Příběhy, které nás přežijí: Proč je psaní důležitější než kdy dřív

Komerční sdělení   14:00
V době, kdy umělá inteligence dokáže napsat článek za pár vteřin a chatboty zvládnou generovat příběhy, se může zdát, že psaní už není dovedností budoucnosti. Ale právě naopak! Nikdy nebylo důležitější umět vyprávět svůj vlastní, autentický příběh.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Příběhy, které nás přežijí: Proč je psaní důležitější než kdy dřív. | foto: Archiv AntoskaShutterstock

Vzpomínám si, když jsem byla malá, tak v zimě jsme měli často černou hodinku. Brzy tma. Plápolající světlo svíčky. A vyprávěly se příběhy. Jsem z Valašska. Tak k tématu: ovce, salaš, zbojníci. Nebo prostě o zachráněných princeznách apod. Vyprávění příběhů, psaní příběhů nebo čtení, patřilo k denní rutině. Dnes je málo času a ještě do hry vstupují technologie.

AI píše, ale necítí

Umělá inteligence je skvělý nástroj. Může pomoci s nápady, navrhnout kostru textu. Ale co neumí? Prožít život, cítit emoce a vytvořit příběh, který v čtenáři rezonuje.

Vezměme si třeba knížky, které nás ovlivnily. Oblíbené romány, deníky, blogy… Kdyby je napsal stroj, vzpomněli bychom si na ně stejně? Pravděpodobně ne. Psaní je víc než slova. Je to otisk duše.

Proč psát příběhy (i když nejste spisovatelka)?

Protože příběhy léčí. Deník může být únikem, způsobem, jak pochopit vlastní myšlenky. Protože každý má co říct. Ať už je to příběh značky, pohádka pro děti nebo vlastní román, psaní je forma sebevyjádření.
Protože osobní příběhy tvoří vztahy. V podnikání, v rodině, mezi přáteli.

A to platí i pro značky a firmy – ty, které mají autentický příběh, si zákazníci pamatují. Nejde o dokonalost, ale o autenticitu. Přece se říká: emoce prodávají.

Jak si najít svůj styl psaní?

Nebojte se psát špatně. Každý spisovatel začínal první větou, která nebyla dokonalá. Není dobré psaní, není špatné psaní. Už jen to, zaznamenat myšlenku na papír je téměř očistné a léčivé. Pište pravidelně. Deník, blog, sociální sítě… Psaní je dovednost, kterou si osvojíte praxí. Najděte si svůj autorský hlas. Potřebujete psát tak, aby vás to bavilo. Styl se vykřeše právě psaním.

Kde začít?

Možná si říkáte: „Ale já přece neumím psát!“

To nevadí. Každý umí vyprávět příběhy. Někdy je stačí jen dostat na papír. Hlavně začít. A psát. A nepřestat.

Ať už chcete napsat knihu, podpořit svou značku příběhem nebo si jen užívat psaní pro radost, důležité je jedno: Nenechat si svůj hlas vzít. Ani technologií, ani pochybnostmi.

Svět potřebuje příběhy. I ten váš.

Více na www.antoska.cz

Příběhy, které nás přežijí: Proč je psaní důležitější než kdy dřív.

ROZHOVOR Psaní v době AI – proč je lidský příběh nenahraditelný

Rozhovor s Vlastou Antošovou, spisovatelkou a lektorkou psaní

Pomáháte lidem objevovat sílu příběhů – ať už pro jejich osobní radost, nebo pro budování značky. Jak se psaní mění v době umělé inteligence a proč je pořád tak důležité?

AI, umělá inteligence, umí psát texty, ale ne příběhy, které cítíme. Není to živý tvor. Je to pouze pomocník. Ten příběh stále nejlépe vytvoříme my sami. Příběh plný emocí, autentický.

Spousta lidí dnes říká: „Proč bych psala, když mi AI dokáže vygenerovat celý text?“ Jak se na to díváte vy?

AI je skvělý nástroj. Dokáže ušetřit čas, pomůže s nápady, ale nemá srdce. Když jsem pracovala jako copywriter, dostala jsem zadání, například: Napiš článek o tom, jak si správně vybrat lyže. Já, která ani nelyžuju, jsem psala takovéto články. Takže několik hodin rešerší. Aby článek mohl vzniknout. A konkrétně s tímto by mi tehdy dokonale AI pomohla. Minimalizovalo by to čas, který jsem s tím strávila. To by bylo jiné psaní.

Ono totiž skvělý příběh nevzniká jen kombinací správných slov, krásných vět, ale tím, co v něm autor prožil, co chce sdělit a jaké emoce do něj vloží. To je něco, co žádný algoritmus nenahradí. Otisknutá duše a srdce do textu, to robot nedá.

