Ač je to čas krásný, svérázný a často doslova jiskřivý, mnoho lidí zimu prostě nesnáší. Padá na ně deprese, jsou unavení a bez nálady. Ale všechno se dá řešit, chce to jen správný přístup.

Milujete léto, sluníčko, válení se u vody a možnost kdykoli si kamkoli vyrazit bez toho, abyste se strachovala, že vám omrzne nos? Pak na vás z této doby může padat splín. Zima žádné podobné radovánky nenabízí, člověk má tendenci se spíše držet doma, méně se stýká s ostatními a často si v hlavě odpočítává dny, kdy už to strašné období skončí. Letos pocitům zmaru nahrává ještě koronavirová pandemie, která v mnoha lidech umocňuje pocit zoufalství a beznaděje.

A tak je přežití následujících měsíců skutečně těžší než jindy. Bohužel nikdo z nás není medvěd a nemůže strávit tuto dobu zimním spánkem. A tak zbývají jen dvě věci: zcela se svému zoufalství poddat a fňukat někde v koutě, což nedoporučujeme. Anebo se světu postavit a poznat, že i zima může být krásným a aktivním obdobím. Není nic těžkého na tuto vlnu naskočit, jen to chce trochu snahy. Pak už vás ponese sama.

V první řadě musíte přijmout fakt, že zima prostě existuje a vy s tím nic nenaděláte. Bez toho se vám veškeré následující kroky budou jen těžko dodržovat. Existuje spousta maličkostí, které vás udrží pozitivní. Je důležité si je připomínat. 

„Dokážou vás ochránit před spoustou nepříjemných zimních tradic, jakou je třeba přibírání na váze, které zvláště ženy stresuje, anebo ničivé pocity letargie,“ slibuje psycholožka Sonya Lyubomirsky. Díky nim nemusíte vyrazit na Bahamy, a stejně zůstanete dobře naladěná.

Základem je nevyřadit ze svého života pohyb. Průzkumy je prokázáno, že například běhání je v nižších teplotách zdraví mnohem prospěšnější než v horku, dokonce při něm rychleji zhubnete. Pokud jste to ale nikdy neprovozovala, stačí hodinová procházka denně. 

Nezapomeňte se na ni správně obléknout. V tomto čase to chce několik lehčích vrstev, které můžete případně odkládat a zase oblékat. Kvalitní teplé boty s protiskluzovou podrážkou jsou nutností.

Sportovní mikina, 899 Kč

Dobré je se také hned po ránu protáhnout. „Stačí deset minut lehkého cvičení denně hned poté, co člověk vstane,“ přitakává kinezioložka Patricia Laguna a dodává: „Krev v těle se rozproudí a tím se zvedne i nálada.“

Zamyslete se i nad zařazením zimních sportů do svého denního harmonogramu. Není nutné hned nazouvat brusle a vyjíždět na led – zaprvé se na něj možná nedostanete a zadruhé jako začátečníky vás to může dost bolet, což vám jistě na náladě nepřidá. 

Ale docela zábavné a oblíbené jsou sněžnice. Jasně, je to jenom chození, ale když napadne sníh, dostanete se tam, kam byste se v normálních botách neprodrala, a uvidíte, jak zima umí překrásně čarovat. 

Navíc je to docela levná záliba – zapůjčení stojí od 50 korun na den. Zdatnější mohou i na běžky. Není nutné stoupat hned do hor. Jakmile napadne trochu sněhu u rybníka, zkuste si ho objet. Rychlost není důležitá, spíš nový zážitek a smích.

Zkuste nové aktivity

Právě novoty v životě vás mohou vytrhnout z nenálady. Zkuste si něco, čeho jste se vždycky bála. Máme teď tedy na mysli aktivity, které můžete dělat klidně doma. 

„Znám spoustu mužů, kteří v zimě začali s ručními pracemi,“ přiznává psycholožka Sonya Lyubomirsky. Podle ní se za normálních okolností před ostatními styděli za to, že je baví vyšívat. Ale v zimě měli pocit, že je nikdo nevidí – což je mimochodem její psychologická výhoda. A byli pak nadšení.

