Přemýšlíte o tom, že do svého života pozvete jógu, ale potřebujete se trochu zorientovat v tom, co nabízí? Jóga není jen pozdrav slunci. Je také skvělý pomocník při boji s jarní únavou i stresem, dokáže vám zlepšit držení těla a sebevědomí nebo se může stát součástí vašeho jarního detoxu a restartu.

Existuje mnoho různých druhů jógy, které jsou založené na stejném souboru cviků, ale jednotlivé sestavy se mohou lišit rychlostí a důrazem. Před tím, než se rozhodnete zažít cvičit, promyslete si, co od jógy očekáváte a jaké jsou vaše fyzické možnosti.

Hatha jóga

Hatha je velmi obecný pojem, který může zahrnovat jakýkoliv fyzický druh jógy. Je to jeden z nejpopulárnějších typů jógy a je vhodný pro začátečníky. Zaměřuje se na pomalé a jemné držení těla a je skvělou volbou pro ty, kteří s jógou teprve začínají.

Vinyasa flow jóga

Stejně jako hatha je vinyasy také obecným termínem pro různé cviky, ale u tohoto typu jógy je kladen důraz na přizpůsobení dechu pozicím, které se nazývají pozdravy slunce. Pozice plynule přecházejí z jednoho do druhého s intenzivnějším protahováním na konci. Vinyasa je kvůli neustálému přecházení z pozice do pozice o něco náročnější než hatha.

Cvičení (ilustrační fotografie)

Ashtanga

Ashtanga je rychlý a intenzivní styl jógy založený Pattabhi Joisem v šedesátých letech 20. století. Nastavená série pozic se provádí vždy ve stejném pořadí. Toto cviční je velmi fyzicky náročné, protože je založené na neustálém pohybu z jedné pozice do druhé a vyžaduje každodenní procvičování. Byl to jeden z prvních stylů jógy, který se ujal mezi širokou veřejností, a v posledních třiceti letech hodně ovlivnil vývoj tohoto typu cvičení.

Proč cvičit jógu?

- zlepší pružnost a držení těla a posílí svalstvo

- zabraňuje rozpadu chrupavek a kloubů

- chrání páteř

- zvyšuje průtok krve

- snižuje hladinu cukru v krvi

- zvyšuje kvalitu spánku

- posiluje imunitní systém

- zmírňuje bolest

- dodá vám klid a pohodu a zvýší sebevědomí

- komplexně uzdravuje tělo i mysl

Baptiste Power Yoga

Baron Baptiste je inovátorem takzvané silové jógy, který se zabývá studiem mnoha různých stylů jógy, bojových umění a meditace, z nichž vyvinul vlastní jedinečný způsob výuky jógy. Jeho styl je založen na pěti pilířích: vinyasa, ujjayi pranayama, bikram, uddiyana bandha a drishti. Lekce, které probíhají ve vytápěných místnostech, jsou velmi intezivní a při cvičení se pořádně zpotíte.

Bikram neboli Hot Yoga

Jméno Bikrama Choudhury, zakladatele Bikram jógy, se stalo synonymem pro cvičení jógy v místnostech vyhřívaných na 42 ° C. Teplo umožňuje uvolnění svalů a silné pocení,
o němž se předpokládá, že má očistný účinek. Metoda Bikram je sestavená ze série 26 pozic, cvičení trvá 90 minut. Program je sestaven tak, že každá póza připravuje tělo na tu následující. Pořadí cviků je neměnné. Cvičení je náročné, ale díky prohřátí svalů nepociťujete druhý den bolest.

Jóga (ilustrační fotografie)

Power jóga

V polovině 90. let minulého století hledali lektoři tradiční jógy způsoby, jak jógu zpopularizovat a zpřístupnit ji širší veřejnosti. Výsledkem jsou sestavy známé pod pojmem power jóga. Ta byla zpočátku silně ovlivněna stylem Ashtanga jógy, ale lektoři využívají možnosti nastavení různých variací pozic podle vlastního uvážení. Toto cvičení je dynamické a spojuje jógu s aerobním cvičením, takže se hodí zejména pro toho, komu se zdá tradiční jóga příliš poklidná. 

Resorativní jóga

Je zajímavá tím, že klade důraz na uvolnění těla v póze, která trvá několik minut. Cvičení je pomalé a setrvání v pozici delší dobu zlepšuje pasivní protažení. Toto cvičení je ideální pro toho, kdo prožívá stres a potřebujete se uvolnit. Není však vhodné pokud trpíte depresemi. Restorativní jóga používá cvičební pomůcky jako deky a podhlavníky, které podporují udržení rovnováhy.