Každá z nás se už někdy dostala do situace, kdy pomalu začala ztrácet nervy a ovládl ji stres. Je to zcela přirozené a lidské, ale můžeme proti tomu něco dělat.

Existuje dokonce rychlá první pomoc. Jedním z nejdůležitějších protistresových opatření je dýchat! Zní to jednoduše a taky to jednoduché je. 

Není žádná ostuda, když požádáte během důležité schůzky o krátkou přestávku a ve vedlejší místnosti se na chvíli soustředíte na svůj dech. Zbaví vás to napětí a získáte novou energii.

Bojovat proti stresu nebo se jím alespoň nenechat ovládnout je nutné, stres totiž prokazatelně poškozuje zdraví. Často může za migrény, špatné trávení, nespavost, vysoký krevní tlak, potíže se srdcem a tak dál. 

Co je to stres?

Když se ocitneme v napjaté situaci, vyplavují se stresové hormony, které mají důležité úkoly. Adrenalin způsobí, že se nám rozšíří dýchací cesty – srdce bije rychleji, krevní tlak stoupá. To vede k tomu, že se zvyšuje naše výkonnost. Noradrenalin se postará o to, abychom jasně mysleli, kortizol nás paralelně chrání před negativními důsledky stresu.

Co ho spouští?

Stres si nepřipouštějte. Naslouchejte sama sobě a dopřejte si pauzu

Když víme, kvůli čemu se dostáváme do ještě většího napětí, můžeme s tím snáz bojovat. K takovým spouštěčům stresu patří třeba věty: Hlavně ať jsem oblíbená! Nesmím dělat žádné chyby! Ať už máte sklon ke kterékoliv z těchto či jiných stresujících možností, zamyslete se, jestli netrváte na něčem scestném, ba nemožném.

Pozor na motivaci

Relaxace pro okamžitou úlevu. Pár tipů, jak se zbavit stresu

Buď silná! Buď perfektní! Buď opatrná! Tyhle myšlenky známe všichni moc dobře, jsou to naše vnitřní poháněče, motivátory. Inspirují nás, pomáhají nám zvládnout život. Ale někdy nás můžou ovládat a my se kvůli nim ocitneme pod obrovským tlakem. Naslouchejte jim, ale nikdy nedovolte, aby nad vámi měly přehnanou moc.

Zkuste akupresuru

Znáte SOS tlakový bod? Když vám začne všechno přerůstat přes hlavu, stlačte palcem pravé ruky dlaň uprostřed levé ruky. Když budete ve stresu, ucítíte na tomhle místě lehkou bolest. V případě nouze ho několikrát stiskněte a klidně a pomalu přitom dýchejte. Nádech na tři vteřiny, výdech na pět. To vás jistě uklidní.