Od podzimní rovnodennosti přirozeného světla ubývá, a to lidem vůbec nesvědčí. Jak si s tím tedy poradit?

Tohle naši předkové sice nevěděli, ale protože chtěli ušetřit za svíčky či petrolej, přizpůsobili svůj denní režim aktuální délce světelného dne: vstávali za svítání a uléhali po setmění. Ale i my dnes přece docela rádi ušetříme za elektřinu!

A kromě toho už také víme, že nedostatek přirozeného světla způsobuje zdravotní problémy – psychické i fyzické. Může vyvolávat únavu, bolesti hlavy, pálení očí, nervozitu, stres a deprese, zhoršovat projevy chronických onemocnění a stav cév, ale i oslabovat imunitu.

Dokonce urychluje projevy stárnutí! Nemluvě o tom, že sluneční paprsky jsou hlavním zdrojem vitaminu D, který hraje významnou roli v prevenci řady chorob.

Sedm barev duhy

Přirozené světlo zahrnuje kompletní škálu sedmi barev (jako má duha), které se v průběhu dne různě mění.

Umělé osvětlení (běžné žárovky či zářivky) však tvoří pouze žlutá, oranžová a někdy červená, což lidskému organismu nedostačuje. LED svítidla a monitory počítačů a televizorů zase září modře. A to vadí očím, a navíc to snižuje produkci melatoninu, jehož nedostatek je hlavní příčinou nespavosti, ale má negativní vliv i na krevní oběh a imunitní systém .

Vystavujete-li se modrému světlu večer, nabuzuje vás, narušuje biorytmy rytmy a může to být i příčinou zdánlivě „nevysvětlitelných“ zdravotních potíží.

Okna

Řešením je tedy pobývat hodně venku a ve vnitřních prostorách k sobě pouštět co nejvíc denního světla. To se do domu dostává především okny. Pokud jsou nedostačující, lze světlo do interiéru přivést také tzv. světlovody. Směrují ho do místnosti shora, což působí jako zdroj denního osvětlení přirozeněji. Mohou tak přispět ke snížení negativních dopadů pobytu uvnitř budovy, který je v chladné sezoně příliš dlouhý. 

Co s tím můžete dělat

  • Využijte každou příležitost k pobytu venku – vyrážejte často na procházky, jděte si ven zaběhat či zacvičit, za příznivého počasí se najezte v parku, pracujte na zahradě... 
  • Svůj denní režim upravte tak, abyste přirozeného světla co nejvíc využili (jako to činili naši předkové). Vstávejte dřív, aby na vás působilo ranní světlo, které výrazně prospívá psychice, a o to dřív večer ulehněte. 
  • Nezakrývejte okna žaluziemi nebo závěsy v době, kdy je venku vidět. Dejte si pracovní stůl co nejblíž zdroji přirozeného světla. Nahraďte matová a neprůhledná okenní skla čirými, která propouštějí více slunečního svitu. Za dne se vyhýbejte místům, kam se přirozené světlo nemá šanci dostat. 
  • Odvykněte si vysedávat dlouho do večera u počítače, neponocujte u televize. Modré světlo monitorů na sebe nenechávejte působit minimálně dvě hodiny před spaním, po setmění i v noci dávejte přednost tmě nebo „teplému“ osvětlení.