Stojí pár korun a najdete je v každé lepší samoobsluze. Řeč je o rostlinných olejích, které by měly být součástí naší běžné stravy. Obsahují esenciální mastné kyseliny, které podporují spoustu procesů v těle, třeba vstřebávání vitaminů, lepší funkci mozku a srdce. Mezi ty nejzdravější patří lněný, řepkový a olivový. Čím prospějí a jak je využít?

Olivový olej: Rozhýbe srdce

ilustrační snímek

Pro obyvatele Středomoří je olivový olej srdeční záležitostí. Olivovníky rostou v Itálii, Španělsku nebo Řecku na každém kroku a olej z jejich plodů je základem zdejší kuchyně.

Olivový olej: elixír pro vaše zdraví i krásu

Nejvíce ceněný je přírodní olivový olej lisovaný zastudena, který se označuje jako „nativ extra“ nebo „extra vergine“. Ale pozor, na trhu je k vidění i olej druhé jakostní třídy, který je sice také lisován zastudena, ale je v něm o něco více nezdravých nasycených mastných kyselin. Ten je trochu levnější a v regálech obchodů ho najdete pod názvem „vergine“.

Dalším vodítkem kvality je chuť. Tady platí staré známé pravidlo: Čím více je olej hořký, tím je lepší a obsahuje více výživných látek.

Čím vám prospěje: Víte o tom, že v jižní Evropě, kde se olivový olej konzumuje ve velkém, je nejmenší výskyt srdečních chorob? Podle výzkumů to způsobuje látka oleuropein, která udržuje pružnost tepen a krevní tlak v rovnováze. Navíc jednoduché nenasycené mastné kyseliny v olivovém oleji snižují hladinu cholesterolu v krvi. Znáte lepší prevenci proti infarktu či mozkové mrtvici? Olivový olej obsahuje i vitamin E, který redukuje riziko vzniku rakoviny střev.

Jak ho použít: Olivový olej je výborný do salátů a studených předkrmů. Můžete ho přidat také do marinád (ideální je s česnekem) nebo jako dresink na mozzarellu s rajčaty.

Pokud olivový olej používáte na smažení, dbejte na to, aby se vám nezačal připalovat, protože pak se prospěšné látky zničí.

  0:46