Hrají v našem životě roli celoročně, ale na jaře jako by měly barvy největší moc. Naučte se je využívat! Působí na nás víc, než si uvědomujeme.

Nic proti těm, co podléhají diktátu módy, ale pozitivních účinků barev si moc neužijí. Ty se totiž odvíjejí od individuálních potřeb a od konkrétní situace.

Barvy umí měnit náladu. Zelená zklidní, červená nabudí, fialová inspiruje

Spíš než aktuálními trendy se proto řiďte vlastními pocity. Nebo také lidovou tradicí, která je obvykle moudrá. Podle ní jaru vládne triumvirát: červená, zelená a žlutá. Jsou to symboly vitality, uklidňují, osvěžují, dodají dobrou náladu i naději... Měly by převládat i v jarním jídelníčku, v pokrmech i nápojích.

Na sebe i do sebe

Barvy sice nejvýrazněji ovlivňují psychický stav, ale nezanedbatelně působí i na fyzické zdraví. Je například prokázáno, že pohled do zeleně (do lesů, na louku...) snižuje krevní tlak i hladinu „stresového“ hormonu kortizolu.

Zelená se ostatně považuje za nejléčivější barvu vůbec - prospívá úplně každému. Ostatní barvy mají také řadu příznivých účinků, ale v některých případech se nedoporučují (mají i své „kontraindikace“). To platí, když se barvami obklopujeme - ať už uvnitř domů, nebo venku.

Kromě toho je však dáváme také na sebe. V jakém tónu zvolíme oblečení, to naši náladu jednak odráží, jednak ovlivňuje.

Psychologové proto doporučují rozhodovat se, co si oblečeme, až ráno - podle toho, jak se cítíme. Připravit si svršky večer před spaním je sice praktické, ale nereflektuje to stav, v jakém se druhý den probudíme.

Ilustrační snímek

A barvy dáváme nejen kolem sebe a na sebe, ale i do sebe. Strava by měla být co nejpestřejší, v případě ovoce a zeleniny doslova - nejzdravější je kombinovat plodiny všech barev. Rostlinná barviva jsou už sama o sobě bioaktivní látky s pozitivními účinky, a navíc se obvykle pojí s dalšími, také zdraví prospěšnými složkami.

Účinky na zdraví

  • Červená: Dodává energii a vitalitu, povzbuzuje krevní oběh, prohřívá, prospívá pohybovému aparátu. Není vhodná při hypertenzi a při potížích s játry a s pohybovým aparátem.

  • Oranžová: Zmírňuje stres a deprese, urychluje hojení a rekonvalescenci, prospívá při respiračních infekcích a onemocnění ledvin. Nedoporučuje se při nespavosti, protože nabuzuje.

  • Žlutá: Má příznivý vliv na trávení, ledviny, játra a slinivku, svědčí diabetikům, pomáhá snižování nadváhy. V menším množství povzbuzuje, ale je-li jí moc, naopak unavuje. 

  • Zelená: Uklidňuje, odplavuje stres, zmírňuje úzkosti, zvyšuje regenerační schopnosti tkání, prospívá střevní mikroflóře, je vhodná při kardiovaskulárních chorobách a vysokém tlaku.

  • Modrá: Ochlazuje, pomáhá snížit horečku, prospívá při dýchacích potížích, kašli, bolesti v krku. Zmírňuje krvácení.

  • Fialová: Doporučuje se při redukčních dietách, pomáhá při odvykání kouření. Zvyšuje efekt jógy a meditačních cvičení. Není vhodná při depresích. 

Témata: stres, Jaro