Léto nás svádí k lenošení a vysoké teploty používáme často jako výmluvu k tomu, proč nejít sportovat. Ve skutečnosti se ale právě v teple vyplatí chodit cvičit. Víte proč?

1. Naučíte se cvičit ráno, což vás dokonale nastartuje

V létě, kdy sluníčko svítí od brzkého rána a rtuť na teploměru se hodinu od hodiny zvedá, je lepší si na cvičení přivstat. „Vhodným cvičením po ránu je jóga, která vás na začátku dne skvěle nastartuje. Navíc cvičení jógy je vždy vhodné praktikovat ještě před snídaní a brzká ranní hodina, kdy je naše mysl ještě relativně klidná, je přímo ideální čas na cvičení,“ říká instruktorka jógy Věra Vojtěchová z Domu Jógy v Praze. Ostatně jóga obecně je takovým letním cvičením. 

„Pro jógu není dobrý vítr, chladno a déšť. Jóga je spojena s klidem a teplem, aby svaly a šlachy byly prohřáté, nikoliv napnuté a stažené, což se děje při nižších teplotách. Chlad navíc odvádí naší pozornost od relaxačního zklidnění, které je pro jógu nejpodstatnější,“ vysvětlujete lektorka. Nejen pro cvičení jógy jsou letní rána jako stvořená. 

„Brzké hodiny můžete využít i k běhu, akorát ne každému dělá dobře běhání nalačno. Pokud vám to čas dovolí, dejte si 45 až 60 minut před během alespoň lehkou snídani,“ radí hlavní trenérka Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours. „Případně se jděte proběhnout až večer,“ dodává odbornice.

2. Zlepšíte si fyzickou kondici

I když si to mnoho z nás nechce připustit, často se bojíme vykročit ze své komfortní zóny a zbytečně se podceňujeme. „Naše tělo je velmi odolné, umí se velmi dobře přizpůsobit různým podmínkám a pokud ho přehnaně nešetříme, jeho fyzická zdatnost díky náročným podmínkám stoupá,“ vysvětluje fitness trenérka Kateřina Hollerová. Zároveň ale upozorňuje na to, že cvičení ve vyšších teplotách je náročnější pro kardiovaskulární systém, proto je důležité být na sebe v létě opatrnější. 

„Pijte dostatečné množství čerstvé vody, vyhýbejte se dlouhému pobytu na přímém slunci – sportujte ráno nebo večer, v případě potřeby zmírněte tempo,“ doporučuje Hollerová.

Jóga (ilustrační fotografie)

3. Tělo se lépe naučí zvládat teplotní výkyvy

Kromě lepší fyzičky vám cvičení v létě přinese lepší termoregulaci. Tělo se snadněji naučí zvládat teplotní výkyvy, což má příznivý vliv na zdraví. Stanete se odolnější proti nachlazení, které je často způsobeno přechodem z chladu do horka, nebo při extrémním střídání počasí ze dne na den. 

„Na zlepšení termoregulace a posílení tolerance k teplu je vhodné praktikovat hot jógu a to celoročně, tedy i během letních měsíců,“ radí Věra Vojtěchová z Domu Jógy v Praze. Hot jóga, ale třeba i sauna nejsou doménou výhradně zimních měsíců. „Hot jóga i saunování v létě jsou prospěšné ať už z hlediska již zmíněné lepší termoregulace, tak i z hlediska snížení únavy a zvládání stresu, regenerace, hydratace či úlevy pro dýchací ústrojí,“ doplňuje Věra Vojtěchová.

4. V létě je tělo flexibilnější a pohyblivější

Další výhodu, které cvičení v létě poskytuje, je lepší flexibilita. „V chladnějších měsících bývají svaly více ztuhlé a rozehřátí před tréninkem trvá déle. Naopak v létě jsou svaly před tréninkem už dost zahřáté, proto je člověk pohyblivější, flexibilnější a celkově si nepřijde tak ztuhlý,“ tvrdí fitness trenérka Kateřina Hollerová. 

„Rozehřátí svalů je důležité, aby se předcházelo zraněním, jako jsou například natažené či natržené svaly,“ dodává cvičitelka. Lepší flexibilitu během léta potvrzuje i instruktorka jógy Věra Vojtěchová: „V letních měsících klienti přicházejí na lekci jógy již příjemně rozehřátí a jsou schopni se hýbat s větší flexibilitou a po lekci se cítí i mnohem uvolněnější.“

5. Vypotíte více toxických látek

V létě vypotíte při sportu mnohem více škodlivých látek než v zimě, což je důležité nejen pro vnitřní pohodu, ale pozitivně to působí i na pleť, která pak působí svěže a zdravěji. Z toho důvodu je podle Věry Vojtěchové z Domu Jógy prospěšné celoroční cvičení hot jógy: „S pocením úzce souvisí detoxikace organismu. Pravidelné praktikování hot jógy proto pomáhá zbavit se toxinů a udržení si zdravého těla.“ 

Fitness trenérka Kateřina Hollerová z Contours na závěr dodává, že kromě všech výše zmíněných benefitů je sportování v létě zárukou toho, že vás nebudou trápit váhové výkyvy a vyvarujete se věčným nepříjemným začátkům. Sport zkrátka není pouze sezónní záležitost.

Témata: jóga, léto