Pomalu končí září a na nás na všechny opět dolehla spousta povinností, které jsme mohli přes léto pustit z hlavy. Také najednou nestíháte a hroutíte se z toho? Stačí si jen umět správně rozložit čas.

Děti potřebují odvézt do školy a na kroužky, v práci na vás po dovolených navalili spoustu úkolů, tchyně volá, abyste jí pomohla s domácností, a do toho ještě musíte vklínit nákupy a procházky se psem… 

Start nového školního roku bývá hektický a s klidem ho zvládá jen málokdo. Přesto se najdou i tací, kteří jsou i v takovém presu nad věcí. Ovládají totiž to, čemu se vznešeně říká časový management.

Po pandemii je těžké zrychlit

Jde o to zorganizovat si čas tak, abyste se jen nehonila, ale dokázala si život také vychutnat. Je to umění, kterému se člověk musí naučit. Ale když to zvládne, konečně se může nadechnout a najít prostor nejen na povinnosti, ale i na zábavu.

Zvláště po roce a půl pandemie si spousta lidí uvědomila, jaké mají ve skutečnosti priority. Život se zpomalil a mnozí pochopili, že nemusí tak pospíchat.

„Výhodou této doby bylo, že spousta lidí nebyla tak strašně zaměstnaná. A teď, když se všechno pomalu vrací do normálu a všichni doufáme, že to už nic nezkazí, se najednou někteří jedinci nedokážou vyrovnat s tlakem, který normální život přináší,“ popisuje stav věcí koučka Polly Campbellová.

Proto také ona doporučuje věnovat se časovému managementu. „Pomáhá člověku soustředit se na to, co je pro něj v každodenních povinnostech prioritou. Pak se cítí spokojeněji,“ přikyvuje i vědec Brad Acon. Právě on stojí za studií, jež prokázala, že jedinci, kteří si umí zorganizovat čas, se cítí až o 72 procent šťastnější než ostatní. A to už stojí za snahu se to naučit! Ale jak na to?

Výhody organizace času

  • Větší produktivita a výkonnost 
  • Lepší profesionální pověst 
  • Méně stresu 
  • Víc viditelných možností pro zlepšení se 
  • Jasnější příležitosti dosáhnout v životě toho, po čem člověk touží 

Zkuste si napsat seznam úkolů, které byste měla za den splnit. Rozdělte si je ale na ty, které jsou skutečně důležité, a ostatní, které se třeba dají odložit na jiný den. „Většina lidí má dnes pocit, že se všechno musí udělat hned. A pak se jen zbytečně honí,“ varuje Polly Cambellová.

Můžete si ty stěžejní věci napsat na první místo svého seznamu nebo si je oddělit barevně. Tyto záležitosti pak vyřiďte co nejdříve, ať je máte z krku. Dále postupujte k těm jednodušším.

Nesoustřeďte se ale jen na pracovní záležitosti. „Seznam musí odrážet to, co je pro daného člověka smysluplné. Musí se v tom vidět jako v zrcadle,“ vysvětluje odbornice. 

Do úkolníčku si tak kromě pracovních úkolů zaznamenejte třeba to, že si dnes rozhodně chcete dát horkou vanu anebo si přečíst tři kapitoly knížky. I na to by vám měl zbýt čas.

Každý den si vyhraďte chvíli na to, abyste byla v prostředí, v němž se cítíte sama sebou. Někdo je rodinný typ a miluje společné večeře. A tak by čas s dětmi a protějškem měl být stejně důležitý jako pracovní schůzka. 

Jiní lidé pro svůj vnitřní pocit uspokojení zase potřebují trávit volné chvíle s přáteli, sportovat nebo se třeba věnovat ručním pracím. Je to sice „jen“ zábava, ale pokud ji do každodenní rutiny nezařadíte, nebudete dostatečně nabitá energií, což se vám v konečném důsledku nevyplatí.

Nepříjemné činnosti si nějak vylepšete

„Každý může pracovat a plnit povinnosti až do naprostého vyčerpání. A to přijde, pokud nedokáže odněkud načerpat sílu. A právě činnosti a místa, které máme rádi, nám ji dodávají,“ mluví o tom koučka. Proto je nejen příjemné, ale hlavně potřebné na své koníčky nezapomínat.

Důsledky špatné organizace

  • Nestíháte deadliny 
  • Pracujete neefektivně a zbytečně moc 
  • Výsledky přitom nejsou vidět 
  • Vaše kariéra stagnuje nebo se ještě zhoršuje 
  • Jste neustále ve stresu a nestíháte 

Zároveň se také pokuste dát věcem, které vám smysluplné nepřipadají, jiný rámec. Lépe řečeno: doplňte je něčím, co je udělá snesitelnějšími. 

Hodně lidí dojíždí do práce, což je otrava. Patříte mezi ně? Pak si zkuste cestu vyšperkovat. Pusťte si do sluchátek oblíbenou muziku či nějaký podcast. Anebo si na klíně v autobuse či metru otevřete knihu. A co dělat s tím, když vás nebaví práce?

Pokud ji nemůžete změnit, aspoň o přestávkách si udělejte radost. Můžete se jít projít, popovídat si s kolegyní na kafíčku nebo rychle proběhnout pár obdchodů. Pokud naopak nakupování nesnášíte, do košíku si vždy přidejte maličkost, která vás potěší. A takhle to dělejte se všemi otravnými činnostmi. Prostě hledejte ve všem nějaké malé radosti.

Na konci dne si vydechněte, zhodnoťte, co se vám povedlo a z čeho jste měla dobrý pocit. Zároveň si už napište zásadní úkoly (negativní i pozitivní) na další den. Ne proto, aby vás stresovaly. Naopak se tak budete moci těšit na ty, jež vám udělají radost. Každý den jich tam pár musí být. Uvidíte, že tímto stylem stihnete víc věcí než jindy a navíc nebudete vyčerpaná. A to je první krok ke štěstí.

Sbohem perfekcionizmu

Každý chce být dobrý. Ale to neznamená být bezchybný a dokonalý. Vyhněte se snaze všechno až moc rozebírat a opravovat to, co ani není vidět. To neznamená, abyste svou práci flinkali. Vždycky ze sebe vydejte to nejlepší. Ale nepřehánějte to. 

Efektivní časový management znamená plnit povinnosti tak, jak se má, ale nezničit se u toho. Perfekcionisté to takto nikdy nezvládnou. „Jsou přímo pronásledovaní myšlenkou, že se ještě dá spousta maličkostí vylepšit. Je to pořád s nimi jako temný stín, který jim neustále něco našeptává. Takové osoby nemohou být šťastné, protože nikdy nesplní to, co si předsevzaly,“ varuje psycholožka Amy Morin. 

Nepřemýšlejte proto ve stylu všechno, nebo nic, ale běžte zlatou střední cestou. Umění kompromisu bylo vždy oceňované a v tomto případě to platí dvojnásob. Nemějte v hlavě jen výsledek akce, ale berte i snahu o jeho dosažení jako smysluplnou cestu. A nebojte se toho, že selžete. I kdyby se to někdy stalo, nikdo vás za to nezastřelí. A je jen málo věcí, které se nedají napravit.