Luštěniny jsou zdravé a měly by se minimálně jednou za týden objevit v našem jídelníčku.


Hrách žlutý a zelený


Hrách má vysoký obsah vitaminu A a vitaminy skupiny B. Hrách je jedna z nejznámějších luštěnin u nás, naši předkové často připravovali hrachovou kaši či polévku.

Energetické hodnoty (ve 100 g):

1377 kJ/323 kcal

bílkoviny: 25 g

sacharidy: 57 g

tuky: 1 g



Cizrna


Pomáhá snižovat cholesterol, předcházet zácpě a posiluje nervovou soustavu. Cizrna se často doporučuje, když trpíte nadměrným stresem a máte sklony k depresi.

Energetické hodnoty (ve 100 g):

1525 kJ/364 kcal.

bílkoviny: 19,3 g

sacharidy: 60,7 g

tuky: 6 g


Královna luštěnin chutná a neohrozí vaší linii



Čočka hnědá a tmavozelená


Čočka je velice výživná luštěnina, která obsahuje jen málo tuku. Je bohatá na kyselinu listovou a železo, obě látky pomáhají předcházet chudokrevnosti.

Energetické hodnoty (ve 100 g):

1866 kJ/446 kcal.

bílkoviny: 22 g

sacharidy: 49 g

tuky: 1 g

vláknina: 22 g


Čočková polévka 7x jinak



Čočka červená


„Červená čočka je bohatým zdrojem železa, selenu, fosforu, zinku, vitamínu B6. Škroby obsažené v čočce (i jiných luštěninách) se díky obsahu vlákniny vstřebávají pomalu a umožňují tak rovnoměrné uvolňování glukózy do krve, díky tomu doporučuji sportovcům čočku jako například rychlou odpolední svačinu.“ říká Milan Merva, specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold a osobní trenér.

Energetické hodnoty (ve 100 g):

1325 kJ/312 kcal.

bílkoviny: 24 g

sacharidy: 51 g

tuky: 1,3 g

vláknina: 4 g



Fazole


Obsahují 24-30% kvalitních rostlinných bílkovin. Fazole mají nízký glykemický index, vysoký obsah vlákniny, tudíž zasytí na dlouhou dobu.

Energetické hodnoty (ve 100 g):

1375 kJ/327 kcal.

bílkoviny: 23,5 g

sacharidy: 59,8 g

tuky: 1,6 g

vláknina: 17 g


Zdravé jídlo za málo peněz



Rady




  • Pravidelným používáním luštěnin předejdete nadýmání a vaše tělo si zvykne na lepší využití látek v luštěninách obsažených.


  • Luštěniny je vhodné před vařením namáčet.


  • Používejte čerstvé nikoliv konzervované luštěniny.


  • Pro snížení nadýmání vařte luštěniny z bylinkami.


  • Luštěniny jezte především během dne. Večer si raději dejte zeleninu!


  10:00,  aktualizováno  25. března 2019 19:05