Také vás každý rok v prosinci polévá studený pot při představě, co všechno je potřeba zvládnout? Nepropadejte panice. Stačí, když si denně najdete aspoň 15 minut na příjemnou relaxaci.

Starosti, únava a nervozita se jako zázrakem rozplynou v příjemných a nevtíravých vůních éterických olejů. Máte doma aromalampu? Proti stresu, úzkosti a napětí výborně zabírá mandarinkový, pomerančový nebo grapefruitový olej. 

Líbí se vám spíš bylinkové aroma? Potom zkuste majoránku, bazalku či eukalyptus. Po opravdu náročném dni je ideální volbou olej z pomerančového listí (petitgrain). Pro každodenní relaxaci můžete použít i meduňku, bergamot, ylang ylang, levanduli, pelargonii, jasmín, kozlík, vanilku nebo růži.

Při koupi vonných olejů však mějte na paměti, že se musí jednat o stoprocentně přírodní výrobek. Pokud je na etiketě uveden například údaj 95 %, nechte lahvičku v regále. Těch zbývajících 5 % totiž představuje různé chemické příměsi, které mohou působit dráždivě a u citlivých jedinců vyvolat i zdravotní potíže.

Ponořte se do voňavé lázně

Milujete horké koupele? Stres nebo napětí báječně rozpustí relaxační lázeň. Teplota vody by ovšem neměla přesáhnout 38–39 °C, aby se vám zbytečně nevysoušela pokožka. Do lázně můžete přidat celou řadu ingrediencí, jež vaše tělo i duši příjemně uvolní a osvěží: Čerstvě vymačkanou šťávu z jednoho citronu, pět kapek éterického oleje rozmíchaných ve 2 dcl mléka, smetany nebo olivového oleje, pět polévkových lžic sušených mořských řas či tři polévkové lžíce kvalitního medu.

Vynikající je také lázeň s mořskou solí, která má mimořádně silné očistné účinky, takže se po ní budete cítit jako znovuzrození. Stačí, když ve vaně rozpustíte 0,5 kg hrubozrnné mořské soli. Celou relaxační proceduru, která by měla trvat alespoň 20 minut, umocní ještě příjemná hudba a případně i několik zapálených svíček.

Někdy jenom káva nestačí

Mnozí z nás řeší předvánoční stres oblíbeným životabudičem, jakým je káva. Proč ne? Ale nesmíte to přehánět. Tři šálky kvalitního espressa denně jsou tak akorát. Nadbytek kofeinu může vyvolat bolest hlavy, bušení srdce, podráždění, úzkost a ve finále ještě větší pocit únavy a vyčerpání.

Omezte návštěvy na minimum

* Také míváte ve zvyku navštívit o svátcích všechny příbuzné a přátele? Nebo jste naopak v roli hostitelů, takže se u vás až do Štěpána dveře netrhnou? Potom se nedivte, že máte nervy na pochodu a vytočí vás každá prkotina. 

* O Vánocích byste měli především odpočívat, a ne absolvovat vyčerpávající společenský maraton. Domluvte se proto předem, koho navštívíte, a vyčleňte si také čas sami pro sebe, pro chvíle sladkého nicnedělání či relaxace u pohádek a romantických filmů.

* Nebo zkuste vymyslet něco zajímavého, co podniknete společně s rodinou. Něco, na co jste během roku neměli čas. Prostě si svátky užijte. A užijte si je po svém!

Dlouhodobou únavu lze řešit mnohem efektivněji a šetrněji, prostřednictvím doplňků stravy s obsahem vysoce kvalitního koenzymu Q 10. Tahle látka (nazývaná také ubichinon) je důležitou součástí buněčných mitochondrií, které fungují jako důležité továrny vyrábějící energii pro všechny buňky a hrají také jednu z klíčových rolí při získávání energie z potravy. Koenzym Q 10 se částečně tvoří přímo v našem těle, ale jeho produkce s rostoucím věkem výrazně klesá. Vhodným řešením proto můžou být doplňky stravy, které jsou volně k dostání v lékárnách.

Nechte se uspat bylinkami

Zahnat stres a příjemně naladit dokáže také bylinkový čaj. Můžete si koupit už hotové směsi nebo si v bylinkářství nechat namíchat svou vlastní.

Vyzkoušejte třeba tuhle osvědčenou kombinaci: 40 g natě dobromysli, 20 g vrbky úzkolisté, 20 g třezalky, 10 g květu petrklíče, 10 g meduňky. Jednu a půl polévkové lžíce bylinek přelijte půl litrem vroucí vody, nechte na cca 20 minut louhovat, sceďte, přelijte do termosky a popíjejte po celý den. Vynikající je také směs meduňky a lipového čaje v poměru 1 : 1 (užívejte šálek po jídle) nebo kozlíku a bazalky ve stejném poměru (pijte šálek mezi jídly).

Máte tolik starostí, že vám nedají spát? V takovém případě by vám mohl pomoct čaj z šišáku (Scutellaria). Tuhle bylinku si oblíbila hlavně čínská medicína. K léčbě nespavosti se používá šišák stranolistý nebo vroubkovaný. Účinky toho prvního jsou přitom ještě o něco větší, trápí-li vás dlouhodobá nespavost, pak volte šišák stranolistý. Funguje i jako výborný prostředek proti nervozitě a přecitlivělosti. Nálev připravíte snadno: Lžičku sušené bylinky přelijte 250 ml vroucí vody, zhruba po 15–30 minutách sceďte a pak popíjejte během dne.

Témata: Týdeník Tina