Položili jste si někdy otázku, kdy se cítíte příjemněji a kde je vám tepleji: pod modrou, nebo červenou dekou? Pravděpodobně byste vybrali červenou, což je dobrý příklad toho, jak silný vliv na člověka mají barvy. Proměňují náladu, můžou vyvolávat určité pocity a ovlivňovat chování.
Barvy pozměňují chování, třeba i při nákupech. Poznatku, že každá barva aktivuje v mozku jinou skupinu neuronů, a má tak pro vás odlišný význam, využívá i marketing. Ve strategii obchodníků jde o to, aby zákazníci víc nakupovali i díky cíleným barevným podnětům.
Oranžová je spojována s nadšením a má probudit chuť prohlížet si zboží. Proto jsou reklamní letáky často prošpikovány množstvím upoutávek oranžové barvy.
Červená se často používá k získání pozornosti. Vyvolává pocit naléhavosti, svádí tedy k impulzivnímu nákupu.
Barvy můžou transformovat i fyzické vnímání. Američtí badatelé zjistili, že různě barevné předměty bývají interpretovány jako rozdílně těžké. Pocitová váha kufru žluté barvy je jen poloviční než úplně stejného v černém provedení. Taky červená a modrá zavazadla jsou pokusnými osobami označována jako lehčí.
V běžném životě tušíte spíš podvědomě, jak moc vás barvy ovlivňují a že s těmi pestrými je vám veseleji. Například vstoupíte do nějaké místnosti a cítíte se v ní příjemně nebo tam dostanete spoustu nápadů. Ovšem sílu barev lze využívat i cíleně. Jak? To vám prozradíme na následujících řádcích.