Navíc si lidé často myslí, že AI „napíše za ně“, ale realita je jiná. Když chcete autentický obsah, stejně potřebujete svůj osobní vstup do textu. Instantní text je poznat. AI může být asistent, ale příběhy jsou naše. A mimo jiné: Psaní je terapie i nástroj sebepoznání.

Pomáháte lidem s psaním příběhů – jaké důvody je k tomu vedou?

Je to různé. Někteří chtějí napsat knihu, protože mají silný životní příběh, který chtějí předat dál. A i kdyby inspirovali jediného člověka, není to marná práce.

Jiní se chtějí naučit psát tak, aby oslovili své zákazníky a budovali svou byznys značku autenticky. A pak jsou tu lidé, kteří píšou jednoduše pro radost. Psaní je skvělý způsob, jak poznat sami sebe, vyčistit si hlavu a vyjádřit myšlenky, které se jinak těžko formulují. Je to terapie, ale zároveň i řemeslo. Když se ho naučíte, můžete ho využít nejen pro sebe, ale i profesně.

Jak vy sama píšete? Nárazově, pravidelně?

Musím se naladit. Nejde vstát od daňového přiznání a sednout ke psaní. Musím nahodit pravou hemisféru. Většinou píšu nárazově. Pokud jde o knížku. To je pak blok osamělých večerů a nocí, kdy můj nejlepší přítel je počítač. Ale průběžně zaznamenávám nápady. Neustále rozehrávám v hlavě příběhy a někde na pozadí mi stále jede „film“, kde žijí moje postavy. Stále tvořím obsah pro sebe nebo pro klienty. Ale jsem přísný zastánce pravidel. Musím mít osnovu, promyšlený děj, mít ke knížce, k tématu rešerše, znát prostředí a vše okolo. Takové to intuitivní psaní, jak mě vede duše, neuznávám. To je skvělé místo psychiatra, ale knížku z toho neuděláte. Stejně jako v kresbě. Mohu tvořit, ale musím ctít perspektivu, anatomii těla apod. Jinak mi obrazy nedávají smysl.

Co musí mít dobrý spisovatel?

Jestli dobrý nevím, ale kdo chce napsat uvěřitelný příběh, tak by měl mít skvělý pozorovací talent. Všímat si detailů. Naučit se dívat na svět jinak. A to pak předat dál čtenáři. Každý může vyprávět příběhy – nemusíte být spisovatel.

Co byste poradila někomu, kdo má pocit, že psát neumí?

Že neexistuje „dobře“ nebo „špatně“. Existuje jen příběh, který chcete vyprávět. Prostě začít. Asi ručně. Ruka je prodloužený mozek. Začít. Nebát se a začít. Cokoliv vás napadne. Možná to bude na začátku, jak už jsme zmínila, materiál pro psychiatra, ale praxí se to zlepší. Psát, vytrvat. Prahneme po dokonalosti, ale ta svazuje.

Důležitější je psát autenticky a pravidelně. Když začnete, slova si najdou cestu.

Kam podle vás směřuje budoucnost psaní?

Paradoxně to na začátku vypadalo, že copíci, spisovatelé, blogeři apod. nebudou „mít co žrát“. Že budou vyměněni za AI. Myslím, že to nebude tak žhavé. Osobní psaní bude mít ještě větší hodnotu. Čím víc bude svět zaplaven generovaným umělým obsahem, tím víc budou lidé hledat to opravdové (tedy, alespoň v to doufám): příběhy se skutečnými emocemi, zážitky a osobním přesahem.

To platí i pro značky a podnikatele. Ti, kteří budou mít silný příběh a dokážou ho vyprávět, budou vynikat.

Nebojte se psát! Každý příběh je cenný. Nemusíte hned vydat knihu nebo psát jako profesionál. Stačí začít!

Nejčtenější

Odmítnout, nebo strpět rychlovku? Co s tím, když vzrušený muž stále doráží

V dlouhodobých vztazích je běžné, že jeden z partnerů zrovna nemá na sex chuť, zatímco ten druhý neví, kam s apetitem. Ženy třeba po porodu, v období mateřství nebo menopauzy zažívají, že dychtivý...

Latexová prsa místo pravých, nuda, šeď i kýč. Jarní týdny módy zklamaly

Jarní týdny módy jsou u konce, a my jsme díky nim získali vhled do trendů pro letošní podzim a zimu. Milovníky barev a inovací tentokrát návrháři zklamali. Převládaly velmi jednoduché modely,...

