Nadbytečných kil se zbavíte celkem snadno. Pomůže vám v tom přerušovaný půst 5+1+1.

Možná jste už někdy slyšela o dietě založené na principu 16 : 8. Co to znamená? Dieta omezuje jídlo na 8 hodin denně a vyžaduje půst po zbylých 16 hodin (z celkových 24 hodin). 

Může se zdát, že 16 hodin ze 24 je dlouhá doba, ale není to tak hrozné, počítá se do ní i spánek. Ale i tak může být 16 hodin bez jídla pořádně dlouhých. Ten, kdo například v sedm ráno potřebuje dobrou snídani, aby vůbec začal fungovat, smí jíst jen do 15 hodin a pak už drží půst až do následujícího rána.

Naštěstí ale existuje i metoda 5+1+1. Pět dní v týdnu jezte, jak a kdy chcete, bez omezení. Šestý den vynechejte pevnou stravu a hodně pijte, například zdravý zeleninový vývar. To urychlí váš metabolismus a hubnutí bude zaručeno. Sedmý den vsaďte na proteiny – a váš metabolismus nabere ještě větší rychlost.

Dietu můžete začlenit do každodenního programu

Oba hubnoucí dny můžou být kdykoliv v týdnu. Nemusí to být každý týden stejně, ale vždy by měly tyhle dny jít po sobě. Kdy začít? Co třeba hned teď?

1. – 5. den: Můžete mlsat

Nemusíte se omezovat, jezte do sytosti, na co máte chuť. Pak pro vás budou dva hubnoucí dny mnohem snazší.

6. den: Udělejte si přestávku

Vyzkoušejte náš recept na nejrychlejší zeleninový vývar, kterého získáte zhruba 1,5 l. Upíjejte ho během celého dne, zelenina povzbudí metabolismus a jemné koření zažene pocit hladu. K tomu byste měla navíc vypít ještě minimálně 1,5 l vody nebo neslazeného čaje. 

Jak na to? Nastrouhejte 300 g mrkve a 300 g celeru, 1 zralé rajče nakrájejte na kostičky, 125 g žampionů na plátky. Na tenké nudličky pak nakrájejte 1 velkou cibuli. Snítky 1 malého svazku hladké petrželové natě nasekejte nadrobno a otrhejte lístky ze 4–5 snítek tymiánu. Ve velkém hrnci ohřejte 2–3 lžíce oleje. Restujte na něm cibuli, mrkev, celer a žampiony, dokud nezačnou lehce hnědnout. Přidejte rajčata, petrželovou nať, tymián, 1 bobkový list, 1 lžičku soli, 1 lžičku hořčičných semínek a 1 lžičku celého pepře. Přilijte 1,8 litru vody, uveďte polévku do varu a zakrytou ji vařte při mírné teplotě 15–20 minut. Hotový vývar přeceďte přes jemný cedník, pak ho podle chuti propasírujte přes hadřík.

Chytré tipy proti hladu

Když vám kručí v žaludku, pomůžou vám tyhle drobné triky.

  • Odvedení pozornosti 
    Když jsme něčím zaměstnaní, máme menší hlad. Čas nám přímo letí a na jídlo si ani nevzpomeneme. Odvedení pozornosti je tedy tím nejlepším prostředkem proti kručícímu žaludku.  
  • Čištění zubů 
    Možná to zní trochu zvláštně, ale skutečně to funguje. Svěží chuť zubní pasty rychle zažene hlad a trochu péče o zuby taky nemůže škodit. Zejména dobře účinkuje zubní pasta s mátou peprnou. Ostré látky, které tahle bylina obsahuje, tlumí „vlčí hlad“. 
  • Pohyb 
    Především při stresu a nudě se rychle ozývá emocionální hlad. Rádi si v takových případech bereme čokoládu nebo chipsy „na nervy“ – ty jsou v den půstu samozřejmě tabu. Je tu ale i mnohem efektivnější a zdravější cesta, jak se zbavit negativních pocitů, a to pohyb. Procházka a sport vás nejen přivedou na jiné myšlenky, ale také přispějí k vyplavování hormonů štěstí, díky kterým se vám zlepší nálada. Hubnutí pak bude mnohem jednodušší.