Kdo si umí užít začátek dne, je spokojenější a zdravější. Zkuste to! Hlavní je nespěchat. Pokud se hned po probuzení uvedete do stresu, už se ho v podstatě celý den nezbavíte – se všemi negativními zdravotními důsledky.

A naopak – jestli k sobě ráno stres nepustíte, do značné míry vás to proti němu ochrání i později. Nenamítejte, že to prostě nejde, protože ráno je u vás vždycky zmatek, máte mnoho starostí, nemůžete nic stačit... Záleží přece na vás, jak si svůj ranní program uspořádáte.

Dřív spát, dřív vstát

Základem je vstát včas. Jste-li obklopeni početnou rodinou, popřípadě vás čeká vypravování dětí do škol a školek, naplánujte si „budíček“ o hodinu dříve, než se ostatní probudí.

Brzkému vstávání však musí odpovídat včasné usínání. Začněte tedy už od večera. Jděte si raději dříve lehnout, abyste se po sedmi až devíti hodinách probudili prakticky sami, a to příjemně odpočatí.

5× NE

  • NEodkládejte vstávání o dalších a dalších pět minut. Stejně se v těchto kratičkých intervalech už nevyspíte! 
  • NEsahejte hned po probuzení po telefonu či počítači – nečtěte maily a SMS, nesledujte sociální sítě, nezahlcujte se zprávami. 
  • NEvrhejte se překotně do nepříjemných úkolů, veškerou práci (do zaměstnání, kolem dětí i v domácnosti) odložte. 
  • NEpouštějte si do hlavy vůbec žádné starosti (ani ty ze včerejška, ani ty, co vás možná čekají dnes). 
  • NEdělejte nic rychle, všechny fyzické pohyby i duševní pochody vědomě zpomalte, „rozjíždějte se“ postupně a klidně. 

Ponocování, zvláště u počítače či televize, je prokazatelně nezdravé. Snažte se chodit spát i vstávat ve stejnou hodinu, už tím se váš organismus harmonizuje.

Klid a vlídnost

Ranní cvičení (procházka, jogging apod.) je ideální. Rozproudí vám krev, protáhne tělo, pomůže vyplavit endorfiny, takže dodá dobrou náladu.

Důležitá je i neuspěchaná snídaně. Záleží na osobních preferencích, jestli bude jen symbolická, nebo vydatná, ale měla by obsahovat sacharidy, tekutiny, ovoce či zeleninu a trochu bílkovin (ideálně mléčný produkt či vejce). Hlavně ji jezte v klidu.

A důležitá je „sladká tečka“: usmívejte se (i kdybyste se k tomu měli trochu nutit) a buďte vlídní k lidem kolem sebe.

Ilustrační snímek

Návrh hodinového ranního programu

Prvních 15 minut:

  • Pomalu se proberte ze spánku, nadechněte se, protáhněte se, usmějte se. 
  • Ještě v posteli si krátce zacvičte.
  • Chvilku seďte se vzpřímenými zády, hlubokými nádechy a výdechy a pozitivními myšlenkami. Řekněte si, co příjemného vás dnes čeká (o nepříjemném vůbec nepřemýšlejte) a usmívejte se.
  • Postavte se k otevřenému oknu (nebo jděte na balkon či před dům), pusťte k sobě čerstvý vzduch a nemyslete na nic – vnímejte jen to, že jste součástí vesmíru.
  • Vypijte sklenici vody (popř. s citronem nebo ovocným octem) nebo ředěné ovocné či zeleninové šťávy.

Dalších 30 minut:

  • Zacvičte si, vyrazte na krátkou procházku, vyvenčete psa, jděte si zaběhat apod.
  • Věnujte se ranní hygieně, vyberte si oblečení odpovídající počasí, okolnostem, ale i vaší náladě.

Posledních 15 minut:

  • Připravte si snídani ni podle své chuti a v klidu si ji snězte. Přemýšlejte u toho, jak si zpříjemníte cestu do práce nebo do čeho se nyní pustíte.
  1:28