Spálená pokožka není jediné trápení, která vás v létě může potkat. Jaké další nepříjemnosti vám hrozí?

Nepodceňujte běžné letní zdravotní komplikace. Kdyby nic jiného, můžou vám doslova i obrazně otrávit život.

1. Úžeh si uženete raz dva

Pokud se rádi dlouho „grilujete“ nebo se hodně zdržujete na slunci, může vás postihnout úžeh, kdy sluneční paprsky podráždí mozek. Mezi typické příznaky patří horkost, spálení pokožky, mdloby, pocity na zvracení, bolest hlavy, ztuhlá krční páteř, někdy vyšší teplota a nezřídka ztráta minerálů. Nepodceňujte prevenci – noste pokrývku hlavy, dbejte na příjem tekutin s minerály a používejte opalovací krémy.

2. Úpal je kolaps z horka

Když se tělo příliš přehřeje a jeho termoregulační systém selže, hrozí úpal. Přitom slunce ani nemusí extra pálit, stačí déle pobývat v horkém, dusném a vlhkém prostředí, kde je nedostatek čerstvého vzduchu (například dopravní prostředek, nevětraná místnost). Stejné následky může mít i několikahodinový pobyt venku, kde je také horko, vlhko a navíc těsno (open air festivaly). Příznaky jsou podobné jako u úžehu, jen teplota může stoupat až ke 40 °C, v horších případech ještě nastupují křeče a ztráta vědomí. Opět pomáhá změna prostředí, ochlazování a po doušcích podávané tekutiny bohaté na minerály.

Nohy, plíseň

3. Nepříjemné plísně

Houbové infekce se přenášejí rychle. Spóry hub se vyskytují tam, kde je vlhko, teplo a kde se chodí naboso (bazény, pára, sauna, veřejné sprchy...). Snadno pronikají do kůže změklé působením vody a tepla a ještě lépe jim to jde trhlinkami a oděrkami v pokožce. Plísňové onemocnění většinou začíná mezi prsty, projevuje se hlavně svěděním a zarudlou pokožkou, jež se olupuje. V počátečním stadiu pomůžou volně prodejné přípravky z lékáren. Prevencí je nošení vlastní obuvi a používání vlastního ručníku.

4. Vaginální mykózy

Svědění pochvy, pálení, někdy i otok vnějšího genitálu a pochvy, nepříjemný výtok, bolestivost při močení a sexu, to všechno jsou nepříjemnosti typické pro vaginální mykózy, jež většinou způsobují přemnožené kvasinky Candida albicans. Daří se jim v teple a vlhku, proto byste neměly zůstávat v mokrých plavkách a nosit těsné prádlo ze syntetických materiálů. Léčba bývá zdlouhavá a problém se nezřídka vrací, proto platí, že než mykózu léčit, je lepší vsadit na prevenci. Pomůže změna životního stylu, podpora imunity, osvědčila se i enzymoterapie a vhodná antimykotika.

5. Zažívací trable

Bavíme se především o letních průjmech, za něž zpravidla můžou nedostatečně tepelně upravené potraviny, či jejich špatné skladování, ale i změna stravovacích zvyklostí. Pozor, spouštěčem může být i stres. Stravujte se s rozmyslem, dbejte na hygienu rukou, v exotických destinacích se držte hesla – jím to, co se dá uvařit, osmažit nebo aspoň oloupat. V době potíží kromě diety nasaďte probiotika, jež někteří odborníci doporučují konzumovat preventivně, asi týden před dovolenou.

6. Cestovní nevolnost

Odborně se označuje jako kinetóza a jde zejména o pocit nevolnosti až zvracení. Zjednodušeně řečeno vzniká tehdy, když se tělo současně kývá dvěma různými směry, a mozek nedokáže dobře zpracovat protichůdné informace. Doporučuje se necestovat na lačno, ale v žádném případě se nepřejídat, během cesty nečíst, nesledovat pohyb okolí za okny, nepít alkohol, a pokud to jde, častěji otevírat okno. A předem spolknout některý lék proti kinetóze.

Ilustrační snímek

7. Zákeřný hmyz

V létě se nevyhnete klíšťatům, komárům a dalšímu hmyzu. O rizicích z nakaženého klíštěte jistě víte, proto ho co nejdříve vytáhněte a před tím i poté místo dezinfikujte. Jakmile se do měsíce objeví typické potíže, spěchejte k lékaři. Pozor, i komáři můžou, byť pasivně, přenášet boreliózu. Dezinfikujte raději každé hmyzí bodnutí.

8. Pozor na dehydrataci

Úbytek tekutin je typický nejen při průjmech, hrozí i při zvýšené tělesné zátěži a když je vedro. Organizmus se zkrátka více potí, aby se ochladil, a tak se vyvaroval přehřátí. Kromě bolestí hlavy nelze vyloučit zejména u seniorů a dětí závažné zdravotní potíže. Dostatečně a průběžně pít bychom měli všichni.

9. Oteklé nohy

Teplé počasí více zatěžuje žilní systém, krev se hromadí v dolních končetinách, které natékají. V jídelníčku byste měli omezit sůl, zvýšit příjem „vodnatých“ surovin, dostatečně pít a také hýbat nohama, i když vás čeká mnohahodinová cesta – kroužit kotníky nebo „šlapat vodu“ v sedě. Těmito drobnými pohyby také snižujete riziko žilní trombózy. Otokům uleví i volně prodejné přípravky v lékárnách.

10. Vodní rizika

Když jste příliš rozpálení od slunce nebo hodně unavení, do vody neskákejte, naopak se ochlazujte postupně. Jinak hrozí v lepším případě křeče, v horším šok až srdeční zástava (zejména když jde o ledovou vodu).