Míváte křečovité bolesti během menstruace? To ale není třeba. Naštěstí známe šetrné, ale efektivní triky proti těmhle obtížím.

Menstruační bolesti (dysmenorea) zná skoro každá žena. Nejenže jsou velmi nepříjemné a někdy vás úplně vyřadí z provozu, ale mnohé z nás se cítí tak špatně, že nemůžou jít ani do práce.

Podle aktuálních průzkumů užívá téměř 90 procent žen při menstruačních bolestech pravidelně léky. Mnoho žen přitom musí akceptovat nepříjemné vedlejší účinky – často v podobně zažívacích problémů. Ještě že známe šetrné a efektivní triky proti bolavému břichu, které tak znepříjemňuje život.

Hořčík pomáhá uvolnit křeče

V homeopatii se osvědčuje při menstruačních bolestech minerální sůl Magnesium phosphoricum – nejlépe v kombinaci s účinnými látkami z heřmánku, jírovce, kolokvinty a mochny husí (poradí vám homeopat nebo lékárník). Téhle jedinečné kombinaci se připisuje schopnost uvolnit křeče a zmírnit bolesti.

Babiččina klasika

Polštářky s třešňovými peckami, stará dobrá ohřívací lahev nebo horká koupel. Všechno, co nás příjemně zahřívá, uvolňuje křeče napjatého svalstva během menstruace. Lenošení je tedy hodně žádoucí!

Dávkování: při akutních potížích až do zlepšení každou půlhodinu až hodinu jedna tableta (až šestkrát denně). Pro optimální účinek ji nechte rozpustit v ústech.

Jóga a akupresura ulevují od potíží

A co můžete udělat ještě navíc, aby vám zase bylo dobře? Je toho hodně. Například jóga napomáhá rovnoměrnému dýchání, které následně uvolňuje křeče.

Poloha dítěte (balasana) zbavuje účinně napětí. Jak na ni? Klekněte si, nárty při tom leží na zemi. Kolena jsou lehce od sebe, zatímco palce u nohou se dotýkají. Předkloňte se, až se břicho dotkne horní části stehen a čelo země. Ruce leží podél těla. Vydržte v téhle pozici minimálně 30 sekund a při tom zhluboka dýchejte – je to báječně uvolňující.

Náplasti zbavují bolesti

Pružné tejpy využívají sportovci už dlouho – pomáhají v léčbě nejrůznějších poranění. Mnozí ale nevědí, že tyhle lepicí elastické pásky dokážou zmírnit také menstruační bolesti. A jak na to? Jeden pásek si nalepte přes pupík kolmo až k začátku stydké kosti a další horizontálně od jedné kyčelní kosti k druhé. Tejpy můžou na kůži zůstat čtyři až šest dní. 

Také akupresura často dokáže úplně zázraky. „Menstruační“ bod najdete na vnitřní straně nohou, zhruba na šíři dlaně pod koleny. Tiskněte lehce a rovnoměrně asi 5 minut tohle místo, než pocítíte úlevu. V případě potřeby opakujte akupresuru několikrát denně.

A máme pro vás ještě jednu radu. I když byste se při silných bolestech v břiše raději vůbec nehýbala a celý den strávila odpočíváním v posteli nebo na gauči, přesto byste to dělat měla. Proč? Protože půlhodina mírného pohybu, například jízda na kole, procházka nebo jogging, zlepší prokrvení pánve – a to zmírňuje křeče i bolest.

V případě křečí v břiše navíc pomáhá masáž aromatickými oleji: položte se a krouživými pohyby si vtírejte levandulový olej do oblasti kolem pupíku (po dobu asi tří minut).