Morálka versus byznys
„Nahota celebrit, především ženské části, se stává zajímavým a lákavým artiklem,“ říká na nahotu v médiích psycholog Pavel Rataj. Podle jeho názoru jde více než o morálku spíše o byznys. A pravidla jsou v tomto směru jednoduchá: „Na jedné straně je někdo ochotný se svléci, na straně druhé někdo, kdo za to zaplatí nemalou částku, a na třetí ten, kdo se rád podívá. Konec 20. století jasně definoval ‚kult těla‘ a od toho se odvíjí i to, jak s tělem a nahotou zacházíme. Někteří jedinci pak mají odvahu či drzost z těla udělat nástroj svého přivýdělku nebo třeba tímto způsobem ‚obstát na nesnadném trhu celebrit‘.“
Psycholog Pavel Rataj je také toho názoru, že nás nápor „nahotinek“ jaksi otupil. „Jen málokoho svlečená těla v médiích pobuřují.“ Svlékat se za každou cenu však může být velmi krátkozraké. Bývalý šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Daniel Köppl si myslí, že podobné jednání může známým tvářím naopak ublížit: „Záleží na oboru. Většinou však platí pravidlo, že ‚celebrita‘, která se svlékne, ztrácí na atraktivitě pro řadu zadavatelů či organizátorů akcí. Platí tu tedy pravidlo, že krátkodobě lze získat určitý obnos, ale daleko víc z dlouhodobého hlediska ztratíte.“
Odhodit pár svršků a předvést vulgární gesto však stále bývá nejrychlejší cesta k úspěchu. Potvrzuje to i mladičká herečka Jennifer Lawrence, která moc dobře ví, jak to v showbyznysu chodí. „Sex prodává a z nějakého zvráceného důvodu prodává mladý sex ještě víc,“ prohlásila na premiéře snímku Hunger Games.
Hvězdou na krátký okamžik
Letmým pohledem na internet či do novin snadno zjistíte, že ne každý má zapotřebí se odhalovat. Rozhodně si nemůžeme říct, že díky uvolněnosti morálky je povinností celebrity ukázat se veřejnosti tak, jak ji pánbuh stvořil. Výraz celebrita je totiž velmi mnohoznačný. „Záleží na tom, jak definujete celebritu. Pokud jako osoby, jejichž sláva je spíše než na schopnostech a umění postavená na krátkodobé vysoké znalosti v populaci (např. hvězdy z různých show v televizi), máte z části pravdu. Nahota se v tomto případě používá většinou pro opětovné přilákání pozornosti.
Pokud však definujete celebritu jako člověka, který má vysokou znalost u určité cílové skupiny díky svým mimořádným schopnostem, tak bych řekl, že ne. Obecně spíše platí, že svlékat se začínají celebrity v době, kdy mají pocit, že o ně média ztrácí zájem. Je pravda, že v takovém případě může podobný krok přilákat pozornost médií, ale ta je většinou krátkodobá. Problém svlékání (pokud se na to podíváme z pohledu značky), je v tom, že pak už těžko můžete nabízet něco navíc. Ztrácí se tím kouzlo a určitá míra tajemství,“ vysvětluje Daniel Köppl.
Nahota má své místo nejen v showbyznysu, ale také v reklamě. I tady jsou Češi podle průzkumu velmi tolerantní a hned tak něco je nepobouří. Erotika v reklamě nevadí třem čtvrtinám populace. Úplný zákaz sexuálních motivů by si přál jen každý desátý Čech. Podle doktorky Claire Sherman z University of Adelaide nahota šokovala především v osmdesátých a devadesátých letech. Dnes musí reklamní agentury přitvrdit. Nestačí erotika, nastupuje sex. Naštěstí zatím pouze v náznacích. Určitou volnost stále dostává divákova či čtenářova fantazie.