Času stráveného „v limbu“ nelitujte, je velmi důležitý. Ideálně bychom měli spát zhruba osm hodin v celku, s tím, že někomu stačí sedm, jiný potřebuje devět. Podstatou úspěchu je, abyste spali kvalitně a ráno se probudili skutečně odpočatí.

Lidé, kteří dlouhodobě spí méně než šest hodin, si koledují o potíže, včetně závažných onemocnění, a prokazatelně mají kratší život. Kromě toho se jim zhoršuje paměť, schopnost učit se či podat dobrý výkon v zaměstnání. Rozhodně tedy není namístě se chlubit, že spíte málo, protože hodně pracujete.

Málo i moc spánku probouzí nemoci, varují odborníci. Spěte sedm hodin

Klidná hodinka

Pokud problém spočívá v tom, že nemůžete usnout nebo se v noci často probouzíte, je potřeba to řešit. Příčin poruch spánku může být mnoho, nejčastější jsou však ty psychické – stres, rozčilení, konflikty nebo vzrušení před ulehnutím. Proto by prvním krokem na cestě k lepšímu spaní měla být duševní hygiena. Zaměřte se zejména na čas před ulehnutím, ten je podle odborníků klíčový.

Skočit do postele rovnou od počítače, po domácí hádce, hledání řešení palčivých starostí nebo sledování nervy drásajícího programu v televizi je špatně. Nejméně hodinu před spaním je třeba nechat celý den „usadit“ a zklidnit se.

Odložte telefon či tablet, vypněte počítač (a všechny obrazovky a monitory vůbec), ztlumte světlo a ničím závažným se nezabývejte. Vhodnou náplní této hodinky je příjemná četba, poslech klidné hudby, lehká procházka, koupel...

Pohlaďte chodidla

Vynikající jsou různé jogínské, meditační či ájurvédské techniky – pomohou vám zbavit se psychické zátěže, která se vám nahromadila v mozku a brání vám usnout a kvalitně se vyspat.

Spánkem ku zdraví. Pořádný šlofík může zabránit vráskám i rakovině

„Z hlediska orientální medicíny, jejíž součástí jsou také shiatsu masáže, hovoříme o tom, že se energie hromadí v hlavě, aniž může plynule cirkulovat, což je předpokladem pro klidnou noc. Proto je nutno energii opět odvést z této oblasti a rozvést ji do celého těla,“ vysvětluje fyzioterapeut Richard Jisl z centra Healthy-Life.

Jako nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, doporučuje stimulaci opačného pólu těla, tedy chodidel. Může to být chladnou, vlažnou i horkou vodou, záleží na aktuální kondici. Stejně tak dobře fungují jemné tlakové masáže chodidel s prodlouženým výdechem.

Zdálo se mi...

* Sny jsou odrazem kvality spánku a zároveň důležitým mechanismem, který mozek v noci využívá ve svůj prospěch. 

* Dokonce i „zlé“ sny jsou k něčemu dobré – pomáhají nám zbavovat se různých traumat a psychické zátěže. 

* Příjemné sny zase přispívají ke kvalitě spánku, zlepšují paměť i náladu a pomáhají odbourávat stres. 

* Patříte-li k těm, kteří tvrdí, že se jim nikdy nic nezdá, mýlíte se. Sny má každý člověk (i mnozí jiní živočichové), jen si je třeba nedokáže po probuzení vybavit.