Stejně tak se můžete vrhnout na pečení, batikování nebo třeba vyrábění čehokoli. Fantazii se žádné meze nekladou.

Najděte svůj opak

Ač se vám to zdá neuvěřitelné, jsou lidé, kteří naopak nesnášejí léto a milují zimu. A není jich málo. Jen se s tím moc nechlubí, protože většinovou částí společnosti je na ně nahlíženo jako na podivíny. Pokud je ale ve své blízkosti najdete, je dobré se s nimi spojit. Často vědí, jak zranit můžou věty typu: „Ale prosím tě, vždyť je tak krásně, všichni tohle počasí milují,“ a proto vám je nikdy neřeknou. Dokážou vám ale předat něco ze své radosti ze zimy. Vědí, jak se během ní zabavit, a umějí ukázat cestu. Nemusíte dělat všechno přesně jako oni. Ale mohou vás inspirovat a hlavně – budou se usmívat. A úsměv je, jak víme, vysoce nakažlivý. Což je přesně to, co potřebujete. 

Soustřeďte se také na stravu. Musí být výživná a zahřívací. Den začněte ovesnou kaší s ovocem (klidně i sušeným). Nekupujte ji už předpřipravenou, ale udělejte si ji sama. Nejjednodušší je vzít si banán, rozinky a ovesné vločky a zalít mlékem s medem nebo bez něj. Variant je spousta.

Přes den jezte hodně pokrmů s obsahem železa, které najdete opět třeba v ovoci, v ořeších a semenech, zelí, pórku a hodně je ho také v mořských řasách. Důležitý je i zinek z hovězího masa či jater, sýrů, všemožných ryb anebo špenátu. To vše dodá energii, kterou vám krátké dny beze světla berou. Proto je důležité ji doplňovat a to, co jíte, je nejrychlejší cestou, jak toho dosáhnout.

Nevyhýbejte se ostatním lidem

Nezůstávejte sama. Z koronaviru stále nejsme venku, ale socializace je v období zimy mnohem důležitější než v létě, zvláště pokud patříte k těm, kteří ji nesnášejí. Choďte na zdravotní procházky s kamarádkou, volejte si, setkávejte se. Můžete si klidně i na dálku založit zájmové kluby.

Ve Velké Británii teď třeba frčí ochutnávání vína. Několik lidí se domluví, jakou lahev večer otevřou, a pak se po telefonu nebo sociálních sítích dělí o své zkušenosti. Každý by to chtěl jinak, ale je to aspoň malá možnost úniku z koronavirové krize.

Inspirujte se v zahraničí

Existují přístupy praktikované v jiných státech, které si se zimou umějí poradit. Vybrali jsme ty od národů, které s ní mají bohaté zkušenosti.

  • Craic (Irsko) – tato věc, která byla dříve běžná, už dnes působí mírně starobyle. Jedná se obyčejné „sdílení příběhů“, a to buď mluvených, anebo třeba zpívaných či zapsaných v poezii. Jejich vyprávění, předčítání či zpívání za dlouhých večerů prokazatelně zvedá náladu. 
  • Hygge (Dánsko) – tomuto stylu jsme se v Pestrém světě už věnovali. Stručně řečeno to je zahřátí domu v přírodním stylu. Obklopte se dřevem, zapalte voňavé svíčky, rozprostřete kožešiny a relaxujte. Takovou pohodu jen tak nezažijete. 
  • Betta reddast (Island) – tady je potřeba trochu více snahy. Jde o životní přístup charakterizovaný islandským krédem „všechno nějak dopadne“. Nestresujte se z ničeho – ani ze zimy. Osud to zařídí a vám bude prostě mnohem lépe. 
  • Hwyl (Wales) – všechno, co děláte, dělejte s chutí. Nejdřív se k tomu budete nutit, ale pak vám to přejde do krve a radost se dostaví sama a hned. Velšané tvrdí, že kdykoli zkusíte v životě něco nového, stanete se šťastnějšími. Zkuste to i v zimě.