¦ Sepište seznam

Než se vrhnete do každodenního víru povinností, ušetřete si pár minut a hlavní úkoly hoďte na papír.

Dobíjecí účinek: Bouře neposedných myšlenek vás utápí ve zmatku. Udělejte z něj řád tím, že úkolům určíte prioritu. Hloubání, plánování a strachování vás připravuje o energii, kterou potřebujete k akci. Co víc – postupné odškrtávání splněných úkolů vás naplní osvěžující radostí z dobře odvedené práce.


¦ Nejdřív to nejhorší

Ať už je to nudná prezentace nebo telefonát protivnému klientovi, úkol, do nějž se vám nejvíc nechce, splňte jako první.

Dobíjecí účinek: Odsouvání nepříjemných povinností zahlcuje mozek úzkostí, která způsobuje vyplavování stresových hormo­nů. Aniž o tom víte, pod vlivem stresu se vaše tělo unaví mnohem rychleji než obvykle. Přednostní splnění otravných úkolů učiní celý den příjemnější.


¦ Nezapomínejte pít

Nemusíte se prolokat až k selhání ledvin, ale nečekejte na to, až vám dehydratace obestře mysl neprostupnou mlhou.

Dobíjecí účinek: Voda tvoří až 80 % našeho těla a jednou z jejích funkcí je dopravovat do buněk palivo ve formě glukózy. Pouhý pětiprocentní pokles vody v organismu má za následek snížení koncentrace a a onu prokletou ospalost.


¦ Dejte si lehký oběd

Zapomeňte na svíčkovou a knedlo-zelo-vepřo. Takové lahůdky vás vyřadí z provozu na několik hodin. Raději si dopřejte zeleninu, trochu komplexních sacharidů a nízkotučné bílkoviny jako libové krůtí maso nebo ryby. Chcete-li odpoledne dělat i něco jiného než se zmítat v bezmocné letargii, ať vás ani nenapadne zapíjet oběd pivem.

Dobíjecí účinek: Podle nedávné britské studie je vydatný oběd (kolem 1 000 kalorií) zárukou odpolední hibernace. Platí to dvojnásob, pokud se jídlo skládá hlavně z jednoduchých sacharidů a tuků. Po kalorické bombě musí srdce pracovat o až 25% více, aby zásobilo trávicí systém krví a kyslíkem. Oč víc energie spotřebuje žaludek a střeva, tím méně se dostává mozku.


¦ Správné načasování

Jde vám práce nejlép od ruky v časných ranních hodinách? Využijte tuto dobu ke splnění těch nejnáročnějších úkolů.

Dobíjecí účinek: Možná patříte k lidem, kteří vstanou z postele a jsou okamžitě připraveni řešit složité situace. Pokud tuto vzácnou denní dobu strávíte psaním e-mai­lů a surfováním na internetu, budete muset o to víc zabrat odpoledne, až bude váš mozek fungovat v nouzovém režimu. Vyzrajte na únavu tím, že budete poslouchat své vnitřní hodiny.


¦ Hýbejte se

Všechno, co jste kdy slyšeli o osvěžující moci pohybu, je pravda. A nemluvíme jen o posilovně. Místo telefonování nebo mailování se zvedněte a dojděte to kolegovi říci osobně, nejlépe bez použití výtahu.

Dobíjecí účinek: Svalová činnost povzbuzuje krevní oběh a ten rychlejí dopraví kyslík do unavených buněk. I když odlepit zadek od židle je to poslední, na co máte náladu, budete se cítit jako znovuzrození.


  10:00,  aktualizováno  31. března 2019 13:28