Také se vám stalo, že jste šli koupit chleba a vrátili jste se s plnými taškami? Nemusíte se cítit trapně, vždyť podobnou zkušenost má každý druhý Čech. Čím to ale je, že nákupní horečka dokáže člověku „zatemnit mozek“ a úplně převrátit skutečné potřeby a touhy?
Podle vědců existuje šest situací, na které byste si měli během „shopování“ dávat pozor. A které to jsou?
1. Touha po něčem lepším
Ano, nové věci jsou hezčí. Jsou neosahané, barevné a taky příjemně voní. Když podlehnete pokušení a jednu si koupíte, najednou máte pocit, že všechno, co máte doma, je nějaké zašlé a osahané. Co ted? Přece staré dáte pryč a koupíte si všechno nové!
Psychologové tomuto chování říkají Diderotův efekt - po slavném francouzském filozofovi Denisi Diderotovi. Ten byl extrémně chudý, a když jednou získal dobře placenou práci, začal utrácet. Koupil si letní šarlatový župan, který byl ale barevně, materiálem i střihem odlišný od všech věcí, co měl. A tak si raději pořídil novou garderobu.
První pomoc: Než si dáte vybranou věc do košíku, zeptejte se nejprve sami sebe: „Co od toho očekávám? V čem je tahle věc lepší než ta, kterou mám doma? Co mi přinese navíc? Ušetří mi práci nebo čas?“ Když už nic jiného, je tu šance, že se vyhnete riziku „slepého nákupu“.