Divadelní adaptace knihy Davida Ebershoffa Dánská dívka se odehrává v Kodani roku 1924. Exploze radosti ze života, která zaplavila Evropu po první světové válce, se dostává i sem, do hájemství malé mořské víly a kovového moře. Tuto divokost v sobě má i Greta, dcera amerického velvyslance, talentovaná, ale ne příliš úspěšná malířka. Dívka s nemístným vystupováním si vybere za muže nejúspěšnějšího krajináře té doby, Einara Wegenera.
Při práci na portrétu operní divy Greta požádá Einara o pomoc. Udělá si z něj modelku. Netuší ovšem, že rozmotala dávné trauma. Že v nitru jejího manžela žije žena - Lili. Greta se ve své bezpodmínečné lásce a odvaze rozhodne, že Lili pomůže na svět. A profesor Bolk je připraven.
Hlavní událost sezóny
Dánská dívka, kterou proslavil stejnojmennný oskarový film s Alicii Vikander a Eddiem Redmaynem v hlavních rolích, je pro Fidlovačku událostí sezóny. Prostřednictvím Dánské dívky vstupujeme do stále ještě tajemného, ale fascinujícího světa lidských bytostí, které v nějaké ze svých životní fází hledali svou pohlavní identitu a nebo si ji museli vybojovat na okolním prostředí.
Hrdinka Lili není na tuto bitvu sama, stojí vedle ní její žena Greta. Tento vztah ale logicky prochází různými změnami.
Složitého úkolu se chopil jeden z nejinovativnějších současných mladých režisérů Jakub Čermák (frontman divadelního gangu Depresivní děti touží po penězích).
“Dánská dívka se sice odehrává ve 20. a 30. letech minulého století, ale snad nikdy dříve nebyl tento námět společensky tak aktuální. Myslím, že každý, kdo pozoruje a vnímá svět kolem sebe s otevřenýma očima, ve svém širším okolí již musel potkat, vidět nebo slyšet o konkrétním případu člověka, který čelil potřebě řešit svou genderovou identitu. Lili Elbe, hrdinka našeho příběhu, jako první na světě podstoupila operaci. Dnes víme, že pro mnoho translidí není kompletní operace nutná, aby se cítili skutečnou ženou nebo mužem. V tomto aspektu se svět proměnil. Ale esence jejího životního příběhu je platná neustále, jejími ingrediencemi jsou touha být sám sebou, úzkost i odvaha, společenské nepochopení i vzdor vůči němu, hluboké deprese i euforie okamžiků štěstí. A především láska, která vzkvétá, bojuje, činí život nesnesitelným i snesitelným, láska, která je silnější než smrt,” dodává k tématu hry Jakub Čermák.
Autorkou adaptace je dramaturgyně Kateřina Jonášová, která má s tématem transgender identity osobní zkušenost a získala od autora knižní předlohy Davida Ebershoffa práva k divadelní adaptaci.
Hlavních rolí se ujali Daniel Krejčík, Petra Horváthová, Jiří Korn a Aneta Krejčíková. Koprodukčním partnerem inscenace je divadelní spolek SpoluHra.