Hledáte pohodové cvičení, které zvládnete, i když nejste žádný sportovec, nebo máte zdravotní potíže? A co jin jóga? Jde o stále populárnější cvičení vhodné opravdu pro každého.

Určitě znáte symbol představující síly jin a jang – kruh rozdělený na dvě poloviny (nejčastěji černou a bílou), přičemž v každé části je puntík v barvě opačné strany. Jde o znázornění dvou protipólů, které se vzájemně doplňují a každý z nich obsahuje maličko z toho druhého (to vyjadřuje ten puntík). Jedno bez druhého není – den nemůže být bez noci, radost bez smutku... Stejně tak se doplňují formy pohybu.

Zatímco dynamická, fyzicky náročnější jóga, ale také třeba běh a další „akční“ pohybové aktivity, jsou „jangové“, jin jóga je klidová, pomalá, spíše pasivní...

Skvělá prevence

Někdy se jin józe také přezdívá „akupunktura bez jehel“, protože ovlivňuje dráhy toku energií tělem (tzv. meridiány) známé z tradiční čínské medicíny. Tím si ale nemusíte lámat hlavu.

V čem jin jóga pomáhá

* Zlepšuje celkový stav pohybového aparátu, zvyšuje mobilitu.

* Přispívá k regeneraci kostí a k prevenci i léčbě osteoporózy. 

* Posiluje imunitní systém, stimuluje obranyschopnost organismu. 

* Působí relaxačně, psychicky uvolňuje, odplavuje stres a úzkosti. 

* Napomáhá harmonizaci všech procesů probíhajících v těle i v mysli. 

* Učí schopnosti naslouchat vlastnímu tělu, vnímat jeho potřeby. 

* Je výborným úvodem k relaxačním i léčebným meditačním technikám. 

* Prospívá při rehabilitaci po nemoci a v náročných životních situacích. 

Důležité je, že cviky jin jógy prospívají zejména pojivovým tkáním, kloubům a kostem, uvolňují svaly, šlachy a vazy a zlepšují pohyblivost celého těla. Zároveň vás ale uvolní i psychicky, pomohou zbavit se stresu a úzkostí.

Jsou také dobrým odrazovým můstkem pro ty, kteří se začínají věnovat meditačním technikám jako skvělé formě relaxace. Jde zkrátka opravdu o cvičení, které uvede tělo i mysl do harmonie a je výbornou ochranou před negativy uspěchaného životního stylu, a tím i před řadou civilizačních chorob.

Je to návykové

Jednotlivé pozice s poetickými názvy (např. motýl, vážka, spící labuť) zvládne i začátečník. Rozdíl od jiných stylů jógy je ten, že v nich setrváváte déle (2–5 minut). Důraz je kladen na správné a hlavně plynulé dýchání a také na vnímání toho, co cítíte, co se děje ve vašem těle.

Abyste se cvičení správně naučili, je nejlepší aspoň na začátku chodit na lekce vedené zkušeným instruktorem. Cvičit ale samozřejmě můžete i sami doma.

Při jin józe se často využívá různých pomůcek, jako jsou podložky, deky, polštářky, válečky...

Žádné kontraindikace neexistují, jin jóga je vhodná i pro seniory, pro pacienty s chronickými onemocněními, pro těhotné ženy, pro jedince s nadváhou i pro ty, kteří se až dosud pohybu „úspěšně“ vyhýbali.

Jako u všeho je ale nutná pravidelnost – cvičte alespoň jednou, raději dvakrát týdně. Je to dost „návykové“ – až pozice zvládnete, budete se po nich cítit tak skvěle (uvolněně, lehce, osvobozeně), že si je rádi zopakujete co nejčastěji.

Střídejte formy

Nezapomínejte však na to, že „jin“ musí vždy doplňovat „jang“. Takže cvičení jin jógy neberte jako jediný způsob své pohybové aktivity – střídejte ho s akčnějšími formami, např. s rychlejší chůzí, plaváním, ale třeba také s dynamičtějšími styly jógy.