Pokud už od dětství slýcháme, že špenát má hodně železa, bereme to jako fakt, nad kterým se nezamýšlíme. Ale kolik je na tom pravdy?


Špenát je bohatý zdroj železa


Špatně! I když většina konzumentů tomu mýtu skálopevně věří... Špenát obsahuje pouze 4 mg železa na 100 g. Více ho má pečené jelito (20 mg/100 g), játra (15 mg/100 g) nebo zelená petržel­ka (10 mg/100 g).



Margarín má méně kalorií než máslo


Špatně! Máslo a margarín obsahují stejné množství kalorií (kolem 360 kcal/100 g). To, co je odlišuje, je kvalita tuku, z něhož jsou složeny. Máslo je živočišný tuk a obsahuje nasycené mastné kyseliny. Margarín je rostlinného původu a obsahuje nenasycené mastné kyseliny.



Z těstovin se tloustne


Špatně! 200 g uvařených těstovin má 180 kcal. To znamená, že po těstovinách určitě neztloustnete, dokonce je možné je lehce dochutit, a tím zvýšit jejich výživ­nou hodnotu.



Máme-li vysokou hladinu cholesterolu, nemůžeme jíst vejce


Špatně! Všechen cholesterol je ve vajíčku koncentrovaný v žloutku, bílek ho vůbec neobsahuje. V případě zvýšené hladiny cholesterolu se doporučuje omezit spotřebu na dvě celá vejce za týden a sledovat spotřebu tuků, hlavně těch, které obsahují nasycené mastné kyseliny.



Večer se má jíst málo


Správně! V případě, že se váš oběd skládal z kompletního jídla: polévky (předkrmu), hlavního chodu doplněného zeleninou a případně i dezertu.

Špatně! Pokud jste zredukovali oběd na sendvič nebo bagetu, musí být večeře vydatnější a zahrnovat hlavní chod, zeleninu, mléčný výrobek a ovoce.


  15:00,  aktualizováno  25. března 2019 19:04