Mluví se o něm téměř pořád. Ale ne každý ví, o co se vlastně jedná. Kde se vůbec bere kolagen? Co všechno dělá pro naše tělo a odkud ho můžeme získat?

Může za krásnou pokožku, ale také za ohebné a mladistvé klouby. Kolagen je nerozpustná bílkovina, jež zajišťuje stabilitu a pružnost tkání. „Tvoří zhruba 10 % celkové hmotnosti lidského těla a jeho podíl je asi nejvýraznější v kůži. V těle se vyskytuje cca ve 30 různých typech,“ vysvětluje ortoped Róbert Pituch. 

Pro obyčejného smrtelníka je těžké se v nich vyznat. Těmi nejčastějšími jsou typ I, který je obsažen v kostech, kloubech, zubech, šlachách a kůži, typ II, jenž je součástí chrupavek, a typ III, který najdete v kůži, vlasech, svalech a kostech.

Kolagen si bohužel naše tělo umí vytvářet jen do určitého věku. To neznamená, že se jednoho dne prostě rozhodne, že s tím končí a hotovo, ale děje se to postupně. 

Třeba typ I, o němž jsme psali výše, náš organizmus umí produkovat jen cca do 35 let. K prudkému poklesu pak dochází po šedesátém roce. A to už opravdu chce zapřemýšlet, kde ho získat, aby člověk alespoň v klidu a bez bolesti mohl vyrazit na výlet.

Začněme tedy přírodními zdroji. Co jíst, aby to bylo v tomto ohledu správně? „Jedním z nejlepších zdrojů jsou vejce, tedy speciálně jejich bílek,“ doporučuje výživová poradkyně Brooke Schellerová. Nejenže díky vejcím kolagen tělu dodáte, ale podpoříte také jeho přirozenou produkci. Další výbornou surovinou jsou batáty, a to hlavně díky spoustě vitaminu A, který obsahují.

Zásadní přínosy kolagenu

  • Podporuje klouby – na naše tělo působí vlastně jako olej na stroj. Zmírní bolest a umožní lehčí pohyb.
  • Napíná pokožku – věčného mládí nedosáhnete, ale pokud ho budete užívat pravidelně a delší dobu, projeví se to.
  • Klid ve střevech – pomáhá také při potížích s jejich zvýšenou propustností a zmírňuje příznaky obtíží s tímto orgánem.
  • Lepší mozek – nestanete se po něm geniálními vědci, ale podle výzkumů prokazatelně slouží jako prevence proti Alzheimerově chorobě.
  • Chrání srdce – nejenže snižuje hladinu cholesterolu, ale také může sloužit jako ochrana proti infarktu nebo cévní příhodě.
  • Silné kosti – tvoří víc než třetinu jejich hmoty. Proto zajišťuje jejich hustotu a ty se pak tolik nelámou.

A pak jsou tu ryby jako losos, tuňák nebo makrela. V těch je zase hodně omega-3 mastných kyselin a ty mají také obrovský vliv. Podobné je to s plody moře, ovšem ty u nás nejsou zrovna za hubičku, a tak si možná vyberete raději oblíbené vývary z kostí nebo zeleninu, z níž nejlepší je špenát, česnek, brokolice, zelí či růžičková kapusta. A to zdaleka není všechno. Možností je dost, chce to jen vědět, po čem sáhnout.

Přípravky se naučte vybírat

Dá se samozřejmě vsadit i na přípravky z lékárny. Jenže těch je vážně hodně. Jsou ovšem lepší než krémy s kolagenem, protože při vnějším užití se této látky do těla tolik nedostane. Chce to skutečně dodat je tělu zevnitř. 

Zajímejte se na obalu každého zboží o to, zda jde o želatiny a přípravky obsahující hydrolyzované kolageny, tedy kolagenní peptidy, nebo preparáty obsahující kolageny v přirozené podobě.

„Užívání kolagenních želatin či hydrolyzátů znamená dodávat již upravené části kolagenu do organizmu cestou trávicího traktu ve větších dávkách. Vlastní vstřebatelnost těchto kolagenních částic a jejich transport do potřebné oblasti nejsou ale jasně hodnotitelné,“ uvádí ortoped Pituch. 

Oproti tomu užívání kolagenu v přirozené formě (buď jako nativní kolagen, nebo kolagen z živočišných zdrojů bez tepelné úpravy) učí lidskou imunitu, aby kolagen znala a neodbourávala ho třeba při zánětech poškozených kloubů. A to je to, o co jde většině lidí nejvíc.