Méně, ale kvalitně – tímto heslem se řídí většina Čechů. Ukázal to reprezentativní průzkum značky Coca-Cola, který provedla agentura Ipsos na vzorku 1 029 respondentů při příležitosti spuštění nové kampaně „Share a Coca-Cola“ na oslavu reálného přátelství. Bez ohledu na věk 58 % Čechů uvedlo, že má dva až tři blízké přátele. Z toho vyplývá, že ačkoli máme sociální sítě plné kontaktů, ve skutečnosti máme jen několik skutečně blízkých vztahů – a právě na těch nám nejvíc záleží.
V oblasti sociokulturní antropologie je přátelství věnována větší pozornost až v posledních dvou dekádách. Přátelství dříve představovalo upozaděný fenomén, jelikož bylo velmi často spojováno s příbuzenstvím. Podle antropoložky Barbory Půtové, která působí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, jeho stabilitu i proměnlivost určuje kulturní kontext. Stejně tak existují rozdíly ve vnímání přátelství napříč generacemi. To ukazují i data z průzkumu Coca-Cola. Jeho výsledky dokládají, že příslušníci generace Z mají širší sociální síť, udržují kontakty s ostatními více digitálně a rádi by našli více času na osobní setkávání. Zatímco starší generace naopak nedá dopustit na stabilní vztahy založené na osobním kontaktu.
Kolik blízkých přátel je tak akorát?
Z průzkumu také mimo jiné vyplývá, že každý z nás má alespoň jednoho blízkého přítele. Více než polovina lidí má dva nebo tři, ale pouze menšina dotázaných uvedla, že by v současnosti měla více než pět blízkých přátel. Důvod je prostý. Přátelství vyžaduje značnou časovou investici a většímu počtu blízkých přátel už člověk nedokáže poskytnout pocit naplnění.
Kouzlo osobního setkání nic nenahradí
Jedním z důvodů je, že blízká přátelství vyžadují čas i energii na setkávání tváří v tvář. I přesto, že tři čtvrtiny z nás komunikují se svými blízkými přáteli alespoň jednou týdně, jen čtyři z deseti lidí se s nimi stejně často vídají i osobně. Lidé se se svými přáteli nejvíce setkávají doma nebo v různých podnicích, jako jsou například kavárny, bary či restaurace. Tam si mohou odpočinout, setkat se s dalšími lidmi a vyměňovat si názory a nápady.
O důvod více pozvat své přátele na drink přináší i nová kampaň „Share a Coca-Cola“, která chce vyzvat především příslušníky mladých generací k setkávání v reálném světě. Na etiketách limitované edice lahví a plechovek Coca-Cola se místo ikonického loga objeví škála vlastních jmen, ale i přezdívky jako Love, Bro nebo Kámo. Myšlenkou je sdílet s přáteli nápoj Coca-Cola s jejich jménem a připomenout nám sílu každodenních okamžiků, které jsou klíčové při vytváření dlouhodobých přátelství.
Více info k „Share a Coca-Cola“ najdete na coca-cola.cz.