Je dobré běhat úplně nalačno? Kdepak, tělo potřebuje dodat trochu energie. Jak na to?

Určitě jste to také slyšeli. Nejlepší na hubnutí je běhat ráno zcela na lačno. Jedná se ale o mýtus vyvrácený nejen běžeckými instruktory, ale i nutričními odborníky, kteří radí vrcholovým atletům. Pro vytrvalostní sportovce, typicky právě běžce, kteří chtějí hubnout, je logicky důležité, aby co nejvíce spalovali tuky. K tomu je nezbytná nejen mírná, aerobní intenzita běhu, ale také optimální zásoba cukrů v organizmu.

V praxi tedy nefunguje to, že bychom nejvíce spalovali tuky při ranním běhu úplně nalačno, bez optimálního množství sacharidů, které tělo vypotřebuje během nočního spánku. K správnému hubnutí a pro fungování pomalého tukového metabolizmu je určité množství cukrů zcela nezbytné. Dá se říct, že tuky hoří v ohni sacharidů.



Myslete hlavně na tekutiny


„Někteří běžci, kteří chodí běhat ráno nalačno před snídaní, popisují pocity slabosti a nedostatek energie. Optimální množství cukrů je ovšem u každého z nás odlišné, takže je zapotřebí jejich přísun ráno před vyběhnutím prakticky vyzkoušet. Nicméně doplnit po probuzení hlavně tekutiny a dodat tělu trochu energie alespoň formou iontového sportovního nápoje považuju za nezbytné,“ míní Martin Levý, Gatorade instruktor kondičního běhu.

Právě doplnění tekutin před ranním sportováním je úplně nejdůležitější i podle nutričních odborníků. „Během teplých letních měsíců může sportovec ztratit i více než 1,25 litru potu za hodinu. Přitom je dokázáno, že již 1-2 % úbytku tekutin zhoršuje fyzickou výkonnost,“ upozorňuje Prof. MUDr. Libor Vítek, Ph.D., vedoucí Hepatologické laboratoře Ústavu klinické biochemie a laboratorní diagnostiky 1. Lékařské fakulty, který pomáhá s přípravou i českým olympionikům, a dodává: „Pot samozřejmě není jen voda, pocením člověk ztrácí řadu iontů, které ovlivňují nervosvalovou dráždivost a jejich ztráta může být příčinou snížení svalové výkonnosti, nebo dokonce křečových stavů,“ upozorňuje profesor.



Máte žízeň? Už je pozdě!


Z toho vyplývá i důležitá rada: nečekejte na žízeň! Právě pocit žízně je většinou již provázen takovým nedostatkem tekutin, který negativně ovlivňuje sportovní výkon. „Vzhledem k obtížnému získávání energie z tukové tkáně a její náročnosti na spotřebu kyslíku, je při delší sportovní aktivitě nezbytné doplňovat sacharidy a ionty jako sodík, draslík a hořčík i průběžně,“ říká Gatorade instruktor běhu. Ten zároveň upozorňuje, že pro běžce, kteří nemají potřebu redukovat vlastní tukové zásoby a běhají i rychleji, je ranní doplnění energie nezbytné i formou vydatnější snídaně.



A je vlastně pro tělo ranní sport vhodný?


Určitě ano, ale s rozumem. „Ranní běh klientům doporučuji, říkám mu takzvaný zdravotní: ve velmi mírném tempu se zlehka proběhnout, vyplavit endorfiny, hormony štěstí, a nabudit se do pracovního dne. Rozhodně ale pro tělo není dobré dát mu hned ráno šok deseti kilometrovým během ve vyšší intenzitě,“ apeluje na mírnou ranní zátěž instruktor Levý.


  12:00,  aktualizováno  25. března 2019 17:57