Kůže je po zimě světlá a při prvním opalování musíte být opatrní, abyste se nespálili. Někdy stačí jen chvilka na přímém slunci, jindy jste rudí až po celodenním opalování u moře. Je sice jasné, že byste vždy měli myslet na prevenci. Co ale dělat, když už jste to s pobytem na sluníčku přehnali?

Prvními projevy spálení sluncem jsou svědění, napětí kůže, bolest, puchýřky, bolest hlavy, zimnice, zvýšená teplota či slabost. Jestliže máte některý z těchto příznaků, je důležité co nejdříve začít jednat. I podle toho se odvíjí, za jak dlouho se uzdravíte. Pokud jste to s opalováním opravdu přehnali, může léčba trvat i týden.

1. Schovejte se do stínu

Při prvním spálení je hlavní zásadou uchýlit se do stínu. Příznaky spálení často vymizí během několika hodin či dní, vždy záleží na tom, jak moc jste to s opalováním přehnali. Pokud i přes zarudnutí pokožky chodíte na slunce, můžete spálenou oblast ještě více poškodit, nebo ji rozšířit. Navíc slaná voda a chlor mohou ještě zhoršovat stav pokožky. Nejlepší je si bezprostředně po spálení dopřát klid v domácím prostředí. Pokud se však z nějakého důvodu nechcete vzdát pobytu venku, pak určitě používejte opalovací krém s vysokým ochranným faktorem na postižené místo a také na celý zbytek těla. Rozhodně se držte ve stínu a zakryjte spálenou oblast oblečením.

2. Použijte studenou sprchu

Spáleniny od slunečních paprsků jsou často nejen zarudlé, ale také oteklé. Jako první pomoc proto doporučují odborníci studenou sprchu, která uleví od bolesti. Pokud si chcete dopřát poležení ve vaně, napusťte si ji spíše vlažnou vodou a nepoužívejte parfémované pěny či oleje. Ideální je použít koupelové přípravky s obsahem ovesných vloček nebo sóji, které mají na pokožku uklidňující účinek. Pomoci vám mohou i studené obklady či ledové zábaly, které poskytnou rychlou úlevu.

Aloe vera gel

3. Namažte si pokožku

Existuje mnoho babských rad, které mohou dobře posloužit v případě spálení sluncem. Nejlepší je přípravek s aloe vera, který má protizánětlivé účinky a navíc má ochlazují efekt na pleť. Pomohou také přípravky po opalování a pleťové krémy s obsahem sóji, ovesných vloček či panthenolu. Při mírných spáleninách lze kůži chladit také pomocí jogurtu nebo zakysané smetany. Syrovátka v nich obsažená totiž působí protizánětlivě.

4. Zvyšte příjem vody

Dostatečný přísun tekutin je v horkých dnech obecně velice důležitý. A pokud jste si spálili pokožku od sluníčka, přísun vody byste měli ještě navýšit, aby se pleť dobře hydratovala. Naopak se vyhýbejte konzumaci alkoholických nápojů, které mají dehydratační účinky a mohou tělo a pokožku ještě více vysušit.

5. Noste vzdušné oblečení

Přiléhavý oděv a těsná ramínka od podprsenky mohou vyvolat bolestivé puchýře na kůži, která byla poškozena sluncem. Pokud nechcete své pokožce ještě přitížit, volte po spálení raději volné a vzdušné oblečení, které se nelepí na kůži a nikde netlačí.