeba sledovat obsah jednoduchých cukrů. Sladké plněné pečivo typu croissanty byste si měli dopřát jen výjimečně, stejně jako koláče či koblihy. Pokud preferujete slané snídaně, vajíčka jsou osvědčená a dobrá klasika, jen slaninu raději nahraďte kvalitní vysokoprocentní šunkou. Pakliže po ránu máte opravdu problém cokoli sníst, rozhodně tělu dopřejte alespoň bílý kefír či smoothie.

_______________________________________________________________________

Chutné a zdravé snídaně pro dny, kdy máte čas, i pro dny, kdy spěcháte:

Pohanková palačinka s bazalkovým pestem

od nutriční specialistky Mgr. Kateřiny Šimkové ze Zdravého stravování

Na palačinka: 600 ml mléka, 200 g pohankové mouky, 1 vejce, lžička kypřicího prášku s vinným kamenem (6 g), špetka soli

Na pesto: 320 g olivového oleje, 300 g čerstvé bazalky, 220 g piniových ořechů, 140 g strouhaného parmazánu, 30 g česneku, 16 g soli

Postup: Umíchejte tekuté těsto a nechte ho chvíli odpočinout. Palačinky připravte na teflonové pánvi bez použití oleje. Poté je naplňte čerstvým sýrem, pokrájenými cherry rajčaty, ozdobte bazalkový pestem a hoblinkami parmazánu. Všechny suroviny na pesto společně umixujte v mixéru.

Zdravého stravování

Francouzské toasty s jablkem a pistáciemi

od blogerky NA SKOK V KUCHYNI

Na francouzské toasty: 8 plátků toastového chleba, 2 vejce, 40 ml smetany ke šlehání, 2 lžičky kokosového cukru, ¼ lžičky skořice, špetka himálajské, soli, máslo na smažení

Na ozdobu: 1 střední jablko, hrst nasekaných pistácií, 1 lžíce kokosového cukru, ¼ lžičky skořice

Postup: V misce vyšlehejte vejce se smetanou, cukrem, skořicí a himálajskou solí. Na pánvi rozpalte máslo, toasty obalte ve vajíčku a na másle je z obou stran osmahněte dozlatova. Jablko omyjte, vypeckujte a nakrájejte na tenké plátky. Cukr smíchejte se skořicí. Hotové toasty vyskládejte na talíř, posypte cukrem se skořicí, poklaďte jablky a nakonec ozdobte nasekanými pistáciemi.

Zdravého stravování

Noky se švestkovo-hruškovou omáčkou

s domácím džemem od Petr Kareš - Ovocnářská farma KAREŠ

Na noky: 1 vejce, 1 žloutek, 270 g měkkého tvarohu, 90 g bílé strouhanky, 30 g másla, 25 g cukru, vanilkový cukr, sůl, citronová kůra, rum

Na omáčku: 1 sklenice džemu Náš džem Švestka- Hruška, cukr krupice, rum, solamyl

Postup: Máslo necháme povolit při pokojové teplotě, ušleháme s cukrem do pěny a pozvolna vmícháme vejce a žloutek. Poté přidáme tvaroh a ostatní suroviny. Necháme odležet asi 2 hodiny v ledničce a polévkovou lžící tvarujeme noky. Vaříme v lehce ochucené vodě podle velikosti noků 5–8 minut. Strouhanku opražíme na pánvi, poté přidáme skořici a cukr. Hotové noky obalíme ve strouhance. Na omáčku necháme rozpustit povidla s trochou vody. Přidáme rum a cukr podle chuti. Nakonec zahustíme solamylem, který si rozmícháme zvlášť ve studené vodě.

Regionální potravina

Regionální potravina




  8:00