Na špatnou náladu má nárok každý. Jak ale poznat, že už chmury překračují určitou mez, a jde o opravdovou depresi? V takovém případě není radno věc nechávat být, jde o vážné onemocnění a vyžaduje tedy návštěvu odborníka.

Nejdříve bychom se měli naučit rozhodnout, jestli máme jen špatnou náladu z dlouhých tmavých dnů, nedostatku sluníčka, přemíry práce a mizerného počasí, anebo jsme opravdu nemocní.

Za nemoc se nesmíme stydět, ale musíme ji léčit. Naučte se tedy v první řadě rozpoznat opravdovou depresi. 

Projevuje se souborem příznaků, a pokud si nebudete jistí, zajděte za svým praktickým lékařem nebo rovnou k psychiatrovi či psychologovi. Nikde vás neodmítnou, ale naopak vám poradí další kroky. Lepší zakročit v zárodku než nechat onemocnění plně rozvinout.

Příznaky deprese

Soubor příznaků dohromady vytvoří vážný psychický diskomfort. Nemocný ztratí zájem o dění kolem sebe, cítí se k smrti vyčerpaný, špatně spí, kolísá mu nálada, ale téměř nikdy není dobrá, pociťuje vinu za své chování a činy, přestává zvládat práci, ráno se mu nechce vůbec vstát z postele, nestíhá své povinnosti, nebaví ho ani sex, budoucnost vidí černě, nic nemá smysl, často myslí na sebevraždu.

Mizerná nálada

Na občasné chmury má ale nárok každý, patří prostě k životu. Zamračená obloha na náladě nepřidá a vstávání do tmy už vůbec ne. Pokud usoudíte, že u vás jde pouze o rozkolísanost přiměřenou okolnostem, poradíme vám pár fint, jak se z toho dostat.

Jak z kola ven?

  • První rada je od psychiatra profesora Cyrila Höschla, ředitele Národního ústavu duševního zdraví, jehož recept, jak si naordinovat lepší náladu, zní: „Snažte se vidět na lidech ve svém okolí to lepší. Ve chvíli, kdy vidíte to lepší, dočkáte se úplně jiné reakce, než když na nich a priori vidíte negativa. To je první předpoklad k tomu nemít blbou náladu. Když se ze začarovaného kruhu vymaníte, začnete se sami cítit líp. Musí se to trénovat. Nejde to tak, že bychom si řekli: pojďme mít dobrou náladu a našili si hubu doširoka.“
  • Pozitivní ladění můžeme podpořit různými aktivitami. Možná to bude znít jako fráze, ale opravdu funguje, že „depku“ zažene setkání s milými lidmi. Čas s přáteli funguje jako ventil i „dobití baterií“.
  • Anebo sport, protože pohyb donutí mozek, aby vyplavil do krevního oběhu endorfiny, známé hormony štěstí.
  • To umí i čokoláda, malý kousek nadělá víc užitku než škody na postavě. Psychiku dokáže báječně osvěžit i dostatek spánku.
  • Nemějte tedy žádné výčitky z toho, že budete v sobotu lenošit do jedenácti anebo si uděláte pyžamový den. Však on ten úklid nemusí být tak precizní...
  • Dobře funguje také hydroterapie - běžte ze sebe smýt starosti do bazénu nebo si dopřejte wellness kúru.
  • Vyhněte se depresivním filmům, dejte přednost komediím a lehčím žánrům. Prostě pečujte o sebe jako o svého nejbližšího přítele a uvidíte, že svět zase zrůžoví.