Podzim plný barev je krásný, ale často s sebou nese rozladěnost a únavu. Vinu má hlavně zkracování dne a nedostatek slunečního svitu. Dá se tedy říct, že je to vlastně normální, ale to neznamená, že se s tím máte smířit.

Nejenže je to nepříjemné, ale může to mít i negativní následky na fyzickém stavu – psychické problémy zvyšují riziko řady onemocnění (od trávicích potíží přes nespavost, bolesti hlavy či páteře až třeba po oslabení imunity a kardiovaskulární choroby).

Obrana by měla být komplexní. Základem je pravidelný pohyb, dostatek spánku, co nejvíce času stráveného venku na přirozeném světle a pestrý jídelníček. Naopak omezte alkohol – krátkodobě vás sice uklidní a zbaví úzkostí, ale vzápětí stav ještě zhorší.

Upravte životní styl

Denně si vyjděte na půlhodinovou procházku – ideálně ráno, kdy má světlo pro psychiku nejvýhodnější vlnovou délku. Kromě toho choďte aspoň jednou týdně i na delší výlety (8 km a víc). Začněte cvičit jógu, osvojte si hluboké brániční dýchání s důkladným výdechem (měl by být delší než nádech), zkuste meditaci – to vše se dá dobře spojit dohromady.

Využívejte aromaterapii – ideální jsou vonné svíčky, které navíc působí i uklidňující silou plamínku. Máte-li možnost, zatopte v krbových kamnech či v krbu, udělejte si na zahradě místo grilovačky klasický „táborák“ – pohled do ohně uklidňuje.

Nezačínejte nyní s redukčními dietami, ale hlídejte si množství kalorií – to spolu s pohybem by vás mělo ochránit před tloustnutím (které bohužel také k podzimním trampotám často patří).

Nevynechávejte z jídelníčku nic podstatného, bez sacharidů i přiměřeného množství tuků budete ještě nervóznější a podrážděnější. Samozřejmostí je také hojnost ovoce a zeleniny.

Únava, neklid, svalové křeče jsou někdy způsobeny u naší populace dost častým deficitem hořčíku – jezte banány, ořechy, tmavou čokoládu a další potraviny, které ho obsahují, pijte rovněž minerálky s magnéziem.

Terapie mrazem

Účinná je hydroterapie, např. sprchování střídavě studenou a teplou vodou. Podle pátera Kneippa byste měla končit studenou. Pak se ihned oblečte do suchého teplého oděvu, ale neutírejte se! Nebojte se, nebudete mokří, pokožka si s tím poradí a zlepší se vám nálada.

Další možností je kryoterapie (léčba mrazem), která se proti únavě a špatné náladě doporučuje. „Opakovaným, dvou- až tříminutovým pobytem v kryokomoře, kde se teplota pohybuje kolem –120 °C, dochází k masivnímu prokrvení kůže, podkoží a svalů, ke zrychlení metabolismu a odplavení toxinů. Organismus poté začne produkovat řadu účinných látek, například endorfiny, známé jako hormony štěstí,“ říká Jindřich Maršík, vedoucí lékař Lázní Jáchymov, a. s., kde kryoterapii využívají při léčebných i wellness pobytech.

Může jít i o nemoc

Ale pozor! Pokud únava a psychické potíže přetrvávají, jděte k lékaři a nechte se důkladně vyšetřit. Mohlo by jít i o příznaky onemocnění (například špatnou činnost štítné žlázy, zánětlivé stavy, depresivní poruchu...) nebo o těžší deficit hořčíku, železa, vitaminů řady B apod.