O tenhle stopový prvek se dnes zajímá stále víc odborníků. Nejen proto, že jde o stavební kámen naší imunity nebo mimořádně silný antioxidant.

Selen má v lidském organismu celou plejádu nezastupitelných funkcí. Přispívá k normální činnosti imunitního systému a štítné žlázy, napomáhá k udržení zdravého stavu vlasů a nehtů, příznivě ovlivňuje činnost srdce a práci jater, ale také růst a rozmnožování a je známý i jako významný bojovník proti volným kyslíkovým radikálům (obranné mechanismy našeho těla selhávají často právě kvůli oxidačnímu stresu).

Odborníci se také domnívají, že pomáhá likvidovat nežádoucí buňky a snižovat prokrvení nádorů, čímž brzdí jejich růst.

Bohatý zdroj: para ořechy

Selen najdete ve vnitřnostech, vepřovém, hovězím a kuřecím mase, v mléčných výrobcích, vejcích, rybách (tuňák, halibut, sardinky), citrusech, avokádu, fazolích, brokolici, pórku, cibuli, česneku, špenátu, pažitce, divoké rýži, semínkách, houbách, celozrnných obilovinách a ořeších (hlavně para). 

Příznaky nedostatku selenu

  • lámavé nehty a vlasy 
  • větší náchylnost k virovým onemocněním 
  • snížená imunita 
  • zvýšený počet alergických reakcí 
  • zhoršení kognitivních funkcí (paměť, pozornost, myšlení, představivost, prostorová orientace apod.) 
  • opakované záněty kloubů 
  • ztuhlost kloubů, zejména těch v rukou 

Důležitý je i obsah selenu v půdě, ze které poté přechází do pěstovaných rostlin, což je ale v dnešní době tak trochu kámen úrazu.

Další řešení: doplňky stravy

Evropou se totiž táhnou dva půdní pásy chudé na selen a naše země leží v jejich průsečíku. Zkušenosti však ukázaly, že ani při obměňované pestré stravě není jednoduché dosáhnout doporučovaného denního příjmu selenu. 

Jedním z možných řešení je existující deficit vyrovnávat pomocí doplňků stravy. Ale pozor, je poměrně lehké se selenem předávkovat! A proto je potřeba akceptovat doporučení pro uživatele.