Snažíte se udržet štíhlou linii, ale přesto si nedovedete představit Vánoce bez cukroví nebo sladkého punče? Nezoufejte. Nahraďte rafinovaný cukr přírodními sladidly. Inspirujte se našimi tipy na vhodné alternativy.

Mezi nejlepší a nejzdravější náhražky rafinovaného cukru patří melasa. Její největší výhodou je až o 50 procent nižší obsah sacharidů. Díky šetrnému zpracování je plná látek, které jsou pro naše tělo velmi prospěšné.

Javorový sirup působí jako významný antioxidant, obsahuje cenné minerální látky, především mangan a zinek. Nekupujte jej bez pečlivého pročtení etikety, jinak si můžete pořídit sladidlo s příchutí javorového sirupu.

Externí obrázek

Na oblibě získává i kokosový cukr. Vyrábí se ze sladkého nektaru květů kokosových palem. Na rozdíl od bílého cukru, který tělu dodává jen prázdné kalorie, obsahuje významné minerály jako železo, zinek, vápník a draslík.

Datlový sirup příznivě působí na trávení, průběžně dodává tělu energii a zklidňuje nervový systém. Můžete si jej připravit i doma, stačí vám na to vypeckované datle a voda. Výborně se hodí do dezertů nebo bílého jogurtu.

Nejsladším ze všech sirupů je ten agávový. Obsahuje vysoký podíl fruktózy. Nezařazujte jej proto do jídelníčku v nadměrném množství. Při detoxu jej společně s rafinovaným cukrem raději vynechte.

„I když jsou přírodní sladidla lepší volbou než rafinovaný cukr, používejte je s mírou. Stále obsahují velké množství sacharidů, a to převážně fruktózy. Pokud se snažíte o odlehčení jídelníčku, doporučuji snížit množství všech sladidel,“ radí Alena Paldusová, manažerka Zdravé 5, vzdělávacího programu Nadačního fondu Albert.

Externí obrázek

Přírodní sladidla snadno zakoupíte nejen ve specializovaných obchodech, ale i běžně v supermarketu. Javorový sirup, kokosový cukr nebo třtinový cukr, navíc v bio kvalitě, najdete například v obchodech Albert pod značkou Nature´s Promise.

  13:00,  aktualizováno  17:52