Oblečení nosím klidně i dvacet let. Na návštěvě v šatníku Olgy Menzelové

V dalším pokračování našeho seriálu V šatníku slavných nás k sobě domů pozvala Olga Menzelová, která se kromě produkční činnosti a práce pro Nadační fond Jiřího Menzela v současné době věnuje hlavně...

Příběh Petra: Dcera lže a začala chodit za školu. Bojíme se, že neodmaturuje

Máme s manželkou starost o naši dceru, která si postavila hlavu, že je dospělá a nemáme jí co mluvit do života. Problém je, že jí bylo v lednu osmnáct let, takže má v jistém slova smyslu pravdu....

Fanynky po setkání s nimi omdlévaly. Jak vypadali slavní muži dříve a nyní

Jejich vlídná tvář kdysi pobláznila nejednu fanynku. Ani dnes ale slavní muži nemají o zástup fanynek nouze. Podívejte se do naší galerie, jak vypadali v mládí a jak dnes. Zrají jako víno a na...

Oblečení nosím klidně i dvacet let. Na návštěvě v šatníku Olgy Menzelové

V dalším pokračování našeho seriálu V šatníku slavných nás k sobě domů pozvala Olga Menzelová, která se kromě produkční činnosti a práce pro Nadační fond Jiřího Menzela v současné době věnuje hlavně...

18. dubna 2025

Hudba vyhání splín. Blahodárně působí na naši duši i vztahy

Muzika lidi nejen potěší. Podle vědeckých výzkumů také pomáhá jejich zdraví i psychické pohodě. Jak velký vliv na naše nitro má a proč by ji měl poslouchat úplně každý?

18. dubna 2025

Velikonoční mrkvové cupcakes

Velikonoční mrkvové cupcakes
Recept

Střední

50 min

Oslavte Velikonoce ve velké parádě.

Velikonoční barvení vajec? Letos klidně jinak.

Komerční sdělení

Kdo říká, že velikonoční vajíčka musí být jako ze škatulky? Letos to vezměte od lesa – nebo rovnou ze spíže. Barvení se dá zvládnout přírodně, s tím, co máte doma nebo skoro doma. A i když výsledek...

17. dubna 2025

Kdo vám přispěje na letní tábor?

Komerční sdělení

Nová přátelství a dobrodružství v podobě letních táborů představují pro rodinný rozpočet často nemalou zátěž. Naštěstí existuje hned několik způsobů, jak si náklady na zabavení dětí o prázdninách...

17. dubna 2025

Nepodceňujte oční kontakt, je to zázrak. Pomůže s pamětí, v lásce i mateřství

Oční kontakt je poměrně intimní věc a ne každý ho chce opětovat. Tento druh neverbální komunikace okamžitě vyvolává emoce. Můžete zažít pocit souznění, porozumění, ale také hněv, vztek, nepřátelství...

17. dubna 2025

Červená, modrá, zelená... Čtveřice outfitů, které ladí s béžovou

Klidně si vybírejte oblečení podle toho, jak se právě cítíte. Chcete dnes svítit do dáli, nebo se raději schovat za velký límec?

17. dubna 2025

Velikonoční kopřivová polévka

Velikonoční kopřivová polévka
Recept

Střední

25 min

Polévka jako dělaná na Zelený čtvrtek.

IQOS a SELETTI spojily síly. Na milánském Design weeku představily společnou instalaci

Značka bezdýmných zařízení IQOS představila na milánském Design weeku spolupráci s ikonou italského designu, značkou Seletti. Projekt „Curious X: Sensorium Piazza“ je inovativní uměleckou instalací,...

16. dubna 2025  14:35

Velikonoční speciality: Když se tradice snoubí s jarní svěžestí

Komerční sdělení

Jaro se probouzí a s ním přichází i kulinářské novinky v pražských restauracích. Šéfkuchař David Kalina se svým týmem připravil speciální velikonoční menu pro restaurace Mincovna, Tiskárna a U...

16. dubna 2025

Lidé a styly, které se do sebe zamilovaly

Komerční sdělení

Answear v kampani ‚Zahalte svůj život do vzácných věcí‘ pro jaro a léto 2025 odvážně kombinuje kontrastní prémiové značky a ukazuje, že i zdánlivě neslučitelné styly mohou tvořit fascinující spojení.

16. dubna 2025

Jarní líčení musí být hravé a šťavnaté. Myslete ale i na ochranu pleti

Konečně jsou tu hřejivé dny a s nimi přichází i rozjařené líčení. Je čas obohatit kosmetickou taštičku o nové kousky! Máme pár tipů, které vám pomohou ke svěžímu šťavnatému looku.

16. dubna 2025