Myslíte si, že sportovat, když venku mrzne či fouká severák, je ryzí hazard se zdravím? A že je mnohem prozíravější trávit čas doma v teple? Dovolte, abychom vás vyvedli z omylu.

Skutečnost, že teploměr vám ukazuje minusové hodnoty, ještě nepředstavuje důvod k tomu, abyste zůstala celou zimu „sedět za pecí“. Jde spíš o to překonat lenost, protože s vymeteným nebem nad hlavou, sluníčkem a letním vánkem ve vlasech je sportování venku mnohem příjemnější.

Na druhou stranu s sebou pohyb na čerstvém chladném vzduchu nese celou řadu benefitů. Velmi účinně tak posilujete svou imunitu, která je zvlášť v tomto období k nezaplacení, dodáváte tělu potřebnou energii a navíc mnohem rychleji odbouráváte nadbytečné tuky.

Neexistuje špatné počasí

Mnohé z nás přesto mohou odradit nepříjemné plískanice a sychravé počasí, které doslova zalézá pod nehty. Podobné výmluvy však nejsou na místě. Říká se, že neexistuje špatné počasí, ale jen špatně oblečený běžec. Než vyrazíte, koukněte proto z okna, mrkněte na teploměr a tomu pak přizpůsobte svůj outfit.

Ilustrační snímek

Řiďte se pravidlem, že byste se měla obléct tak, jako by venku bylo o deset stupňů tepleji. Má to svůj dobrý důvod. Zpočátku sice budete pociťovat lehký chlad, ale při běhání se velice rychle zahřejete a potom vám bude teplo. Dvě až tři vrstvy (tílko, triko s dlouhým rukávem, které dobře odvádí vlhkost, a funkční sportovní bunda) proto bohatě postačí. Pokud bude větší zima, můžete přidat ještě mikinu.

A nezapomeňte ani na teplé dlouhé ponožky, které vám ochrání kotníky, rukavice, šálu (nejlépe tzv. tunel, který si při velkých mrazech můžete přetáhnout přes ústa) a čepici, případně alespoň čelenku. Hlavou totiž uniká nejvíc tepla.

Nezbytná čelovka a reflexní prvky

Myslete i na to, že musíte mít dobré boty. V zimě vás mohou odradit mokré či namrzlé cesty, na kterých můžete uklouznout, nebo se vám mohou nepříjemně promáčet boty. Běhejte proto po okruzích, které dobře znáte, a pořiďte si kvalitní běžeckou obuv s protiskluzovou podrážkou a goretexovou membránou (tenká vrstva ze speciálního materiálu, která podporuje prodyšnost, nepromokavost a větruvzdornost), aby vás žádná mokrá tráva, kaluže či bahno nezaskočily. 

Extra tip

Zvolte typ čelovky podle toho, v jakém běháte terénu a v jakou denní dobu. Na trhu je k mání nespočet různých druhů.

Běháte-li po ránu nebo večer, opatřete si také čelovku, abyste lépe viděla na cestu (a aby druzí lépe viděli vás). Nezbytností jsou rozhodně i reflexní prvky na oblečení. Stručně řečeno: Bezpečnost především!

Před každým během se důkladně zahřejte

Bojíte se, že při běhání v zimě nastydnete? Jestliže budete dobře oblečená, nemusíte mít strach. Stejně jako v jiných ročních obdobích však platí, že byste se nejdřív měla důkladně zahřát. Což můžete provést už doma. Dejte si několik protahovacích cviků a navrch třeba tři série dřepů, které tělo pěkně rozehřejí.

Ilustrační snímek

Rozhodnete-li se běhat i po náledí, což je pochopitelně mnohem riskantnější, snažte se dělat kratší kroky, díky tomu budete mít větší stabilitu. O tunýlku (nebo šátku) přes ústa jsme se už zmínili. Ve větších mrazech volte také pomalejší tempo, při kterém se tolik nezadýcháte.

Nenechte se odradit pocitem chladu

Extra rada

Když opravdu mrzne, nikdy nezůstávejte bez pohybu. Tělo velmi rychle prochladne, a pokud jste zpocená, koledujete si o nachlazení.

Běžíte už dvacet minut, ale pořád jste se nezahřála? Nenechte se tím odradit, to je naprosto v pořádku. Správně byste totiž měla cítit chlad až do druhého kilometru. Po této době se už tělo rozehřeje. Proto vydržte a nevzdávejte se. Pocit chladu hraje ve váš prospěch, pomáhá s odbouráváním nadbytečných kilogramů. Pokud tedy na začátku snesete trochu zimy a nepohodlí, budete snadněji a rychleji hubnout.

Nesnažte se ale lámat rekordy. Lepší víc kratších běhů než jeden maraton. A když se vám zrovna běhat nechce, zajděte alespoň na procházku, zvolte však trochu svižnější tempo.